Gå til innhold

Når begynnte dere med pottetrening?

Anbefalte innlegg

Gjest Sommertid
Skrevet

Jeg lurer på når dere begynnte med pottetrening og hvor lang tid det tok før barnet sluttet å bruke bleier.

Jeg har en datter som er rett over 2 år. Vi har så smått begynnt med pottetrening nå, men det går seint. Jeg forventer selvsakt ikke at hun skal forstå dette helt enda, men tengte at det kan være greit å så smått begynne å gjøre henne bevisst på potta og slikt. Har fått henne til å bæsje på potta et par ganger når jeg har oppdaget at hun holder på å gjøre i bleien, men hun gir ikke beskjed selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Førstemann, gutt, begynte å gå på potte sommeren før han fylte tre år. Ettersom det var sommer, gikk han tynt kledt, og jeg "løp etter" ham med potten. Var vi på terrassen, var potten på terrassen, var vi i stuen, var potten på stuen osv. Hver gang han satte seg på potten var det til stor jubel og applaus, selv om det kanskje ikke kom noe. Når det kom noe, fikk han i tillegg et klistremerke på et ark (som hang på badet). Han tok poenget ganske raskt, og det tok vel under en måned før han var helt bleiefri. Han brukte noe lengre tid på å bli tørr på natten, da gikk det vel et halvår..

Prøvde å gjøre det likt med jenten min da hun var like gammel, men hun er noe mer sta og kverulerende. Hun stod "på trass" ved siden av potten og bare tøyset og tullet. Hun var veldig tidlig ute med språk, og argumenterte heftig for at det var noen større barn enn henne i barnehagen som brukte bleie. Hun sa hun skulle slutte når hun var tre, noe vi lagde en avtale på. Da hun var tre år, tok vi av bleien og sa at nå var det slutt (moren er like sta som datteren), og vips var tiden som bleiebarn over. Hun sluttet med det samme med bleie på natten. Har hatt noen få uhell på dagtid (aldri natt), men det er i såfall i fullt firsprang på vei til do...

Skrevet

Litt før 2 år, men det blei ikkje noko særleg utav det. No er ungen 2,5 og nektar å sitje på både potte og do...

Skrevet

Min lille jente startet litt før hun ble 1 år, og er nå 1,5 år. Hun har jevnlig gjort begge deler på potta siden rundt 1 år og 1 måned.

Hun har litt leker på badet og får også av og til med en bok hun kan titte i. Hun sitter på potta hver morgen etter vi har stått opp og ellers av og til.

Hun klarer ikke siifra ennå, men det er godt med hver bleie som er uten bæsj!

Skrevet

Ved 5 mnd alder, men vi er for sløve til å hatt noen suksess.

Skrevet

Vi begynte med pottetrening da jenta vår var 2 år og 3-4 mnd. Hun fikk etterhvert gå uten bleie hjemme, men hadde bleie om natten og i barnehagen. Litt før hun fylte 3 år slutta hun med bleie både om natten og i barnehagen. Hun har sjelden uhell hjemme og aldri om natten, men det skjer av og til uhell i barnehagen.

Skrevet

Sønnen min var overhodet ikke interessert før han var 3 år og 5 mnd, men da gikk det av seg selv og nesten helt uten uhell. Datteren vår bestemte selv at hun ville gå på do når hun var 1,5 år. Nå er hun snart to og bruker fortsatt bleie, men bæsjer som regel i do. Tipper hun blir helt tørr neste sommer.Veldig stor forskjell mellom barn. Jeg ville ikke begynt noen aktiv pottetrening med et barn som ikke virkelig ville selv, på høsten. Det blir mye styr ift klær. Bedre da å vente til sommeren, for når man virkelig begynner bør man følge opp og være konsekvent.

Skrevet

Begynte rundt 6 mnd. Akkurat nå har hun en periode med pottenekt, men når hun vil går både tiss og bæsj i potta/do. Regner med at hun slutter med bleier senest til sommeren.

Skrevet

Vi har en datter på 16 måneder og har ikke begynt ennå.. Men vi må vel til pers snart!

Skrevet

Begynte da han var 11 mnd. Sluttet med bleie da han var 3,5.....

Skrevet

Begynte så smått med pottetrening da han var 17-18 mnd (startet altså i sommer, han er nå 22 mnd). Vi gjorde, og gjør, ikke så mye annet enn å prøve å følge med når han må på do for å kunne sette ham på potte eller doring. Fra vi startet har det ikke vært noe problem for ham å gjøre noe på potta, men han sier ikke i fra når han må på do. Vi er uansett fornøyd med at han er villig til å produsere noe på do/potte hver gang og som noen sa lenger opp er det jo veldig greit med alt som kommer i potta heller enn i bleia, så vi stresser ikke og regner med at det å si i fra på forhånd kommer av seg selv etterhvert.

Gjest Sommertid
Skrevet

Takk for svar. Er det virkelig så mange som begynner med pottetrening før/når barnet er året? Det trodde jeg ikke var vanelig.

Skrevet

Takk for svar. Er det virkelig så mange som begynner med pottetrening før/når barnet er året? Det trodde jeg ikke var vanelig.

Ganske vanlig blant de som bruker tøybleier på barna. Metoden kalles elimination communication (EC), og går ut på at man leser barnets signaler mtp dogåing fra ung alder. Lillejenta på 20 mnd har god kontroll, og sier fra om både tiss og bæsj. "Tiss" var blant de første ordene hennes. Som nevnt har hun akkurat nå en periode der hun nekter å sitte på potta, men når hun vil har vi ingen bæsjebleier, og få og lite våte tissebleier. Hun sier fra nå også, men er altså ikke så interessert i å gjøre noe med det i form av å gå på potte/do.

Skrevet

Vi begynte å bruke doring når poden var 6-7 måneder. Han tok ganske raskt poenget, og skjønte hva han skulle gjøre. Han er nå 15 måneder, og holder seg ikke, og sier heller ikke ifra, men han settes på do om morgenen og kvelden, og etter de fleste måltider enten hjemme eller i barnehagen. Vi har ikke noe mål om at han skal være bleiefri enda, tanken er heller at han ikke skal være redd for å gå på do, samtidig som vi syns det er greit å slippe potta.

Skrevet

Har holdt ham over potte/do fra han var liten baby, og han sluttet raskt å bæsje i bleia. Han ble helt bleiefri på dagtid da han var 2 år og 5 måneder gammel.

Skrevet (endret)

Jeg har to døtre som er født i Oktober og August. 3 år mellom dem. Begge pottetrente jeg om sommeren. Men det var fordi jeg følte de var klare for det. Tok det helt med ro, men bærte dem bort til potten når de tisset. Gjorde dette noen ganger og så gikk det av seg selv.

Og så fikk jeg en gutt. Som av seg selv gikk på do og tisset rett i potten da han var 1 år og 9 mnd gammel. Så det varierer veldig.

Han så faren sin stå på do, og ville være som han. Men han er utrolig for seg motorisk har vi sett senere (han er 7 år nå).

Endret av Beauté
Skrevet

Vi begynte da hun kunne sitte skikkelig, rundt åtte måneder. Nå er hun 1,5 år og sier fra om "do" når hun skal bæsje. Ofte tisser hun også på potte/i do, men tissinga har hun ikke kontroll på derfor bruker hun fortsatt bleie. Vi har aldri brukt tøybleier, kun engangs.

Skrevet

Og jeg er litt overrasket over hvor seint mange begynner. Desto tidligere man begynner med pottetrening, desto mer vant blir barnet til at bleien ikke er stedet de skal gjøre fra seg og blir bleiefrie.

Skrevet

Her stresser vi ikke.

Frøkna er 1 1/5 år, og vi har ingen rutiner på det, setter henne på do i ny og ne men ikke noe mer enn det. Ikke akkurat veldig mye jobb å skifte bleier syns jeg.

Vi hopper over potte da, og går rett på do, siden jeg syns potte er så ekkelt.

Skrevet

Ikke akkurat veldig mye jobb å skifte bleier syns jeg.

Akkurat det er vel strengt tatt ikke poenget med å lære ungene å gå på do at det er slitsomt å skifte bleier?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...