Gå til innhold

Brystkreft i familien

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heihei :)

Min mor fikk ifjor diagnostisert brystkreft, men etter et år er hun nå frisk. Eller så frisk så man kan bli, faren for at det skal komme tilbake vil jo alltid være der.

Mitt spørsmål er om noen av dere har en mor som har hatt brystkreft? Isåfall hvor tidlig begynte dere å teste dere? Min mors lege anbefaler meg å begynne tidligst mulig(I 20-årsalderen), for å kunne oppdage det tidligst mulig, ettersom at det er noe som kan arves. Er det noen av dere som har hatt brystkreft i ung alder? Er det noen tips dere kan komme med mt kosthold, trening ol?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Min mor fikk brystkreft som 29 og 40 år gammel (2 ganger ja), og jeg tok min første mammografi som 26 åring tror jeg det var. Går en gang i året. Har også flere tilfeller av brystkreft på begge sider/begge ledd i familien.

Slik jeg vet er du ikke garantert kreftfri selv med supersunt kosthold, trening osv.. Men det kan virke forebyggende. Røyk, alkohol osv spiller også inn, anbefaler deg å kikke her: http://www.kreftforeningen.no/forebygg

Dersom din mors lege anbefaler deg å starte testing i 20 årene, ville jeg nevnt dette for din egen lege og satset på å starte i 20 årene. Bedre før var enn etter snar, det koster så lite.

Og ikke ta noen sykdom på forskudd :goodbye:

Skrevet

Sikkert lurt å teste fra den alderen når legen sier det. Det finnes ulike former for brystkreft, og ikke alle er arvelige, men dersom hun fikk kreft i relativt ung alder er sannsynligheten større for at det er en arvelig form. Dessuten kan det hende legen vet at det er en arvelig type utfra prøveresultater osv.

Moren min har hatt brystkreft, men ikke en arvelig type (og lite aggressiv), og legene har ikke anbefalt meg å teste fra tidligere enn normalt.

Skrevet

Det viktigste er at du sjekker dine egne bryster for uregelmessigheter månedlig, noe alle kvinner over puberteten bør gjøre. Nesten alle tilfeller av brystkreft kunne vært oppdaget på ett tidlig tidspunkt ved egenundersøkelse, og jo tidligere man får behandlet det, jo større er muligheten for at det går bra. Siden du er genetisk utsatt bør du få fastlegen til å vise deg hvordan du skal undersøke dette, og da kan du høre om de vil ha deg på regelmessig mammografi i tilegg.

Skrevet

Har du vurdert BRCA- test?

Alle kvinnene i min familie (både far og mors side) har hatt brystkreft, og jeg har selv oppdaget noen kuler i bryst/armhule. Dessverre har jeg en lege som mener jeg er for ung til mamografi (21). Legen min mener jeg må vente til 45 årsalderen. Men jeg føler at det hadde vært en stor trygghet i å få det årlig. Så hvis du hr muligheten, ville jeg gjort det. Men det viktigste er jo å undersøke dine egne bryster selv en gang i måneden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...