Gå til innhold

Couscous

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen der ute som har noen gode tips/idéer til hvordan jeg kan lage mat med couscous? Enten ved å ha den i salater, eller som tilbehør til kjøtt. Synes couscous er veldig godt, men har ikke noen erfaring med å lage maten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bruke couscous istedet for ris/potet/pasta til nesten hvilken som helst rett. Bare prøv deg fram. :)

Jeg bruker det ofte til falafel, i (middags-)salater, blandet med stekte/rå grønnsaker til kjøtt, i wok osv.

Skrevet

Coscous du blander kyllingbiter, erter, krydder osv. i er også fryktelig godt. :)

Skrevet

Jeg vil si det er to hovedmåter å bruke couscous på i mat fra Nord-Afrika og Midt-Østen.

Enten helt plain couscous som tilbehør til krydret gryte med mye tyntflytende, krydret saus, slik at couscousen suger opp og tar opp smak fra sausen. Eksempel på oppskrift.

Eller som salat, dvs det som gjerne kalles tabbouleh, der varm couscous blandes med friske urter, tomater etc og en oljedressing som får suges opp av couscousgrynene. Eksempel på oppskrift (jeg synes ikke det er nødvendig å bruke kyllingkraft - vann, olivenolje og sitron er mer enn nok).

Skrevet

I går lagde jeg en salat med cosocos, butter beans, oliven, avocado, vårløk, tomat og rucola +dressing av lime og olivenolje. Det ble kjempegodt! Serverte det med stekt lyr ved siden...

Coscos og ovnsbagte grønnsaker synes jeg også er veldig godt:)

Eller hva med laks, brocokli, cocoso og en hvitløksdressing med youghurt eller rømme?

Har du "Den rutete kokeboka" (mange har den...) så fines det en oppskrift på Marokansk kikertgryte og den passer perfekt med cosoco.

Synes cosocos er supert fordi det er så kjapt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...