Gå til innhold

cipralex..

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har slitt mye med panikkangst og psykologen min vil jeg skal begynne på cipralex.. hun sier at jeg bør angripe dette som en sykdom og at terapi sammen med medikamnter er det mest effektive og at jeg kan slutte når jeg vil og bare trenger å gå på de en periode til ting roer seg.. hun sier at hun vil støtte meg uansett hva jeg velger, men at hun virkelig ikke ser noe negativt med det..

Hun sier at det eneste so kan skje er at jeg blir litt kvalm, trøt e.l i en periode..

Jeg er likevel skeptisk.. noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lureste er vel som regel å følge legens råd. De har tross alt utdannelse innen feltet og bør derfor kunne mer enn oss andre.

Det eneste jeg stusser på er om Cipralex faktisk vil hjelpe mot panikkangst? Jeg trodde det var middel mot depresjon først og fremst. Kanskje skulle du spørre legen litt om akkurat det, neste gang dere snakker sammen.

Når det er sagt så er ikke antidepressiva fy-fy i alle sammenhenger og for alle. Jeg har selv gått på det i tre år (ikke Cipralex, men annen type) og fikk god hjelp, men det var mot ren depresjon. Jeg opplevde ingen bivirkninger bortsett fra litt munntørrhet, ble betraktelig roligere til sinns og hadde heller ingen problemer med å slutte å bruke medisinen da jeg omsider var klar for det.

Men jeg tror ikke nødvendigvis at antidepressiva virker mot alle typer angst/uro, så derfor ville jeg spurt legen litt om akkurat det i ditt tilfelle.

Skrevet

Jeg gikk på Cipralex en periode og hadde god effekt av det. Det hjalp meg å komme ovenpå igjen etter en vanskelig tid.

Men det var meg, og det er forskjellige grunner til at man tar ulike medisiner og derfor blir det vanskelig å sammenlikne erfaringer.

Psykologen din kjenner deg og din diagnose/dine problemer. Hun hadde ikke anbefalt denne medisinen hvis ikke hun hadde ment at det var nødvendig for deg. Husk også at det kan være angsten din som påvirker deg til å være skeptisk/ikke stole på psykologen.

Lykke til :)

Skrevet

Det eneste jeg stusser på er om Cipralex faktisk vil hjelpe mot panikkangst? Jeg trodde det var middel mot depresjon først og fremst. Kanskje skulle du spørre legen litt om akkurat det, neste gang dere snakker sammen.

Fra felleskatalogen:

Cipralex

Indikasjoner: Behandling av depressive episoder. Behandling av panikklidelse med eller uten agorafobi. Behandling av sosial fobi. Behandling av generalisert angstlidelse.

Skrevet

Kjempegode svar du har fått, veldig opplysende og stemmer godt med min opplevelse av cipralex. Den var kun de første to dagene at jeg følte meg litt "svevende" også gikk jeg over i en mere normal tilstand. Nedturene kom fortsatt men de be lettere å jobbe med og ikke fullt så dype daler. Jeg fikk også mere overskudd og ble istand til å være sosial uten å ha den klumpen i halsen hele tiden. Gikk samtidig til samtaler hos psyk.sykepleier og fikk mere ut av de timene når jeg gikk på cipralex enn før. Brukte cipralex i 6 mnd, da var jeg klar for å møte livet igjen uten "krykker", kunne le og gråte og kjenne at livet var balanset.

Skrevet

Tråden er ryddet iht KGs regler.

ninuska_, mod

Skrevet

tusen takk for masse gode svar :) psykologen sa at ciraplex hadde vist god effekt på panikkangstlidelse.. fint å høre at dere har hatt god effekt. og veldig takkemlig for at ingen svarer med: typisk å ty til piller, det bør man være skeptisk til osv. uten å ha noe som underbygger slike påstander.. det er slike "fraser" jeg har hørt som gjør meg så skeptisk.. jeg får tenke litt på det :).. den eneste bivirkninger som skremmer meg er at jeg kan få mer angst en liten periode.. men det er jo ikke sikkert jeg får det..

Skrevet

Jeg slet med voldsom panikkangst da jeg til slutt begynte på Cipralex (begynte på 5 mg og gikk over til 10 mg etter en uke). Det fungerte supert for meg; det gikk ikke lang tid før jeg ble kvitt anfallene og ble mer "meg selv" igjen. Gikk på 10 mg Cipralex frem til jeg ble gravid, hadde et opphold frem til nesten ett år etter fødselen, og har nå begynt med 5 mg Cipralex igjen. Jeg har periodevis slitt med litt kvalme på kveldstid i tillegg til redusert sexlyst, men det er jammen verdt det så lenge jeg ikke sliter med panikkanfall. Ønsker deg lykke til, uansett hva du velger å gjøre! :)

Skrevet

Har gått på Cipralex og den som kom før: Cipramil. Jeg var skeptisk først, spesielt siden jeg sliter med angst og depresjon, og det sto at økt angst kunne være en bivirkning. Har også lest om folk som har skrevet om bivirkninger og sånt, men det har jeg aldri opplevd. For meg så har den dempet nedturene, and that's it. Var også veldig redd for at den kom til å dempe gleden jeg eller følte, at jeg kom til å bli litt nummen følelsesmessig, men det har jeg ikke blitt. Den fungerer på det den skal, ikke noe annet.

Det eneste ubehagelige med pillen er hvis jeg glemmer å ta den en dag (skjer ikke ofte, men accidents happen). Da blir jeg svimmel og dårlig når det nesten har gått et døgn over tiden. Så ille at jeg noen ganger må legge meg rett ned på gulvet til verden stoppe å spinne. Men så skal man jo ikke ha opphold, og skal gradvis trappe både opp og ned bruken.

Skrevet

samboeren min fikk også disse av legen. fikk en utrolig dårlig reaksjon på di med skikkelig spysyken. ble drit dårlig når samboeren min økte på di litt og prøvde å gå ned på di. så måtte en skikkelig nedtrapping til for å slutte med dem, det gikk bra..

men alle ragerer ikke likt, legen trudde samboeren min var veldig ømfintlig for di tablettene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...