Gå til innhold

Hvordan lager du havregrøten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er greiest med havregrøt til frokost. Har hittil brukt Quaker sine porsjonspakker med eple. Den ser ut til å ikke være tilgjengelig i Norge nå.

Altså. Hvordan lager DU havregrøten?

Hva er lettvint og kjapt?

Bruker du små eller store havregryn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager havregrøt etter oppskriften som står på posen med lettkokte havregryn.

Skrevet

Har jeg god tid, lager jeg grøten ved at jeg koker opp vann med havregryn og kruskakli i. Tilsetter litt smør og salt i på slutten, og når grøten er på fatet strør jeg masse kanel over.

Har jeg dårlig tid koker jeg vannet i vannkokeren, tømmer det over i en skål med havregryn, kruskakli, linfrø og solsikkefrø og lar det trekke. Tilsetter litt melk etterpå så den blir litt kaldere, og så strø på masse kanel.

Skrevet

Jeg lager den på "øyemål" altså en passelig mengde (lettkokte) havregryn og så fyller jeg i så mye vann at den blir grøtete men for flytende. Setter skålen i microen og lar den koke i ca 1 min og 30 sekunder. Har på kanel og splenda, eller noen ganger brunost.

Skrevet

Jeg koker grøten på 2-2,5 dl vann.

Har i havregryn, litt linfrø, solsikkefrø, litt 4-korn pluss, litt knust 4crisp mix, litt frokostmusli, kanskje litt kruskakli, masse kanel, litt kardemomme og en haug rosiner.

Spiser grøten med enten "eple&kanel dessert", en type syltetøy, eller tinte blåbær/bringebær etc.

Bruker å variere en del, og grøten min blir aldri kjedelig :D

Skrevet

Jeg lager den på melk, jeg. 1,5 dl melk og 2 dl havregryn. Koker opp mens jeg rører, og så skrur jeg av plata og lar den stivne litt. Så spiser jeg med smør og sukker :D

Skrevet

Jeg koker lettkokte havregryn med linfrø, litt salt og vann. Mot slutten har jeg i en skvett melk.

Har jeg dårlig tid, blander jeg vann, salt og havregryn og setter det i mikroen.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Øyemål.

Fyller kasserollen med 50/50 vann og melk.

Slenger oppi nok av bjørns lettkokte havregryn til at jeg vet jeg blir mett.

Rører.

Kan noen ganger ha ferske jordbær eller andre bær på toppen - andre ganger brunost, eller bare grøt også.

Jeg vil ikke anbefale noen den havregrøten i posjonspakninger fra Qaker med blåbærsmak, forresten! Den er svindyr, selve grøten smaker vondt og blåbærene er det få av..

:(

Skrevet (endret)

Her er min oppskrift:

1 del lettkokte havregryn

1 del melk

1 del vann

1 ts vaniljesukker

2-3 ss cottagecheese

pittelitt salt

Spiser den med sukker og kanel. Nam! :sikle:

Endret av Havfrua
Skrevet

Jeg bruker lettkokte havregryn, altså de små.

Har vann og soya-/havremelk i en gryte, gjerne litt mer melk enn vann. Så tar jeg oppi havregryn på øyemål, omtrent så mye at når man rører rundt med en skje så "kjenner" man havregrynene som i bittelitt motstand, men ikke mer enn dette. Det tar bare et par ganger før man lærer seg ca hvor mye som er riktig, og det kan jo uansett lett korrigeres underveis.

Så lar jeg det koke til det ser sånn ca ferdig ut. Sper på med mere melk på slutten om nødvendig.

Ja, også har jeg oppi litt salt noen ganger, men ikke alltid.

Kjempegodt med kanel, rosiner og bananbiter!

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg lager min med 1,5 dl havregryn, 3 dl melk, en liten neve rosiner, en ss linfrø, litt salt og kanel på toppen.

Noen ganger bruker jeg 1 dl havregryn og 2 dl melk, og har i en frukt i tillegg.

Gjest Vanndråpe
Skrevet

Jeg lager min med 1,5 dl havregryn, 2 dl eplejuice og 1 dl vann. Under oppkoking heller jeg i mye kanel. Namnam :danser:

Skrevet

Min havregrøtoppskrift om dagen er som følger: Passelig mengde melk og gryn, en neve frosne blåbær og masse kanel, kokes opp, røres inn og ferdig! :)

Godt alternativ til Quakers med blåbær, sikkert. Uten at jeg har prøvd den.

Sist kjøpte jeg faktisk store havregryn, og ikke lettkokte. Hva er forskjellen på de? :klø:

Skrevet

Hvis jeg har veldig dårlig tid så tar jeg bare en bolle med havregryn, små gryn, har vann i så det nesten dekker, litt salt på og setter i microen til den er varmet opp. Setter den på benken å godgjør seg i et par minutter før jeg har på sukker og kanel og en klatt smør i midten. Fiks ferdig ;)

Hvis jeg har god tid koker jeg fra bunnen av i gryte og har i litt andre godsaker som blåbær, melk, andre typer korn osv.

Gjest Consensio
Skrevet

Syns havregrynsgrøt blir så "seigt", så jeg heller bare havregryn i en skål, heller over litt melk og putter oppi litt eplebiter og bananbiter.

Så her blir den ikke kokt nei

Skrevet

Er det bare jeg som synes oppskrifta bakpå havregrynspakken er helt bak mål? Det blir jo havresuppe ut av det?!

Jeg bruker lettkokte havregryn, vann så det akkurat flyter litt, en dæsj salt. Så et par minutter på komfyren og spiser med kanel. Innimellom hakker jeg opp store mengder nøtter og mandler som jeg har i en krukke. Da kan jeg strø litt av dette på toppen sammen med noen rosiner. Yummy! Bringebærsyltetøy og banan er også fantastisk godt på!

Gjest scorpius
Skrevet

Bruker om regel lettkokt havregryn. Fyller en skål med havregryn og vann, og så

setter jeg den i microen. Deretter heller jeg på litt kanel og spenda. Enkelt og greit ;)

Skrevet

bruker lettkokt havregryn: 1 dl havregryn, 1,5 dl vann, 1 dl lettmelk, 1 ts valmuefrø- kokes ca. 5 min. Tilsetter raspet eple, litt kanel og 1 ss cottage cheese.

Skrevet

Koker opp vann, ca 3 dl tror jeg. (Kun øyemål) Har oppi lettkokte havregryn så det blir litt motstand når jeg rører og lar det koke noen minutter til grøten får passe konsistens. Så har jeg oppi litt salt 1/4-1/2 ts og rører igjen. Spises med sukker og smørøye.

Skrevet

siden jeg bare lager en posjon til meg selv, og vil ha minst mulig oppvask, siden kort tid, tar jeg litt lettkokte havregryn og dekker det med vann, og rører det i en dyp tallerken som tåler mikrobølgeovn. så setter jeg på mikroen, og venter til havregrynene har sugd opp vannet og fått dobbel str. så har jeg på melk, brunost og bittelitt sukker bon apetitt! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...