Gjest Emma Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Hei jeg har store problem med blodtrykket har besvimt vært bevistløs flere ganger pga blodtrykk. Først nå i det siste har jeg forstått hvor allvorlig dette er. Kan jeg måle blodtrykk selv? Hvor får jeg kjøpt utstyr til dette? Er det vansklig og måle blodtrykket? På forhånd tusen takk:)
Alpefiol Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg har høyt blodtrykk og kjøpte meg en blodtrykksmåler til overarm for ca 1,5 år siden. Jeg liker å følge med for da skjønner jeg mer hvorfor jeg føler meg så rar eller dårlig. Du får kjøpt slike målere på alle apotek og de fleste helsekostbutikker. De har det sikkert andre plasser også, men jeg har ikke sjekket flere.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #3 Skrevet 11. oktober 2010 Hei Du får kjøpt slike som er beregnet for håndleddet også. De ser enkelt fortalt ut som svettebånd, og du trer den inn på hånden, og starter den. Du får kjøpt dem på apotek.
Gjest Emma Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 Så bra det går ann og få kjøpt det på apoteket:) Men er det vansklig og bruke? Så har jeg hørt noe om sånn blodtrykkmåler som måler en gang i timen og en kan ha det på i 24 timer og så blir opplysningene lagret. Noen andre her som har hørt om det? Jeg har veldig lyst til å prøve det da jeg for eksempel kan våkne om natta uten og klare og bevege meg og da har legen sagt at det kan være hva som helst men det kunne jo også være pga blodtrykket. Jeg vil jo gjerne vite hvordan blodtrykket egentlig var når jeg har opplevd slikt noe. Det blir jo mye mer konkret og vite hvordan blodtrykket var/er i løpet av natten i stedenfor og bare snakke om hvordan jeg har følt meg...
Alpefiol Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 For å få en slik 24-timers blodtrykksmåling tror jeg du må bli henvist til sykehuset av legen din. Den går du med hele tiden og den pumper seg opp av seg selv. Snakk med legen din om at du ønsker å prøve det. Det er veldig enkelt å bruke en blodtrykksmåling. Det er bare å sette den på seg og trykke på en knapp så kommer resultatet av seg selv. Mange maskiner måler også puls. Min piper om hjerte hopper over noen slag, men dette vet jeg ikke om alle gjør. Sliter du med veldig høyt blodtrykk så kan det være litt vondt når den pumper seg opp (på overarm). Armen blir i klem liksom. Dette opplever jeg mange ganger. Har du lavt blodtrykk så merker du nesten ikke noen ting. Jeg fikk veldig lavt blodtrykk pga en medisin. Dette er sikker individuelt.
Gjest Emma Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 Er det vanlig å få økt puls når blod trykket er lavt? Tidligere før jeg viste at jeg hadde lavt blodtrykk pleide jeg og måle pulsen, noen ganger var pulsen på over 200 slag i minuttet og da var pulsen veldig svak en måtte klemme skikkelig for å kunne telle og noen ganger så gikk pulsen fortsatt veldig opp etter dette men da ble det veldig vanskelig og telle fordi en kjente pulsen dårligere.. -Så 220 slag i minuttet var vel det høyeste jeg noen gang klarte å telle.. Jeg lurer også på om det går an å få kramper pga blodtrykket? Jeg våknet noen ganger av kramper den perioden da jeg var sterkt plaget med økt puls.. Legen min trodde da det var epilepsi men det var ikke det. Så lurer veldig på dette.
Gjest Emma Skrevet 12. oktober 2010 #7 Skrevet 12. oktober 2010 Er det vanlig å få økt puls når blod trykket er lavt? Tidligere før jeg viste at jeg hadde lavt blodtrykk pleide jeg og måle pulsen, noen ganger var pulsen på over 200 slag i minuttet og da var pulsen veldig svak en måtte klemme skikkelig for å kunne telle og noen ganger så gikk pulsen fortsatt veldig opp etter dette men da ble det veldig vanskelig og telle fordi en kjente pulsen dårligere.. -Så 220 slag i minuttet var vel det høyeste jeg noen gang klarte å telle.. Jeg lurer også på om det går an å få kramper pga blodtrykket? Jeg våknet noen ganger av kramper den perioden da jeg var sterkt plaget med økt puls.. Legen min trodde da det var epilepsi men det var ikke det. Så lurer veldig på dette. Noen som vet? Kanskje det er et annet forum jeg burde stilt disse spørsmålene noen tips?
Alpefiol Skrevet 12. oktober 2010 #8 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg vet ikke om man får kramper av høy puls. Det har jeg ingen erfaring med. Høy puls får jeg når jeg har høyt blodtrykk. Lav puls får jeg når jeg har lavt blodtrykk. Hvor tar du pulsen da? Jeg kjenner pulsen aller best på siden av halsen (hovedpulsåren). Syns puls på over 200 høres veldig høyt ut. Hva sier legen din da?
Gjest Emma Skrevet 12. oktober 2010 #9 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg vet ikke om man får kramper av høy puls. Det har jeg ingen erfaring med. Høy puls får jeg når jeg har høyt blodtrykk. Lav puls får jeg når jeg har lavt blodtrykk. Hvor tar du pulsen da? Jeg kjenner pulsen aller best på siden av halsen (hovedpulsåren). Syns puls på over 200 høres veldig høyt ut. Hva sier legen din da? På halsen eller i nærheten av håndleddet. Jeg føler ikke legne min sier så mye, ikke synes jeg hun er så flink heller egentlig så har hun det alltid travelt når jeg er hos henne... Hadde en annen lege før dette hun sa bare at jeg skullet ta meg sammen. For noen dager siden var jeg hos helsesøster på skolen og etter det har jeg blitt urolig fordi helsesøster mente at dette var veldig alvorlig. Får så tok ejg veldig lett på det og brydde meg ikke så mye men nå som både helsesøster og venenr er engstlige smitter det over på meg og jeg tenker mye på det. Men jeg fikk ikke legetime før om to måneder.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #10 Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Hei Det du beskriver høres veldig plagsomt ut, og er noe du bør utrede. Det finnes mange årsaker til at man svimer av, og som regel er det ikke en farlig tilstand som ligger bak, men det kan hjelpe å få det utelukket (og det skal utelukkes). Så vidt jeg kan se skriver du ikke noe om hvor gammel du er, men er du en ung jente, er det ikke uvanlig med lavt blodtrykk, noe som kan gjøre at man føler seg svimmel/føler at man kommer til å besvime. En viktig ting å tenke over: Når du har hatt disse episodene, har du vært helt "borte" (altså besvimt på ordentlig) eller har du vært ved bevissthet, men det har svartnet for øynene dine osv.? Er det noen som har sett anfallene dine? Vet du om du har hatt kramper under disse? Har du hatt noen andre symptomer i forbindelse med det (kvalme, oppkast, hjertebank, brystsmerter, kortpustethet, sterk redsel eller lignende)? Ang. blodtrykksmåling er det mulig å kjøpe ulike målere på apoteket. De som måler på overarmen er mer pålitelige enn de man setter på håndleddet, så jeg vil anbefale deg i så fall å kjøpe et med overarmsmansjett. Jeg vil anbefale deg å ringe tilbake til legekontoret og be om en tidligere time, evt. spørre om du kan få en akuttime, hvis du synes det haster. Hvis det er reelt at det er 2 måneder ventetid, er det helt uakseptabelt. En del leger har utstyr for 24-timers-blodtrykkskontroll på kontoret sitt, slik at du ikke trenger henvisning til sykehus. Innlegget er endret iht KGs regler og retningslinjer. Supramundane, mod Endret 13. oktober 2010 av Supramundane
Supramundane Skrevet 13. oktober 2010 #11 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Tråden er ryddet iht KGs regler og retningslinjer. Supramundane, mod Endret 13. oktober 2010 av Supramundane
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå