Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en veske på HM for en stund siden, og siste dag for å kunne bytte i mot penger var i går. Siden det var søndag i går måtte jeg bytte i dag, men da fikk jeg bare en tilgodelapp, og ikke penger. Synes dette er ganske drøyt, er jo ikke alle som har tid til å dra til byen hele tiden...

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg skjønner at du kanskje ble litt frustrert siden det bare var gått en dag over tiden, men butikkansatte må nok følge de reglene som ledelsen har satt. Jeg kjenner ikke reglene til H&M, men jeg synes det høres ut som om de yter god service når de gir tilgodelapp etter at fristen for åpent kjøp har gått ut.

Du finner vel alltids noe å bruke tilgodelappen på, om ikke til deg selv, så kan du jo tenke på at det er jul om ikke alt for lenge. :)

Tillegg: Du kaller det angrerett, men det er det faktisk ikke. Det du snakker om er åpent kjøp. Angrerett har man ikke når man selv oppsøker en butikk, og handler der.

Endret av Meaty
Skrevet

Retten H&M gir deg til å ombestemme deg når du har kjøpt en vare er noe de velger å gi for å yte god service til sine kunder, det er ikke en rett etter loven. Med mindre det er noe i veien med produktet har du egentlig ikke noe krav på å bytte/levere tilbake en vare. Du bør i mine øyne derfor være hoppende glad for at du tross alt fikk en tilgodelapp :)

Skrevet

tips!

kjøp noe for tilgodelappen og bytt det like etterpå (litt diskret, og ikke til samme person i kassen da).

nå har du byttet det innen fristen, og kan kreve pengene igjen.

Litt sleipt kanskje, men funker hver gang for meg (ikke at jeg gjør det så ofte altså) :)

• Liker 1
Skrevet

tips!

kjøp noe for tilgodelappen og bytt det like etterpå (litt diskret, og ikke til samme person i kassen da).

nå har du byttet det innen fristen, og kan kreve pengene igjen.

Litt sleipt kanskje, men funker hver gang for meg (ikke at jeg gjør det så ofte altså) :)

Ja, for all del. Misbruk butikkenes godvilje mtp å bytte ting på denne måten du beskriver, sånn at det godet til slutt forsvinner. Det er nemlig DET som vil skje, når ting misbrukes i stedet for å brukes.

Gjest Ruccola
Skrevet

Man har angrerett når man har handlet på nettet og ikke sett varene sine i "real life"Da har man vel 14 dager om jeg ikke tar helt feil.

Men når man har handlet i butikk, og selv plukket sine varer, har man ikke denne retten.

Enkelte butikker har 3 dagers deponering - altså pengene tilbake innen tre dager.

Det pleier å vere virkedager man regner på sånt, ihvertfall er det det i min butikk.

Har man fått det i gave, er det somregel satt på en egen lapp med dato en må forholde seg til

Så såsant HM ikke har noen annen "garanti" for pengene tilbake (slik som f.eks G.sport som har 30 dager...) så er det ikke noe å vere grinete for.

Tilgodelapper er som regel gyldige i ett år(Så sant det ikke står noe annet på lappen), så du får spare på den og bruke den til noe pent senere ):)

Å bytte varer er forresten ingen rett, det er noe butikkene gjør frivillgig. Så sett gjerne ekstra godt pris på dem som gjør dette uten å surmule :)

Skrevet

"åpent kjøp i 7 dager"

om kunden kommer til meg etter 8 er det klart jeg gir pengene igjen - om kunden er hyggelig! Er kunden grinete og frekk får den kun bytte størrelse. Butikker som møter hyggelige kunder med så streng holdning som tydeligvis hm yter dårlig service, selv om de yter "god" med å gi kundene åpent kjøp. Vi har hatt tilfeller der kundene spurte utrolig fint om å få bytte varer etter 2 måneder og sagt ja, så lenge kunden finner noe nytt. Varene våres kan ivertfall somregel selges til noen andre...

Skrevet

Husk at butikken ikke er lovpålagt å gi noe som helst. Når de dagene med ekstraservicen åpent kjøp er over er det faktisk veldig god service å gi en tilgodelapp.

Skrevet

Husk at butikken ikke er lovpålagt å gi noe som helst. Når de dagene med ekstraservicen åpent kjøp er over er det faktisk veldig god service å gi en tilgodelapp.

syns du virkelig at det er god service at en kunde som er en dag for sen ikke får pengene igjen? Jeg hadde sjems hadde jeg nektet en (hyggelig) kunde dette. De uhyggelige er bare kjekke å nekte....

Skrevet

syns du virkelig at det er god service at en kunde som er en dag for sen ikke får pengene igjen? Jeg hadde sjems hadde jeg nektet en (hyggelig) kunde dette. De uhyggelige er bare kjekke å nekte....

Det er bedre service enn man bør forvente, ergo er det god service. Service ville vært å si at "beklager, men den kan vi ikke ta i retur". God service er å faktisk ta den i retur. :)

Skrevet

Det er bedre service enn man bør forvente, ergo er det god service. Service ville vært å si at "beklager, men den kan vi ikke ta i retur". God service er å faktisk ta den i retur. :)

god service er å "overse" ein dag for mye på kvitteringen. Trenger da ikke ver for prippen på det....

Skrevet

Jeg henger meg ikke opp i det der, jeg setter pris på at butikkene setter pris på kundene sine og i det hele tatt gir åpent kjøp. Så er det opp til meg å komme tilbake med ting innen tidsfristen. Hvis jeg ikke rekker det og jeg får tilbud om en tilgodelapp isteden, så er det god service i min verden.

Skrevet

Jeg henger meg ikke opp i det der, jeg setter pris på at butikkene setter pris på kundene sine og i det hele tatt gir åpent kjøp. Så er det opp til meg å komme tilbake med ting innen tidsfristen. Hvis jeg ikke rekker det og jeg får tilbud om en tilgodelapp isteden, så er det god service i min verden.

åpent kjøp er bare et salgstriks for at kunden skal kjøpe og forhåpentligvis ikke komme tilbake....

Skrevet

Jeg er enig med Zzyzx - de yter faktisk god service når de tar varen i retur og gir tilgodelapp når kunden går over fristen. Et sted må grensen gå og har butikken (evt. kjeden den tilhører) satt grensen ved 7 dager betyr det faktisk ikke "7-dager-og-noen-dager-til-om-kunden-ikke-rekker-det-innen-fristen".

Skrevet

god service er å "overse" ein dag for mye på kvitteringen. Trenger da ikke ver for prippen på det....

Jeg har selv jobbet på h&m i flere år (har sluttet nå), så jeg kjenner godt til reglene.. Du mener altså at du skal få spesialbehandling..? Det er det du mener å si, sant?! For hva med alle de neste kundene som også dessverre har gått en dag over tida? Da må jo nesten dem OGSÅ bare få pengene tilbake, som DU hadde fått om du hadde fått spesialbehandlingen din! Reglene må jo være lik for SAMTLIGE kunder..! DET skjønner vel du også?? Uavhengig av om de er hyggelige eller mindre hyggelige..

Og du tror vel ikke at det er de ansatte selv som lager disse reglene?? Det er en grunn til at disse reglene er laget, og hvis ikke alle ansatte følger dem, vil det bare bli kaos i h&m sitt system, og det vil være kaotisk for nyansatte å lære seg disse reglene hvis den ene sier èn ting mens den andre gjør noe helt annet!

I tillegg har (hadde for mitt vedkommende) de ansatte et ansettelsesnr som følges kontinuerlig.. Nr står på kvitteringen. Dette nr er gull verdt for ledelsen i h&m, for vha dette har de dessverre fersket mange uærlige ansatte som f.eks har gjort underslag ved å fake seg til returer/reklamasjoner osv. Så ang dette tilfellet kan konsekvensen for den aktuelle ekspeditøren du hadde være at ledelsen i h&m finner ut at nettopp hennes/hans ansettelsesnr til stadighet overgår de faste reglene, som f.eks tidsfrist for deponering (som det heter når man får pengene tilbake. Da vil den aktuelle ansatte bli innkalt til et møte hvor dette blir tatt opp - noe som jo ikke er særlig behagelig for den ansatte...;)

Selvsagt vil det neppe bli noen stor sak om hun/han kun ga DEG denne spesialbehandlingen, men hvorfor skal DU ha en annen behandling enn hva JEG får når jeg er kunde i en h&m-butikk..??

Tror du skjønner hva jeg mener nå..;) Og NEI, jeg var ingen grinebiter av en h&m-ekspeditør mens jeg jobbet der - heller TVERT imot fikk jeg høre av både kolleger og kunder. Men jeg ga samme behandling til samtlige kunder, og hvis noen var misfornøyde, forklarte jeg med et smil at jeg bare måtte følge reglene.. De aller fleste godtok det uten problem;)

• Liker 1
Skrevet (endret)
åpent kjøp er bare et salgstriks for at kunden skal kjøpe og forhåpentligvis ikke komme tilbake....

Fint for sånne som meg som foretrekker å prøve ting i ro og mak hjemme. Benytter meg av åpent kjøp-ordningene veldig ofte. Og selvsagt ville de ikke gitt det ekstra hvis de ikke tjente penger på det.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Jeg har selv jobbet på h&m i flere år (har sluttet nå), så jeg kjenner godt til reglene.. Du mener altså at du skal få spesialbehandling..? Det er det du mener å si, sant?! For hva med alle de neste kundene som også dessverre har gått en dag over tida? Da må jo nesten dem OGSÅ bare få pengene tilbake, som DU hadde fått om du hadde fått spesialbehandlingen din! Reglene må jo være lik for SAMTLIGE kunder..! DET skjønner vel du også?? Uavhengig av om de er hyggelige eller mindre hyggelige..

Og du tror vel ikke at det er de ansatte selv som lager disse reglene?? Det er en grunn til at disse reglene er laget, og hvis ikke alle ansatte følger dem, vil det bare bli kaos i h&m sitt system, og det vil være kaotisk for nyansatte å lære seg disse reglene hvis den ene sier èn ting mens den andre gjør noe helt annet!

I tillegg har (hadde for mitt vedkommende) de ansatte et ansettelsesnr som følges kontinuerlig.. Nr står på kvitteringen. Dette nr er gull verdt for ledelsen i h&m, for vha dette har de dessverre fersket mange uærlige ansatte som f.eks har gjort underslag ved å fake seg til returer/reklamasjoner osv. Så ang dette tilfellet kan konsekvensen for den aktuelle ekspeditøren du hadde være at ledelsen i h&m finner ut at nettopp hennes/hans ansettelsesnr til stadighet overgår de faste reglene, som f.eks tidsfrist for deponering (som det heter når man får pengene tilbake. Da vil den aktuelle ansatte bli innkalt til et møte hvor dette blir tatt opp - noe som jo ikke er særlig behagelig for den ansatte...;)

Selvsagt vil det neppe bli noen stor sak om hun/han kun ga DEG denne spesialbehandlingen, men hvorfor skal DU ha en annen behandling enn hva JEG får når jeg er kunde i en h&m-butikk..??

Tror du skjønner hva jeg mener nå..;) Og NEI, jeg var ingen grinebiter av en h&m-ekspeditør mens jeg jobbet der - heller TVERT imot fikk jeg høre av både kolleger og kunder. Men jeg ga samme behandling til samtlige kunder, og hvis noen var misfornøyde, forklarte jeg med et smil at jeg bare måtte følge reglene.. De aller fleste godtok det uten problem;)

nei faktisk ikke. jeg har ikke benyttet meg av åpent kjøp på år og dager. jeg klarer faktisk å bestemme meg i butikken, men som butikkarbeider selv liker jeg å hjelpe kunden på best mulig måte. eieren av den store kjeden jeg jobber i har selv sagt han hater tilgodelapper fordi butikken yter dårlig service da, så jeg følger bare hans tankegang jeg.

La meg bare si det: jeg har ALDRI prøvt å bytte noe etter angrefristen går ut. Så vet du det.

Skrevet

Fint for sånne som meg som foretrekker å prøve ting i ro og mak hjemme. Benytter meg av åpent kjøp-ordningene veldig ofte. Og selvsagt ville de ikke gitt det ekstra hvis de ikke tjente penger på det.

sant så sant

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig! TS sier at hun ikke kunne bytte vesken hun hadde kjøpt på utløpsdagen, fordi det var en søndag, men hun hadde jo hatt to uker på seg til å bytte den. Det er hennes egen feil at hun ikke rakk å bytte innen tidsfristen. Hadde det ikke vært for at H&M faktisk har en god service, hadde hun ikke engang fått tilgodelapp.

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig! TS sier at hun ikke kunne bytte vesken hun hadde kjøpt på utløpsdagen, fordi det var en søndag, men hun hadde jo hatt to uker på seg til å bytte den. Det er hennes egen feil at hun ikke rakk å bytte innen tidsfristen. Hadde det ikke vært for at H&M faktisk har en god service, hadde hun ikke engang fått tilgodelapp.

Enig med dere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...