Gå til innhold

Vaksinasjon mot allergi

Foods of Norway

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Lurer på om det er nokon her som har prøvd vaksinering mot allergi. Tenker ikkje på kortisjon o.l, men den typen vaksinering som foregår over lang tid og kan føre til at allergien forsvinn heilt.

Eg var til legen idag og forhøyrte meg. Han sa at det ikkje var poeng i å prøve viss ein var allergisk mot meir enn ein ting (gras?). Og at det kun var anbefalt for f.eks bønder som er utsatt for pollenet i yrket sitt. Det stemmer ikkje med det eg har lest på nettet, men han virka ikkje særleg interessert i å gjere noko meir.

Vaksinering mot allergi- NHI

Doktor Online

Eg forstår jo at dette kanskje er for godt til å vere sant, og at alt ein les på nettet ikkje stemmer, men likevel; eg kunne godt tenke meg å prøve. Har vore til lege angåande dette før, men han er av "gamletypen" og hadde ikkje høyrt om det ein gong. Så no når eg skulle til ein ung turnuslege hadde eg eit skikkelig håp om at han kanskje ville prøve. Skuffa!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Fortsetter under...

7-8 mnd sidan eg skreiv dette, men eg lurar framleis eg :fnise:

Anyone?

Endret av Frk Fox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Hei!

Så rart at legen din sa dette! Jeg har nemlig fått vaksine mot både bjørk og timotei (gress) over en lengre periode. Jeg tok gress først, også bjørk, også var det stund med oppfylling hvor jeg fikk begge to samtidig, en i hver arm.

Jeg føler meg faktisk bedre for hvert år. Er vel tre år siden ca. jeg tok vaksinene, og jeg merker markant forskjell. Men tar fortsatt allergimedisin, nesespray og øyedråper under kraftig spredning.

Jeg har matallergi, pollenallergi, pelsdyrallergi, parfymeallergi og røykeallergi, noe legen min vet, og derfor anbefalte meg særdeles til å ta vaksinene.

Det er verdt å bruke tid og penger på å ta vaksinene i mitt tilfelle, men det kan være at du ikke får noen virkning i det hele tatt, det er forskjellig fra menneske til menneske.

Men nå har gresspollenvaksinen kommet i tablettform, og da er det kanskje lettere å ta den.

Mvh. Hanne, jeg anbefaler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Jeg hadde kraftig pollenallergi, matallergi, og allergi mot dyr. Legen insisterte på vaksine, men jeg var skeptisk. Jeg la heller om kosthold og tok et par runder med alternativ behandling istedet, og har ikke hatt snev av allergi på flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Jeg hadde kraftig pollenallergi, matallergi, og allergi mot dyr. Legen insisterte på vaksine, men jeg var skeptisk. Jeg la heller om kosthold og tok et par runder med alternativ behandling istedet, og har ikke hatt snev av allergi på flere år.

Hva slags alternativ behandling prøvde du? Jeg har prøvd akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Hva slags alternativ behandling prøvde du? Jeg har prøvd akupunktur.

Jeg var hos en homeopat som behandlet meg med noe som heter bioresonans. Jeg kan ikke få skrytt nok av denne behandlingsformen, helt fantastisk for allergi bl.a. Ikke alle homeopater som driver med bioresonans dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hannee

Jeg var hos en homeopat som behandlet meg med noe som heter bioresonans. Jeg kan ikke få skrytt nok av denne behandlingsformen, helt fantastisk for allergi bl.a. Ikke alle homeopater som driver med bioresonans dog.

Åja, ok, takk. Det skal jeg sjekke ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Åja, ok, takk. Det skal jeg sjekke ut:)

Hvor i Norge bor du? jeg vet at hun jeg gikk til i Larvik hadde pasienter som kom kjørende helt fra Kristiansand for å få behandling (veldig dyktig dame), også kan du evnt kontakte henne for å høre om hun vet om noen der du bor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har middallergi, eller støvallergi. Jeg blir veldig tett når jeg legger meg, selv med ny pute, dyne, sengetøy og vaska rom. Er det noe man kan gjøre med det? Kan man f.eks. vaksineres over tid som med pollen? Legen har gitt meg Nasonex-spray (som jeg blør neseblod av) og allergitabletter som ikke hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Hvor i Norge bor du? jeg vet at hun jeg gikk til i Larvik hadde pasienter som kom kjørende helt fra Kristiansand for å få behandling (veldig dyktig dame), også kan du evnt kontakte henne for å høre om hun vet om noen der du bor :)

Jeg bor i Kristiansand, men er på flyttefot. Har hun en hjemmeside eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Lurer på om det er nokon her som har prøvd vaksinering mot allergi. Tenker ikkje på kortisjon o.l, men den typen vaksinering som foregår over lang tid og kan føre til at allergien forsvinn heilt.

Eg var til legen idag og forhøyrte meg. Han sa at det ikkje var poeng i å prøve viss ein var allergisk mot meir enn ein ting (gras?). Og at det kun var anbefalt for f.eks bønder som er utsatt for pollenet i yrket sitt. Det stemmer ikkje med det eg har lest på nettet, men han virka ikkje særleg interessert i å gjere noko meir.

Vaksinering mot allergi- NHI

Doktor Online

Eg forstår jo at dette kanskje er for godt til å vere sant, og at alt ein les på nettet ikkje stemmer, men likevel; eg kunne godt tenke meg å prøve. Har vore til lege angåande dette før, men han er av "gamletypen" og hadde ikkje høyrt om det ein gong. Så no når eg skulle til ein ung turnuslege hadde eg eit skikkelig håp om at han kanskje ville prøve. Skuffa!!

Så rart at legen din sa dette. Jeg har nå min første sesong etter at jeg begynte med allergivaksinasjon. Første gang jeg nevnte allergivaksinasjon/desensibilisering/hypersensibilisering (har hørt alle disse navnene, men vet ikke om de dekker akkurat det samme) ble det totalt avslått av min lege, flere år og leger senere presset jeg gjennom en henvisning til spesialist.

Vil anbefale deg å presse gjennom/krangle til deg en henvisning til spesialist. Der tar de ulike allergitester, og gir god informasjon om et ev. allergivaksinasjonsprogram. Det er krevende og tar lang tid, og ikke alle får gode resultater, men mange får gode og svært gode resultater, og er man sterkt plaget av allergien og får sterkt nedsatt livskvalitet pga. den, så er det verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Jeg bor i Kristiansand, men er på flyttefot. Har hun en hjemmeside eller noe slikt?

Du kan kontakte Eva her http://www.larvikterapeutene.no/index.html

Tviler på at det er noen i Kristiansand siden folk kjører helt til Larvik for å få den behandlingen, men ta en telefon til henne (må sikkert legge igjen beskjed på svarer), så finner dere ut noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hannee

Jeg tror jeg har middallergi, eller støvallergi. Jeg blir veldig tett når jeg legger meg, selv med ny pute, dyne, sengetøy og vaska rom. Er det noe man kan gjøre med det? Kan man f.eks. vaksineres over tid som med pollen? Legen har gitt meg Nasonex-spray (som jeg blør neseblod av) og allergitabletter som ikke hjelper.

Det høres ikke greit ut!

Lurt å skifte sengetøy minst en gang i uka. Ikke re opp senga di, da trives midden bedre. Gå til innkjøp av allergidyner og puter, det finnes i vanlige butikker som Princess. Og jeg har kjøpt dette: http://miteblock.no/. Jeg synes det hjelper. Stenger midden inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer kanskje an på hvor i landet man bor? Jeg bodde tidligere i Haugesund, og der ville de starte opp med vaksinering, ettersom jeg fikk nedsatt livskvalitet av allergien. Hadde fått startdato og det hele. Så måtte jeg flytte nordover pga studier, og i Finnmark var det bare barn som fikk slik behandling, fikk jeg vite (hudlegen jeg var hos snakket med de andre på sykehuset mens jeg var der).

Dere som prøver/har prøvd alternativ behandling, hvor mye har det kostet, sånn ca? Trengte dere mye behandling, og er man garantert godt resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Kommer kanskje an på hvor i landet man bor? Jeg bodde tidligere i Haugesund, og der ville de starte opp med vaksinering, ettersom jeg fikk nedsatt livskvalitet av allergien. Hadde fått startdato og det hele. Så måtte jeg flytte nordover pga studier, og i Finnmark var det bare barn som fikk slik behandling, fikk jeg vite (hudlegen jeg var hos snakket med de andre på sykehuset mens jeg var der).

Dere som prøver/har prøvd alternativ behandling, hvor mye har det kostet, sånn ca? Trengte dere mye behandling, og er man garantert godt resultat?

Da jeg prøvde akupunktur synes jeg det hjalp litt mot astma, men ikke så mye egentlig. Kosta rundt en 400 kroner hver gang. Slutta fordi jeg flytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ikke greit ut!

Lurt å skifte sengetøy minst en gang i uka. Ikke re opp senga di, da trives midden bedre. Gå til innkjøp av allergidyner og puter, det finnes i vanlige butikker som Princess. Og jeg har kjøpt dette: http://miteblock.no/. Jeg synes det hjelper. Stenger midden inne.

Tusen takk for tips om madrasstrekk!:D Det hørtes ut som noe jeg absolutt bør prøve.

De andre tipsene dine har jeg prøvd, i tillegg til at jeg støvsuger overmadrass og fryser madrass, dyner, puter ute når det er kaldt nok til å ta livet av midden. Ikke noe hjelper. :sukk: Kan liksom ikke bruke otrivin hver kveld heller, selv om ØNH-legen mente det ikke "er så farlig med en gang i døgnet". :vetikke: Prøver å bruke bare saltvann, men er veldig irriterende å ikke få puste ordentlig om natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Jeg fikk godt resultat etter bare 1 behandling, hadde en oppfølgingsbehandling 2 uker senere. Kostet ca 700 kr første gang (tok 1,5-2 timer da), og 550 kr neste gang (1 time). Bioressonans avdekker matintoleranser du måtte ha som også trigger allergi, astma, eksem osv, så når man gjør kostholdsendringene man blir rådet til, så er det mange som ikke trenger å komme tilbake. Noen velger å gå tilbake rett før hver pollensesong for å få "påfyll". Noen trenger mer behandlinger enn andre, det vanlige er kanskje 3-5 ganger. Det er 100% smertefritt, men man kan få litt reaksjoner etterpå i form av slitenhet, vondt i magen, e.l. Men ikke noe farlig :)

Finnes vel ingen garantier med noe som helst av behandlinger (medisiner inkludert). jeg gikk ihvertfall på sterke medisiner i flere år uten at det hjalp, og dette hjalp meg med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Tusen takk for tips om madrasstrekk!:D Det hørtes ut som noe jeg absolutt bør prøve.

De andre tipsene dine har jeg prøvd, i tillegg til at jeg støvsuger overmadrass og fryser madrass, dyner, puter ute når det er kaldt nok til å ta livet av midden. Ikke noe hjelper. :sukk: Kan liksom ikke bruke otrivin hver kveld heller, selv om ØNH-legen mente det ikke "er så farlig med en gang i døgnet". :vetikke: Prøver å bruke bare saltvann, men er veldig irriterende å ikke få puste ordentlig om natta!

Ja, huff av meg. Det er virkelig kjipt. Og styre med å fryse og alt slikt huff. Og nesespray hele tiden er ikke så bra. Husker jeg klødde over hele kroppen hver morgen jeg våknet.

Har du astma i tillegg? For da er det kanskje lurt med litt annfallsmedisin før du legger deg, men hør med legen din:)Du kan jo også prøve å "sittesove" litt. Ha tre høye puter, og ligg på ryggen.

Ellers tar jeg litt pusteøvelser hver dag. Rett og slett så ligger jeg på ryggen og strekker armene mine skrått opp til høyre mens jeg puster inn med nesa, og ut med munnen sakte. Lært av fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannee

Jeg fikk godt resultat etter bare 1 behandling, hadde en oppfølgingsbehandling 2 uker senere. Kostet ca 700 kr første gang (tok 1,5-2 timer da), og 550 kr neste gang (1 time). Bioressonans avdekker matintoleranser du måtte ha som også trigger allergi, astma, eksem osv, så når man gjør kostholdsendringene man blir rådet til, så er det mange som ikke trenger å komme tilbake. Noen velger å gå tilbake rett før hver pollensesong for å få "påfyll". Noen trenger mer behandlinger enn andre, det vanlige er kanskje 3-5 ganger. Det er 100% smertefritt, men man kan få litt reaksjoner etterpå i form av slitenhet, vondt i magen, e.l. Men ikke noe farlig :)

Finnes vel ingen garantier med noe som helst av behandlinger (medisiner inkludert). jeg gikk ihvertfall på sterke medisiner i flere år uten at det hjalp, og dette hjalp meg med en gang.

Hva går behandlingen ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...