Gå til innhold

Dere som er godt trent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere mye energi i hverdagen? Blir dere sjeldent slitne? Får dere melkesyre i bena av å gå opp en bratt bakke? Blir dere andpusten av å gå opp trapper? Blir dere slitne i armene av å bære tunge handleposer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror nok du vet svaret på spørsmålene dine allerede siden det er ganske innelysende..

Har dere mye energi i hverdagen? Ja Blir dere sjeldent slitne? Ja Får dere melkesyre i bena av å gå opp en bratt bakke? Nei Blir dere andpusten av å gå opp trapper? Nei Blir dere slitne i armene av å bære tunge handleposer? Nei

Skrevet

Er enig i svarene til anonym bruker over:) Har kjempemasse energi og blir sjeldent sliten:)

Skrevet

Jeg har ei venninne som løper aktivt (terrengløp, orientering og i blant maraton) og som er ekstremt godt trent (tar seg koseløpeturer i skogen på to timer.)

Hun sliter allikevel veldig i trapper i hverdagen, jeg må ofte vente på henne fordi hun synes det er så slitsomt å gå opp flere etasjer. Tror det er noe med hverdagsmodus vs treningsmodus å gjøre. Hvis hun er sliten på trening så kan hun stille seg om til konkurransemodus og gi det lille ekstra, hvis hun er sliten i hverdagen er hun den første til å slenge seg på en sofa.

Gjest Tigress
Skrevet

Har dere mye energi i hverdagen? Blir dere sjeldent slitne? Får dere melkesyre i bena av å gå opp en bratt bakke? Blir dere andpusten av å gå opp trapper? Blir dere slitne i armene av å bære tunge handleposer?

Det er ingenting som blir mindre slitsomt av å vere i god form, det går berre snøggare på same intensitet...

Skrevet

Jeg er ikke godt trent, men har gått fra å sitte på rumpa i sofaen i maaange år til å trene og være i aktivitet nesten hver dag, og merker stor forskjell!

Er så klart sliten etter en treningsøkt, en hektisk og lang dag eller hvis jeg er trøtt, men ellers merker jeg at jeg har mye mer energi i hverdagen. Det er på en måte som om treningen bygger opp et lite lager av energi som jeg må få ut i løpet av dagen, og derfor trener jeg videre. En god sirkel? :jepp:

Jeg kan bli tung i pusten av å gå opp trapper og bratte bakker, men ikke så andpusten at jeg peser. Kjenner det sjeldent i bena med mindre jeg har trent styrke eller hatt langkjøring dagen før. Derimot blir jeg sliten i armene av å bære tunge handleposer, men det er mest fordi jeg er kort og må løfte armene bittelitt for at de store posene ikke skal subbe i bakken :fnise:

Skrevet (endret)

Nå passer jeg sikkert ikke i definisjonen godt trent, men å gå opp maaange trappetrinn, eller å bære tunge handleposer kommer aldri til å slutte å bli slitsomt. Skjønner ikke hvorfor det skal være så innlysende (i følge AB #2) at godt trente aldri blir slitne av sånne ting. Begynner å lure på om vedkommende aldri har tatt i en TUNG handlepose, og langt mindre trengt å bære den et godt stykke (eller kanskje man bare er veldig, veldig sterk, men man kan jo være godt trent uten å være veldig sterk i armene)?

Endret av Coarvi
Skrevet

Jeg er ikke godt trent lenger, men hverdagen som normalt trent gjorde at jeg kunne løpe 3 minutter til bussen uten å bli andpusten, springe opp og ned trapper på jobben uten å bli spesielt sliten og å gå lenger i bakker før jeg ble andpusten. Jeg kunne sparke fotball med unger uten å få blodsmak i munnen og i tillegg ha overskudd til å tulle og leke.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg er IKKE spesielt godt trent, allikevel blir jeg jo ikke andpusten av å gå opp trappa hjemme, jeg bor bare i tredje etasje. Men jeg blir helt klart andpusten av å gå opp ti etasjer. Jeg blir ikke spesielt sliten av å bære tunge handleposer, siden jeg vanligvis bare bærer dem et par hundre meter. Og går jeg opp en bratt bakke får jeg vanligvis ikke melkesyre, men det er nok helst fordi jeg tilpasser tempoet til min egen form. Jeg har nok energi i hverdagen til å gjøre de tingene jeg har lyst til. Jeg tror ikke man må være særlig godt trent for å klare disse tingene?
Skrevet

Nå passer jeg sikkert ikke i definisjonen godt trent, men å gå opp maaange trappetrinn, eller å bære tunge handleposer kommer aldri til å slutte å bli slitsomt. Skjønner ikke hvorfor det skal være så innlysende (i følge AB #2) at godt trente aldri blir slitne av sånne ting. Begynner å lure på om vedkommende aldri har tatt i en TUNG handlepose, og langt mindre trengt å bære den et godt stykke (eller kanskje man bare er veldig, veldig sterk, men man kan jo være godt trent uten å være veldig sterk i armene)?

Hei du. Jeg er AB #2. Jo jeg kan love deg at å bære tunge handleposer og gå opp trapper slutter å være slitsomt hvis du er godt trent. Jeg er godt trent og blir ikke sliten av disse aktivitetene.

Klart - går jeg opp nok trapper (type Oslo Plaza) eller bærer tunge handleposer langt nok merker jeg det også. Men det skal mye til. Og når jeg har kommet fram slutter jeg å være sliten, og pulsen faller, nesten umiddelbart siden kondisjonen er god - hvis jeg måtte ta i et ordentlig tak.

Mitt råd til deg: Tren kondisjon og styrke. Du kommer til å få sykt mye igjen for det i form av en enklere hverdag og bedre liv.

Skrevet

Jeg har hypotyreose (lavt stoffskifte) og tar piller mot det, men likevel er jeg ALLTID utslitt, uansett om jeg trener eller ikke. Noen her med hypotyreose som har greid å bli mindre sliten av å komme seg i form?

Skrevet

Jeg har nesten ikke vært i aktivitet de siste 10 år pga psykisk sykdom, og har begynt å gå en liten (15min) tur hver dag i raskt tempo (normalt raskt først, og nå noe som nærmer seg speedwalking). Dette har jeg drevet med i en mnd, og da er jeg ikke engang normal trent. Jeg er bare hakket over å sitte stille 24 timer i døgnet.

Det jeg har opplevd er at magen og ryggen har blitt så mye sterkere at det ikke er så slitsomt å gå med rett rygg. Det er det mest påfallende. Her om dagen var det ordenlig drittvær, og jeg gikk i 30 min i rask gange og motvind halvparten av tida. Jeg var DAU når jeg kom hjem igjen. Normalt sett så ville jeg ha drukket vannet mitt og ikke klart å røre med opp fra sofaen i allefall i en time, men det tok ca 5 minutter før pulsen var normal og jeg var oppe på bena igjen.

Jeg må ta treningen min veldig forsiktig i følge legen min, men dette vil jeg fortsette med! Det er så godt å kunne ta seg inn igjen så fort når man først blir sliten.

Skrevet

Jeg tåler mer, men kan fort bli sliten uansett selv om jeg er godt trent og går i trapper/oppoverbakker.

Forskjellen er at slitsomheten går over etterhvert, og kroppen tar seg raskt opp igjen etterpå. Altså går jeg ikke rundt å peser i en time etter å ha gått opp en bratt bakke.

Treningen for min del gjør at jeg er mer opplagt og holder ut lenger. Hvis jeg ikke trener over en periode, så begynner det å verke i kroppen og jeg blir kjempestiv.

Har ryggproblemer, men det eneste som hjelper er å trene, ikke motsatt.

Skrevet

Nei, jeg blir fortsatt sliten av å gå fort i trapper og bakker, men det går raskt over og den raske pusten går over fort når jeg roer ned.

Det jeg merker størst forskjell på er søvnen, jeg sover så utrolig mye bedre når jeg har fått trent. :)

Jo og så merkes det når jeg har damebesøk og løfter henne over hodet som en vektstang ;)

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg blir ikke sliten av noen av disse tingene, og jeg er ikke godt trent. Det er dog vondt å bære tunge handleposer. De gnager seg inn i hendene på deg, og du greier liksom aldri å finne en komfortabel måte å bære dem på.

Forøvrig er tempo også en viktig faktor her.

Skrevet

Har dere mye energi i hverdagen? Ja Blir dere sjeldent slitne? Blir sjeldent sliten, på samme måte som f.eks. min mor, men også jeg trenger søvn og rolig kvelder en gang i blandt. Fysisk sliten blir jeg også om jeg har trent for mye. Får dere melkesyre i bena av å gå opp en bratt bakke? Nei Blir dere andpusten av å gå opp trapper? Ja, men jeg er mer den som løper opp trappen. Blir dere slitne i armene av å bære tunge handleposer? For vondt i fingrene, men ikke sliten på den måten..

Skrevet

ALt er lettere som godt trent. Jeg har vært både godt trent og utrent, og er heldigvis tilbake til godt trent. Alle aktivitetene du nevner er mye lettere som trent, og jeg har mye mer energi og livslyst! Det er positivt å være godt trent - på alle måter.

Som noen her skriver, så MÅ man sikkert ikke bli sliten av å ikke være godt trent. Men det er hevet over tvil at trening har positive effekter for alle! Å tro noe annet, er å lure seg seg.

Cava :kaffekopp:

Skrevet

Jeg blir ikke sliten av noen av disse tingene, og jeg er ikke godt trent. Det er dog vondt å bære tunge handleposer. De gnager seg inn i hendene på deg, og du greier liksom aldri å finne en komfortabel måte å bære dem på.

Forøvrig er tempo også en viktig faktor her.

Det uthevede tror jeg er viktig å tenke på.

Jeg anser meg selv som relativt godt trent, og får av og til spørsmål på jobben om hvorfor JEG er anpusten etter trappa.. men det kommer jo av at jeg stort sett småjogger opp trappa istedenfor å gå. Jeg kan fint bli anpusten av å gå opp en bakke, fordi jeg setter opp hastigheten i bakken.

bæreposer er jeg enig med deg i, der er det værste at det faktisk kan være vondt pga gnaging, bæreposene er ikke veldig behagelige. Hadde jeg hatt samme tyngden på god bærestropp på skuldra eller ryggen, så hadde det ikke betydd noe å bært på det.

Jeg har nok mere energi en en utrent, men i forhold til meg selv så føler jeg ikke alltid at jeg har mye energi, det kommer an på dagsformen. Og tidvis har jeg vært for lite flink til å hvile eller variere treningen, da er jeg faktisk sliten i kroppen fremfor energisk, nettop pga treningen.

Men man HAR mye ekstra av å være veltrent, slik jeg ser det. Jeg føler ihvertfall at jeg har det, og trives helt klart best som godt trent.

Skrevet

Ja, Nei, Nei, Nei, Nei.

Jeg spiller hockey 6 ganger i uken, trener styrke 4. Jogger i tillegg litt for å opprettholde kondisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...