Gjest Opus Skrevet 14. oktober 2010 #1 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg sov galt i natt, så jeg våknet med helt ubeskrivelige smerter i nakken. Det gjør ganske vondt å ha halsen rett og gjør sykt vondt når jeg bøyer hodet til venstre. Er kun venstre side som gjør vondt. Går rundt som en eller annen tulling med hodet konstant til høyre. Prøvde å ta en lang, varm dusj hvor jeg prøvde å bevege saakte på hodet til venstre ogsånt, men hjalp bare der og da. Hadde en sånn varme-pølse, men den har jeg mistet. Tips til hvordan jeg kan lindre smertene litt? Og kanskje fikse det? Det er sånn sove-feil vondt, så er ikke noe som behøver lege, bare tid..
lilletuss87 Skrevet 14. oktober 2010 #2 Skrevet 14. oktober 2010 du kan legge ispose/ kjøleelement på nakken din der du har vondt. men pakk denne inn i et oppvask-håndkle feks, så ikke du får den rett på nakken, for det er ikke bra.. ellers må du prøve å massere opp nakken din om du klarer det. litt massering innimellom vil løsne nakken din litt og litt lykke til
Nuttapia Skrevet 14. oktober 2010 #3 Skrevet 14. oktober 2010 Au, sånt gjør altfor vondt! Prøv å massere litt forsiktig med pekefinger og langefinger. Sirkuler der du kjenner at det er stramt. Gjør det noen ganger og legg deg ned på en pute som gjør at du hviler nakken ordentlig. Hold nakke/hals varm. Med en sånn pine, så får man jo ikke gjort noe annet uansett! Håper det går fort over! God bedring!
Gjest Opus Skrevet 14. oktober 2010 #4 Skrevet 14. oktober 2010 Nå ble jeg litt forvirret Skal jeg ha det kaldt, eller varmt? Sitter nå med nakken på en pute og en pose med varmt vann på skulderen/nakken. Har ikke varmeflaske eller noe, så tok bare en pose. Er ikke noe godt nei Gubben kommer en tur etterpå, han får værsågod å massere meg. Håper bare det blir bedre snart, man glemmer det jo innimellom og plutselig snur man seg brått så det gjør så vondt at man bare vil skyte seg i hodet.
KatteLatte Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Jeg ville unngått å legge is på. Kulde får musklene til å trekke seg sammen (tenk hvor mye vi spenner kroppen når vi står ute og fryser), og det gjør ikke godt for anspente muskler. Varmebehandling er nok bedre, en varmeflaske, varmeteppe eller lignende. Har du ikke dette så går det kanskje an å fylle en stor brusflaske med glovarmt vann og legge den under puta? Eller blir det alt for hardt tro... Har du badekar så ville jeg lagt meg der og blitt der lenge. Forsiktig massasje kan hjelpe, men kan også gjøre vondt verre hvis det blir for hardt. Ellers tror jeg det er best å holde hode og nakke mest mulig i ro. Smertestillende kan være lurt, for hvis du har smerter når du beveger på nakken vil du også automatisk stramme musklene når det gjør vondt, og dermed baller det på seg... Håper noe av dette hjelper! Jeg har lang erfaring med vond i nakke, skulde og rygg, så disse rådene kommer av erfaring (dessverre). Edit: pose var jo kjempelurt! God bedring Endret 14. oktober 2010 av KatteLatte
Gjest Spinell Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 Ibux 400 to - tre ganger om dagen døyve smertene en del. Da slipper du å pådra deg ekstra muskelsmerter som følge av at du spenner deg for å kompensere for den strekken du fikk i natt. Hvis du har badekar, ta et langt karbad
Gjest Opus Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 har desverre ikke badekar ville ha dusjet igjen hvis jeg ikke hadde brukt opp alt varmt vannet.. men får fortsette med pose også stikke bort å kjøpe en pakke med ibux (regner med at Paracett ikke går, siden parasett i hovedsak er for mensensmerter og hodepine, mens ibux er vel muskelavslappende i større grad i tillegg smertestillende? ) Tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #8 Skrevet 14. oktober 2010 Da jeg fikk en nakkeslengskade så sa fysioterapeuten at jeg skulle bruke kulde. Husker jeg ble overrasket. Det får du kjøpt på apoteket. Min kan brukes kald eller varm. Skal jeg ha den kald så ligger den i fryseren. Når jeg bruker den så pakker jeg den inn i et håndkle. En pose frosne grønnsaker gjør nesten samme nytta.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #9 Skrevet 14. oktober 2010 Er det ikke slik at ved akutte smerter så legger på noe kaldt, ved kroniske/langvarige smerter så legger man på noe varmt?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #10 Skrevet 14. oktober 2010 Er det ikke slik at ved akutte smerter så legger på noe kaldt, ved kroniske/langvarige smerter så legger man på noe varmt? Kan jo ikke stemme helt. Da jeg kom til fysioterapeut etter bilkollisjonen så hadde det allerede gått 3 uker. Han jeg gikk til var såkalt ekspert på dette og derfor så måtte jeg vente såpass lenge. Var fastlegen som sa at jeg burde ha akkurat ham. Fikk beskjed om å kjøle ned.
Gjest Opus Skrevet 16. oktober 2010 #11 Skrevet 16. oktober 2010 Hadde et "varmebelte" liggende fant jeg ut, så brukte en type nakke-krage med varme i 5-6 timer på torsdag. Var litt bedre fredag, klarte i hvertfall å ha hodet rett og idag er jeg enda bedre igjen og klarer å se til venstre. Men får fortsatt ekstremt vondt hvis jeg tar hele nakken til side eller snur meg brått. Men er på bedringens vei i hvertfall
Supraspinatus Skrevet 17. oktober 2010 #12 Skrevet 17. oktober 2010 har desverre ikke badekar ville ha dusjet igjen hvis jeg ikke hadde brukt opp alt varmt vannet.. men får fortsette med pose også stikke bort å kjøpe en pakke med ibux (regner med at Paracett ikke går, siden parasett i hovedsak er for mensensmerter og hodepine, mens ibux er vel muskelavslappende i større grad i tillegg smertestillende? ) Tusen takk! Ibux er ikke muskelavslappende. Det er en NSAID smertestillende. Om du tar paracet eller ibux avhenger av tidligere erfaringer. Hva du foretrekker, og hva du føler virker best. Ibux og paracet virker ikke på samme måte, men gir stortsett samme effekt. Jeg ville tatt ibux og så prøvde å bevege muskelen når du ikke har så fryktelig vondt lenger. Det kan hjelpe å alternere mellom varme og kulde på nakken. Dette er for å øke blodgjennomstrømingen. Prøv å bevege deg som normalt. Gå gjerne en tur eller prøv å jogge lett hvis det ikke gjør vondt. Normalt finnes det ingen bedre behandlig enn tid. Det går over etter par dager.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå