Supramundane Skrevet 14. oktober 2010 #1 Del Skrevet 14. oktober 2010 "Du må gifte deg snart. For det er lurt." Blir "lurt" her et adverb siden det beskriver verbet "å gifte seg"? En lur gutt = adjektiv Det er lurt å gifte seg = adverb? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 14. oktober 2010 #2 Del Skrevet 14. oktober 2010 Det er predikativ. I og med at være er et uselvstendig verb, må det etterfølges av et predikativ (PIV) for å gi mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 14. oktober 2010 #3 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Predikativ er en funksjon, ikke en form. Verb som være har ingen egentlig egenbetydning, og settes derfor sammen med et adjektiv, som egentlig angir en egenskap ved subjektet. I en funksjonsanalyse vil dette adjektivet bli tildelt rollen som subjektspredikativ; "det som står til/beskriver subjektet." Sånne verb kalles kopulaverb og er som sagt "uselvstendige", og klassen inkluderer i tillegg verb som bli, synes, hete, kalles osv. På engelsk kaller man slike verb gjerne for "linking verbs" siden de danner en forbindelse mellom subjektet og det etterfølgende adjektivet. I de aktuelle setningene vil det derfor bli sånn: En lur gutt. Lur=adjektiv og subjektspredikativ Det er lurt å gifte seg= Lur=adjektiv, og beskriver det egentlige subjektet i setningen, som her har form av en infinitivsfrase å gifte seg. Det er i denne sammenhengen kun et tomt element som er satt inn fordi norsk er et språk som krever at subjektsplassen i setningen er fylt av et synlig element. Endret 14. oktober 2010 av Honesty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 14. oktober 2010 #4 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jo da, men setningen det spørres om her er jo "For det er lurt", ikke "Det er lurt å gifte seg". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supramundane Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg tenker også som Golde her, at det blir annerledes når setningen er "for det er lurt."? Og at "det" viser tilbake til det å gifte seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 14. oktober 2010 #6 Del Skrevet 14. oktober 2010 Det samme gjelder også der. Det er subjekt i setningen (viser som sagt tilbake til en setning), er er kopulaverb som krever et adjektiv som fungerer som subjektspredikativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supramundane Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg tror deg, men jeg forstår det fremdeles ikke helt. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 14. oktober 2010 #8 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) For å si det litt enklere, så er lur/lurt adjektiv av ordklasse. Dersom vi analyserer setningen for å finne ordets funksjon, blir det predikativ (og ikke adverbial). Endret 14. oktober 2010 av Golde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 14. oktober 2010 #9 Del Skrevet 14. oktober 2010 Er det forresten noen spesiell grunn til at du lurer på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supramundane Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 14. oktober 2010 For å si det litt enklere, så er lur/lurt adjektiv av ordklasse. Dersom vi analyserer setningen for å finne ordets funksjon, blir det predikativ (og ikke adverbial). Takk - nå gikk det opp et lys her! Er det forresten noen spesiell grunn til at du lurer på dette? Ingen annen spesiell grunn enn at jeg prøver å lære meg grammatikk - og trenger det inn med teskje stort sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #11 Del Skrevet 17. oktober 2010 En lur gutt. Lur=adjektiv og subjektspredikativ Dette er en nomenfrase, og man kan derfor ikke bruke de samme funksjonskategoriene som man bruker om setninger. Den vanligste betegnelsen på "lur" her, er attributivt adjektiv. Dessuten er det ikke alltid at leddet som kommer etter et kopulaverb angir en egenskap ved subjektet. Noen ganger har man et stedsadverbial i stedet, som f.eks. i "Jeg er på skolen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå