Gjest Inger Skrevet 12. oktober 2010 #1 Skrevet 12. oktober 2010 Hei. Jeg har et spørsmål angående kromosomer som jeg håper noen kan svare meg på. Jeg vet at kjønnscellene har 23 kromosomer. Menneskene har 46 kromosomer, 23 fra sædceller og 23 fra eggceller. Men jeg hører ofte snakk om vanligcelledeling og at resultater er at dattercellene får alle 46 kromosomer fra morcellen når cellene deler seg. Og vi er jo bygget opp av celler, burde ikke vi har veldig, veldig mange kromosomer da? Hva meners med at celler får 46 kromosomer etter celledelingen, når et menneske bare har 46 kromoser? Blir forvirra og vet ikke om jeg har forstått alt rett. Håper det er noen som kan svare meg på dette:)
bergans Skrevet 12. oktober 2010 #2 Skrevet 12. oktober 2010 Det du blander litt sammen her, er de ulike, men akk ganske så like, prosessene meiose og mitose. Meiose er reduskjonsdeling, som ender i at kromosomantallet blir halvert hos begge cellene, dvs kjønnsceller. Dette skjer kun ved et reproduksjon, hvor halvparten av det genetiske materialet skal komme fra hunkjønn, og den andre halvdelen fra hankjønn. Dattercellen vil ende opp med en unik kombinasjon, med sin unike genotype. Mitose er vekstdeling, og dette skjer kontinuerlig hos celler som hele tiden dør (apoptose) men som hele tiden må erstattes. De nye cellene er kopier av de gamle, med det samme genetiske materialet som den gamle cellen. Det er dette som skjer i f.eks huden, hvor epidermis stadig vekk slites vekk, skades og dør, og nye celler med samme funksjon må lages forå opprettholde vevet. Hvis du søker på meiose og mitose (her er wikipedia helt greit som en generell innføring), så før du mye informasjon.
Gjest inger Skrevet 12. oktober 2010 #3 Skrevet 12. oktober 2010 Takker for svar:) Men det var ikke helt det jeg mente da, jeg vet om mitose og meiose. Men Jeg tenker på kromosomer, inneholder alle celler kromosomer og evenetuelt hvor mange? 46 kromosomer har vi, men hva menes da med at hver enkelt celle har kromosomer og at hver dattercelle etter mitose får like mange kromosomer som morcellen. Vi har uendelig mange celler, inneholder alle disse kromsomer? Hvis dattercellene etter hver celledeling får like mange kromosomer som morcellen, så må vi jo ha ganske mange kromosomer. Men vi har fremdeles bare 46.. hva er det som jeg har misforstått her? Litt forvirra...
bergans Skrevet 12. oktober 2010 #4 Skrevet 12. oktober 2010 Svarene ligger der hvis du ser på nettopp meiose vs mitose; Mitose er en celledeling som fører til to identiske celler, lik den cellen som delte seg, og med like mange kromosomer. Dette i motsetning til meiose, hvor antallet kromosomer halveres. Fra wikipedia (http://no.wikipedia.org/wiki/Mitose). Kromosomer hoper seg ikke opp ved mitose, de bare kopieres i det nesten uendelige (til behovet stopper). Tenk deg at du kopierer et ark med noter; så bruker du de to kopiene til å lage fire nye kopier, og så bruker du de 4 til å lage 16 nye kopier osv osv. Det er fortsatt det samme som står på arket, selv om du har kommet opp til kopi nr 310. Informasjonen som står på arket (og det er bestemt av kromosomene), har ikke endret seg, fordi det er de samme kromosomene, bare kopiert, som viderefører den samme informasjonen. Det vi ikke har tatt i betraktning her er mutasjoner og ytre påvirkning som kan endre på enten informasjonen som finnes i kromosomene, at informasjonen blir lest feil av kopimaskinen, eller at det er noe feil i tolkingen (avskrivingen) av informasjonen. Ved meiose så har du først to hele, men vidt forskjellige noteark. Disse klippes så opp, og settes sammen igjen, men bare slik at du får et halvt ark med noter fra hvert opprinnelig hele ark. Så klippes og limes og blandes de to halve arkene sammen, unikt kvar gang, og ut av kopimaskinen kommer et ark med et helt unikt sett med noter. Du kan framdeles gjenkjenne en del av notene, men det er også en del nye kombinasjoner. Her kan det også skje feiltolkninger o.l. som følge av mutasjoner, men det blir genetikk litt utenfor det du spør om her.
Gjest Spinell Skrevet 13. oktober 2010 #5 Skrevet 13. oktober 2010 Eller for å svare kort: ja, det er 46 kromosomer i hver celle i kroppen, unntatt i kjønnscellene som har 23.
Gjest Twink Skrevet 13. oktober 2010 #6 Skrevet 13. oktober 2010 Litt tilleggsopplysninger her, siden jeg tror jeg skjønner hva du sliter med. Hver eneste celle vi har i hele kroppen (da med unntak av kjønnscellene) innehar alle kromsomene, det vil si hele genomet. Når det er snakk om antall kromosomer, er det ikke snakk om å telle opp hvert eneste kromosom vi har i hele kroppen, for det er helt sinnssykt store mengder, men vi teller antall kromosomer i hver celle. Og det er alltid 46 (enkelt med sykdommer kan ha færre eller flere, f.eks. de med downs). Det som gjør at cellene våre er forskjellig fra hverandre, kommer an på hvilke gener på kromosomene som er aktivert og deaktivert i hver celle. Hvis du f.eks. tar en muskelcelle og en hudcelle og sammenligner, har de begge de akkurat samme 46 kromosomene inne i kjernen, men det er ulike gener som fungerer i hver av de, og som får de til å bli forskjellige.
Gjest inger Skrevet 13. oktober 2010 #7 Skrevet 13. oktober 2010 Tusen takk Bergans og Twink Veldig bra forklart og omsider forstår jeg det:) Hadde misforstått celledelingene, boken min forklarte alt så avansert for en nybegynner. Takk nok en gang! Spinell: det visste jeg jo, men jeg skjønte ikke hvordan cellene etter mitosen ikke hadde doblet seg. Takket være flinke folk her, så forstår jeg det nå
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå