Gjest Tante rød Skrevet 12. oktober 2010 #1 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg har da kjøpt meg en av de berømte koppene, og fikk såvidt mensen i går, så jeg bestemte meg for å prøve den. Var litt usikker på hvordan jeg skulle få hele greia inn, men med en av de flotte "bretteteknikkene" jeg hadde sett gikk det fint. Kjente etter at den folda seg ut og gikk litt rundt. Jeg kjente "tappen" så jeg tok den ut og klipte den litt kortere. Sleit skikkelig i morges med å få den ut igjen, gravde rundt der inne og kløp meg selv da jeg skulle hale i denne tappen, men men... Etter noen timer på skolen følte jeg noe som ga meg mistanke om at jeg lakk, og ganske riktig, et toalettbesøk bekrefta mistanken. Den sitter jo riktig. Folder seg ikke helt ut så den er rundt, men det er vel umulig om den skal følge kroppsformen. Den får vakuum rundt kanten, det merker jeg når jeg tar den ut. Ikke er den full heller, så hva skjer?
Gjest Iah Skrevet 12. oktober 2010 #2 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg hadde samme problem, helt til jeg fant ut at livmortappen min ikke sitter rett opp i skjeden, men heller litt på skrå. Da jeg ble klar over dette prøvde jeg meg frem litt, til jeg fant riktig posisjon på koppen. Jeg rett og slett manøvrerer den litt rundt der inne etter at den er foldet ut, for å forsikre meg om at den sitter rett under livmormunnen.
Gjest imli Skrevet 12. oktober 2010 #3 Skrevet 12. oktober 2010 Men når det har kommi blod oppi koppen, slik som hos TS, har ho vel plassert den riktig? Eg har same problem...
JollyJolly Skrevet 12. oktober 2010 #4 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg hadde samme problem, men som Iah her sier er det ikke sikkert at livmortappen er ordentlig inni koppen. Jeg tror det var det som skjedde hos meg også. Og jeg hadde blod både i koppen og utenfor. Så jeg ser for meg at livmortappen liksom var klemt halvveis inni, halvveis utenfor koppen, om det er fysisk mulig .. Iallefall greide jeg til slutt å lirke koppen riktig på plass slik at det ikke lakk mer. Og så var det liksom ikke noe problem lenger. Det er ikke alltid så lett med kopp for alle, men når det først går er det supert!
Gjest Iah Skrevet 13. oktober 2010 #5 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg hadde samme problem, men som Iah her sier er det ikke sikkert at livmortappen er ordentlig inni koppen. Jeg tror det var det som skjedde hos meg også. Og jeg hadde blod både i koppen og utenfor. Så jeg ser for meg at livmortappen liksom var klemt halvveis inni, halvveis utenfor koppen, om det er fysisk mulig .. Akkurat. Jeg fikk også mesteparten av blodet i koppen, men noe lekkasje på sidene. Og det var rett og slett fordi jeg koppen ikke satt rett under livmortappen. Med litt justeringer opplever jeg nå overhodet ingen lekkasje.
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2010 #6 Skrevet 13. oktober 2010 Korleis finn ein ut kor den berømte livmortappen sit då? Syns det er så mykje rare greier inni der eg, ikkje lett å vete kva alt er for noko
Gjest Tante rød Skrevet 13. oktober 2010 #7 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg hadde samme problem, helt til jeg fant ut at livmortappen min ikke sitter rett opp i skjeden, men heller litt på skrå. Da jeg ble klar over dette prøvde jeg meg frem litt, til jeg fant riktig posisjon på koppen. Jeg rett og slett manøvrerer den litt rundt der inne etter at den er foldet ut, for å forsikre meg om at den sitter rett under livmormunnen. Korleis finn ein ut kor den berømte livmortappen sit då? Syns det er så mykje rare greier inni der eg, ikkje lett å vete kva alt er for noko Ja, det lurte jeg på og. Fikla så godt jeg kunne, men det er ikke så lett å "manøvrere" koppen når den først er der, der er ikke som om jeg kan stappe hele handa oppi akkurat. I dag hadde jeg en MASSIV lekkasje og da jeg gikk på do datt hele greia ut! Riktignok etter at jeg hadde trykt litt, men akkurat nå ser jeg ikke helt de enorme fordelene med å måtte grise masse og skrubbe både badet og meg selv flere ganger daglig.
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2010 #8 Skrevet 13. oktober 2010 Nei, det er sikkert genialt når det fungerar, men når det ikkje gjer det, er det jo enklare med bind og tampongar Har du fått barn, TS? Eg har født to barn, og tenkjer at det kanskje er større sjangs for lekkasje då? :klø: At ein er annerleis inni der. Dei fleste som skryt av null lekkasje, hadde ikkje barn fekk eg inntrykk av.
Gjest Tante rød Skrevet 14. oktober 2010 #9 Skrevet 14. oktober 2010 Nix, ingen barn. Har kjøpt den anbefalte størrelsen til min alder og "tilstand". Tror jeg har funnet ut hvordan den bør ligge, men da forsvinner tappen. I morges måtte jeg virkelig på arkeologisk utgravning....
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #10 Skrevet 14. oktober 2010 Nix, ingen barn. Har kjøpt den anbefalte størrelsen til min alder og "tilstand". Tror jeg har funnet ut hvordan den bør ligge, men da forsvinner tappen. I morges måtte jeg virkelig på arkeologisk utgravning.... Sett deg på huk og press litt litt, så slipper du utgraving.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #11 Skrevet 14. oktober 2010 Оg om leking. Kanskje du kan prøve en annen foldeteknikk? Noen av de retter seg enklere inni, enn andre. Jeg selv gjør det sånn, etter at jeg setter inn koppen, drar jeg fingeren langs øvre kanten, og sjekker at koppen har åpnet seg, altså foldet helt ut. Hvis ikke det hjelper, så kan du kanskje prøve koppen som heter MoonCup, den er tjukkere i gummien, fastere, mer solid, og åpner seg enklere. Eller rett og slett prøve en størrelse større.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2010 #12 Skrevet 14. oktober 2010 Nei, det er sikkert genialt når det fungerar, men når det ikkje gjer det, er det jo enklare med bind og tampongar Har du fått barn, TS? Eg har født to barn, og tenkjer at det kanskje er større sjangs for lekkasje då? :klø: At ein er annerleis inni der. Dei fleste som skryt av null lekkasje, hadde ikkje barn fekk eg inntrykk av. Jeg har født tre barn og har ikke noe problemer med lekkasje på noen av mine kopper - har en divacup og en mooncup. Men jeg vil også skrive under på dette med livmortappen. Min sitter ganske langt nede når jeg har mensen (den synker og stiger i løpet av syklusen - helt normalt) og jeg må sørge for at den havner midt inni koppen. Jeg må derfor stikke fingeren inn og kjenne langs toppkanten på koppen for å være helt sikker på at den sitter riktig. Men det kan jo også ha med størrelsen på koppen å gjøre. Divacupen min er størst og den kan jeg bruke om natten og de første dagene når det kommer mest. Mooncupen er mindre og den bruker jeg på slutten. Så det kan jo ha noe med at du kanskje burde hatt en annen, og større, kopp?
Gjest imli Skrevet 14. oktober 2010 #13 Skrevet 14. oktober 2010 Eg har str L... Eg får heller ikkje fingrane så langt opp at eg kan kjenne rundt toppkanten...
Gjest Takk Skrevet 15. oktober 2010 #14 Skrevet 15. oktober 2010 Der fikk jeg en aha- opplevelse. Ga opp sånn kopp for noen år siden, nettopp pga lekkasje, nettopp pga livmortuppen som ikke ligger "rett opp" men skrår veldig ut. TAKKER!
Gjest Tante rød Skrevet 15. oktober 2010 #15 Skrevet 15. oktober 2010 Sett deg på huk og press litt litt, så slipper du utgraving. Jeg selv gjør det sånn, etter at jeg setter inn koppen, drar jeg fingeren langs øvre kanten, og sjekker at koppen har åpnet seg, altså foldet helt ut. ) Jeg sitter på huk og presser så jeg sprenger blodkarene, men må likevel grave litt. For at den skal ligge helt rett må den nemlig ligge nesten sidelengs, så tappen må opp Jeg gjør det også, og har funnet ut hvordan den skal ligge. Så er det bare å lære å få den ut på en enkel måte Takk for flotte tips, ihvertfall
Gjest imli Skrevet 16. oktober 2010 #16 Skrevet 16. oktober 2010 Eg føler det liksom ikkje er så mange plassar å velgje mellom når den skal plasserast, eg..(mtp det med rett opp vs. på skrå)
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2010 #17 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg er helt imponert over alle dere som kan kjenne livmorhalsen. Jeg har ikke sjangs, har store nok problemer med å kjenne kanten på cup'en. Om jeg ikke har satt den så langt opp så pleier det å gå. Men den skal jo heller ikke så langt opp. Jeg synes den er vanskelig å sette inn. Takke meg til tampax med innføringshylse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå