Dyreelskern Skrevet 12. oktober 2010 #1 Skrevet 12. oktober 2010 Hei! Jeg har to jeksler i underkjeven (en på hver sin side) som er melketenner, jeg har ikke anlegg for nye. De har holdt bra, men den ene har blitt vond nå og jeg har begynt å tenke på hva jeg skal gjøre når den faller ut - bro eller implantat? Jeg nevnte bro for tannlegen min, som ville jeg skulle dra til spesialist og høre mer om implantat. Jeg har lest mye om det, og det virker jo lett - så godt som smertefritt, trenger ikke røre tennene ved siden av, vellykket 95% av gangene... Men hva med de 5% det ikke går bra? Jeg er veldig redd for nerveskade, siden det er et problem med nerver i underkjeven. Tannlegen mente at siden jeg er så ung (26) og ikke har noen skader på tennene ved siden av, er det synd å slipe ned friske tenner for å få satt på bro. Og det er jeg jo enig i. Men likevel høres det unektelig mye bedre ut å få en bro enn å risikere nerveskade med implantat. Jeg vil helst ikke bare la tannluka stå, siden jeg på den siden der tanna har blitt vond (venstre underkjeve) bare har tre jeksler før hjørnetanna (Fikk bare tre tolvårsjeksler), og når den i midten faller ut blir det bare en jeksel å tygge med langt bak på venste siden. Jeg har også fått høre at hvis ei tannluke står lenge kan tennene ved siden av begynne å flytte på seg. Med til historien hører det at jeg er sjukt redd for å gå til tannlegen (men jeg går hvert år, altså) og vil gjøre det som er lettest, minst vondt og som krever minst smerte i framtida. Er det noen her som har bro eller implantat? Er du fornøyd? Ville du valgt annerledes? Har du noen råd? Hvordan føles det å tygge med? Hvordan det ser ut er mindre viktig, siden det er så langt inn i munnen at det ikke synes.
Wonders Skrevet 12. oktober 2010 #2 Skrevet 12. oktober 2010 min tannlege vil jeg skal gjøre denne tanninnplanten, men jeg vet ikke helt om det er verd 15.000 kr her i Norge. Men jeg tør ikke ta en slik operasjon i utlandet. Har tatt dobbel rotfylling i Thailand, og det gikk mye bedre enn et vanlig hul i Norge, men innplantat a gitt... Noen flere som driver å styrer med dette? 1
Dyreelskern Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. oktober 2010 Å, er det 15.000? Kommer vel veldig an på hvor man gjør det tenker jeg... Jeg har sett bro estimert til 10-15.000 og implantat til 25.000. HVIS jeg skulle tatt implantat skulle det vært hos ekspert, helst med CBCT (3D-bilder for å få mindre risiko for å skade nerver). Men nå har jeg nesten bestemt meg for å ta bro, for jeg vil ikke ende opp på Lyrica-piller resten av livet pga nerveskader... Så hvis brua en gang ryker får jeg heller ta implantatrisikoen da. Ingen som har gode/dårlige erfaringer med det ene eller det andre, bro/implantat?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #4 Skrevet 12. oktober 2010 Hva med regulering. Mitt barn mangler en jeksel på hver side. Det ble regulert ved å flytte de andre tennene. Dyr affære.
Dyreelskern Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. oktober 2010 Det tror jeg ikke jeg har nok tenner til, men takk for tipset:o) Jeg skal sjekke det ut. Jeg fikk verken visdomstann eller tolvårsjeksel på den siden, så da hadde jeg bare fått én "ordentlig" jeksel på den siden.
carino Skrevet 12. oktober 2010 #6 Skrevet 12. oktober 2010 Rart at din agenesi ikke ble planlagt løsning til da du var tenåring. Har du fått visdomstenner? Dersom du har fått eller kommer til å få (vises på et OPG-bilde), kan du jo bare trekke den vonde tanna og la visdomstanna fylle på bakfra. Dersom du har 3 tolvårsjeksler, har du to mere enn oss andre som bare har en på hver side, ergo masse tenner å ta av.... Et voksent menneske har 32 tenner inkl. visdomstenner. Bro skader mye de tennene som da blir pilarer. De må jo slipes mye ned, dette kan på sikt ødelegge dem. (rotfylling i fremtiden) Implantat varer i ca 10-15 år, til en pris av ca. 25000 pr feste. Det er en bedre løsning enn en bro dersom du MÅ gjøre noe, siden det ikke ødelegger nabotennene.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #7 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg ville absolutt gått for implantat. Å slipe ned på de friske tennene på siden av den du mangler, er en i aller høyeste grad ikke-reversibel behandling. Implantater holder lengre enn broer. Altså: Du setter inn et implantat, og bevarer de friske tennene på siden. Om mange, mange år får du trøbbel med implantatet. Da kan du enten fikse det, eller lage en bro. eller Du sliper ned tennene på siden og lager en bro. Om en del år begynner du å få problemer med denne broen. Kanskje kan du redde tennene som fungerer som pilarer, kanskje er de tapt. Resultat: du må ha implantat - og denne gangen trenger du kanskje TRE implantater i stedet for 1!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #8 Skrevet 12. oktober 2010 Dersom du har 3 tolvårsjeksler, har du to mere enn oss andre som bare har en på hver side, ergo masse tenner å ta av.... Et voksent menneske har 32 tenner inkl. visdomstenner. Trådstarter mener nok tre sjuere totalt i de fire kvadrantene, dvs. hun mangler tann 37.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #9 Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Å, er det 15.000? Kommer vel veldig an på hvor man gjør det tenker jeg... Jeg har sett bro estimert til 10-15.000 og implantat til 25.000. HVIS jeg skulle tatt implantat skulle det vært hos ekspert, helst med CBCT (3D-bilder for å få mindre risiko for å skade nerver). Så hvis brua en gang ryker får jeg heller ta implantatrisikoen da. Jeg ville helt klart gått for implantat. Siden du har noe som heter agnesi, altså at du ikke har anlegg for noen tenner, vil du få en stor del dekket av NAV, siden dette er en sykdom du ikke råder over. Jeg forstår at du er redd for nerveskader, og det er ingen liten operasjon heller. Jeg regner med at tannlegen din har forklart deg litt om prosedyrene for et slikt inngrep, men det tar lang tid før du kan sette på selve "tanna". Først må du jo få en skrue ned i kjevebeinet. Deretter måt dette være i ro i noen uker, fordi såret der må leges osv. Det er en lang prosess, men jeg mener det er verdt det. Tannlegen din har helt rett i at det er synd å måtte slipe ned helt fine og friske tenner bare fordi du vil ta den letteste løsningen. Det kan svekke tennene dine på lang sikt. Du skriver at "Så hvis brua en gang ryker får jeg heller ta implantatrisikoen da." Da har du allerede slipt ned to tenner, og det vil ikke se bra ut i det hele tatt med implantat da. Da har du jo en tann foran som er liten og spiss. Det vil du vel ikke? Hvis broen ryker, må du ha en ny bro. Mitt tips er å høre om tannlegen kan forklare deg litt detaljer rundt et implantatinngrep. Be han nevne noen pros and cons ved begge, og finn ut i i samarbeid med tannlegen din hva du vil gjøre. Ikke ta noen forhastede konklusjoner. Han er tannlege og har mye fagkunnskaper som hverken du eller jeg sitter inne med. Men selvølgelig det er jo ditt valg Innlegget er endret iht KGs regler og retningslinjer. Supramundane, mod Endret 13. oktober 2010 av Supramundane
Dyreelskern Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter #10 Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Carino: Nei, jeg har ikke fått visdomstenner, og på den siden kommer jeg ikke til å få det heller. Jeg har bare 27 tenner, hvorav 2 er melketenner. 13 tenner nede (snart 12...) og 14 oppe. Det med 12-årsjekslene mente jeg at jeg har fått tre totalt, altså en oppe til venstre, en oppe til høyre og en nede til høyre. Nede til venstre har jeg allerede en tann for lite, siden jeg ikke fikk tolvårsjekselen. Bedre forklart: I følge det diagrammet her http://www.onedollardentist.com/toothnumbersdiagram.html så er det tann nummer 20 som kommer til å falle ut, og tann nummer 19 er den bakerste tanna jeg har på den siden. På høyresiden har jeg en tann til, så da har jeg til og med tann nummer 31. Jeg har lest om folk som har fått problemer med nabotennene pga implantatet, har noen opplevd dette? Endret 12. oktober 2010 av Dyreelskern
Dyreelskern Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Jeg ville helt klart gått for implantat. Siden du har noe som heter agnesi, altså at du ikke har anlegg for noen tenner, vil du få en stor del dekket av NAV, siden dette er en sykdom du ikke råder over. Jeg forstår at du er redd for nerveskader, og det er ingen liten operasjon heller. Jeg regner med at tannlegen din har forklart deg litt om prosedyrene for et slikt inngrep, men det tar lang tid før du kan sette på selve "tanna". Først må du jo få en skrue ned i kjevebeinet. Deretter måt dette være i ro i noen uker, fordi såret der må leges osv. Det er en lang prosess, men jeg mener det er verdt det. Tannlegen din har helt rett i at det er synd å måtte slipe ned helt fine og friske tenner bare fordi du vil ta den letteste løsningen. Det kan svekke tennene dine på lang sikt. Du skriver at "Så hvis brua en gang ryker får jeg heller ta implantatrisikoen da." Da har du allerede slipt ned to tenner, og det vil ikke se bra ut i det hele tatt med implantat da. Da har du jo en tann foran som er liten og spiss. Det vil du vel ikke? Hvis broen ryker, må du ha en ny bro. Mitt tips er å høre om tannlegen kan forklare deg litt detaljer rundt et implantatinngrep. Be han nevne noen pros and cons ved begge, og finn ut i i samarbeid med tannlegen din hva du vil gjøre. Ikke ta noen forhastede konklusjoner. Han er tannlege og har mye fagkunnskaper som hverken du eller jeg sitter inne med. Men selvølgelig det er jo ditt valg Ja, det har du jo rett i. Jeg får høre hvordan nervene ligger først også. Jeg vil helst slippe å svekke tennene mine så tidlig i livet, selv om jeg er livredd for å skulle få en titanskrue gjennom tannkjøttet og inn i et bein fullt av nerver. Pappa har nerveskader og det virker jæ.... Endret 13. oktober 2010 av Supramundane
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2010 #12 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg har fått implantat for den ene fortanna oppe, da min egen tann var i ferd med å ta kveld etter en skade (jada, stupte og kræsjlandet i bunn av bassenget......) Det var en prosedyre som tok mange måneder, faktisk, men så er jeg veldig fornøyd med resultatet. Den ser helt ekte ut, fungerer som normalt og er ikke smertefull eller plagsom i det hele tatt. Men jeg er pinlig nøyaktig med rengjøring, slik at ingen bakterier skal vandre opp langs implantatet. Det å få operert inn skruen til å feste implantatet syntes jeg var vondt, men så er jeg en pyse (hmf, er sykepleier....)Men jeg er storfornøyd, og 25000 kr fattigere :-)
Dyreelskern Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter #13 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg ville absolutt gått for implantat. Å slipe ned på de friske tennene på siden av den du mangler, er en i aller høyeste grad ikke-reversibel behandling. Implantater holder lengre enn broer. Altså: Du setter inn et implantat, og bevarer de friske tennene på siden. Om mange, mange år får du trøbbel med implantatet. Da kan du enten fikse det, eller lage en bro. eller Du sliper ned tennene på siden og lager en bro. Om en del år begynner du å få problemer med denne broen. Kanskje kan du redde tennene som fungerer som pilarer, kanskje er de tapt. Resultat: du må ha implantat - og denne gangen trenger du kanskje TRE implantater i stedet for 1! *grøss* Det har du rett i, det er mye verre!! Tror jeg går for implantat (i hvert fall går og får råd), men hos en VEL-DIG flink spesialist som har god peil på nerver! Noen som kan anbefale noen i Oslo/Akershusområdet? Helst kvinnelig (skoletannlegen har gjort meg livredd for mannlige tannleger).
Supramundane Skrevet 13. oktober 2010 #14 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Tråden er ryddet iht KGs regler og retningslinjer. Supramundane, mod Endret 13. oktober 2010 av Supramundane
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #15 Skrevet 13. oktober 2010 Noen som vet hvor stort mellomrommet må være for å så plass til et implantat? jeg sitter igjen med et lite mellomrom på vestre side i munnen, ettersom jeg mangler to tenner oppe (ble trukket). Jeg har for korte røtter til å ha regulering noe mer (holdt på i 4 år med regulering, måtte gjøre det veeeldig sakte). Mat fester seg, og det synes når jeg smiler. Dessuten er ikke tennene så tette som jeg skulle ønske. Har begynt å få antydning til bittelitt mellomrom mellom fortennene. Noen tips? Skulle gjerne ha det bort, føler jeg fortjener det etter så mye jeg har slitt med tennene
Gjest Nora Skrevet 13. oktober 2011 #16 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har fått implantater oppe, et på hver side av hjørnetennene, og vil absolutt anbefale det! Selve inngrepet ble gjort smertefritt av kjevekirurg. Den ene gangen jeg synes jeg kjente antydning til bevegelse lagde jeg et par lyder og fikk mer smertestillende. De neste dagene tok jeg litt ibux og hadde ikke vondt. Etter noen dager fjernet tannlegen stingene, og så måtte jeg gå i noen måneder, ca 4-5, mens skruene festet seg skikkelig. Så fikk jeg endelig satt på nye tenner på skruene. Fikk dekket mesteparten siden problemet var medfødt. Risikoen med å skade nervene til nabotanna kan medføre at naborota smuldrer opp og at tanna derfor faller ut... Dette var det jeg var veldig redd for, men tannlegen tar røntgenbilder og kan der se hvor god plass det er til naborøttene. Er det god plass er det nesten ingen fare. Jeg fikk anbefalt en god tannlege gjennom familie og bekjente innen tannlegeyrket. Er sikkert forskjell på hvor gode de ulike tannlegene er, så jeg ville brukt litt tid på å finne den beste. Lykke til!
Minya Skrevet 17. oktober 2011 #17 Skrevet 17. oktober 2011 Samboeren min har implantat, alle de fire fremste tennene i overkjeven er fake og han er kjempefornøyd. Ingen bro, bare komposittenner. Pluss at han har en gulltann rett bak den ene hjørnetanna, dvs den som er første jekseltann. Dristexy når han smiler :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå