Gå til innhold

Kaniner og farge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det slik at kaniner er brun på sommeren og hvit på vinteren eller var det bare harene eller begge?

Og hvordan funger det? Er det noe som skjer automatisk når det blir kaldere eller noe? Om man flyttet kaninen til et sted det bare var sommer, ville den forblitt brun hele året eller hadde den fortsat skiftet farge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det slik at kaniner er brun på sommeren og hvit på vinteren eller var det bare harene eller begge?

Og hvordan funger det? Er det noe som skjer automatisk når det blir kaldere eller noe? Om man flyttet kaninen til et sted det bare var sommer, ville den forblitt brun hele året eller hadde den fortsat skiftet farge?

Dette gjelder ikke for kaniner. Kaniner er gråaktige hele året. ( http://snl.no/kanin )

Harer skifter derimot farge, slik som for eksempel røyskatt og rype også gjør.

Ang. mekanismene ved fargeskifte fant jeg dette:

Endringer i lysintensitet og temperatur forårsaker skiftet til hvit vinterpels.

Fra http://snl.no/hare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haren er faktisk egentlig hvit, men om sommeren sprøyter den ut noe slags fargestoff i pelsen slik at den blir brun. :) Regner med at det samme gjelder for røyskatter.

Kaniner skifter ikke farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at kjæledyrkaniner absolutt ikke behøver å være grå. De kan være alt fra rødoransje til blå. Og prikkete og stripete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg vil legge til at kjæledyrkaniner absolutt ikke behøver å være grå. De kan være alt fra rødoransje til blå. Og prikkete og stripete.

Helt og aldeles riktig.

Flott at du minner om det MissMas :)

Egen favoritt er Black and Tan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...