Gå til innhold

Vondt i kne etter dans


Danso

Anbefalte innlegg

Har danset i mange år og aldri hatt noen problemer med knærne før pga dansen. Men nå har vi begynt å danse moderne, som innebærer mye dans på gulvet og bruk av knærne. Så for en uke siden fikk jeg vondt i høyre kne etter en økt. Det føltes som om det på en måte lå puter mellom leddene da jeg skulle strekke ut benet eller sette meg på huk. Gjorde også litt vondt å gå, sitte med bøyd ben eller belaste kneet. Smerten er på nedersiden av kneet, litt på yttersiden. Etter jeg hadde tatt det med ro tre dager, jogget jeg og danse "oppreist", og dette gikk bra. Føles bare som om det blir vondt etter hver gang jeg danser på gulvet. Er en uke siden nå. Er ikke noe alternativ å slutte, har veldig lyst til å fortsette å danse.

Noen som vet hva det kan være? Er det fordi det er uvante bevegelser og at jeg bare må kjøre på, eller jeg må ta det med ro? Er det noe jeg kan gjøre for unngå smertene, evt. under dansingen? Har prøvd knebøy for å styrke musklene rundt, men tror ikke det hjelper. Har også brukt støttebandasje under dansingen, hjelper litt underveis, men blir ikke bedre etterpå av den grunn.

Håper noen kan hjelpe meg litt ivertfall=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei ingen her vet hva det kan være, det kan være alt og ingenting!

Unormale bevegleser kan skape vondter man ikke har hatt før. Som når folk som aldri har trent begynner å jogge f.eks... da får de fleste vondter.

Du får gå til legen hvis det ikke bedrer seg etter flere uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig så er det en akutt tilstand, siden dette ikek har plaget deg før. Uvant belastning, støt og stress på leddet i nye vinkler gjør at reagerer med inflammasjon (smert, hevelse og varme). Det klassiske er en bursitt av no slag, ofte supra- eller infrapatellær bursitt. Bursa er enkelt forklart leddposer som ligger både over, under og på siden av et ledd. Disse kan reagere, som et forsøk på å beskytte kneet mot videre belastning, samtidig som det er et solid varsel om at arbeidet leddet utfører er for hardt. den følelsen av puter i kneet, nedsatt "kontakt" med leddet og hevelse er klassisk for bursitter, men som sagt, enkle fysiske tester vil kunne avdekke om noe annet ligger bak.

En enkel undersøkelse vil kunne bekrefte om det er snakk om akutt bursitt, og du selv kan studere knærne dine i speilet, og se om du kan se hevelser og føle varme på over- eller undersiden av kneskåla (patella). Ro og ellers lett bevegelse er en nødvendighet, samtidig som en profesjonell må avgjøre om du bør gå på en NSAID-kur (inflammasjonsdempende). Det du selv kan gjøre er å holde benet høyt om kveldene, avkjøle, holde deg unna dans til det roer seg og evt ta ibuprofen (mild NSAID). Noen synes det hjelper å smøre inn leddet med NSAID-gel (f.eks ibux gel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, setter virkelig pris på svaret ditt!

Kan høres veldig riktig ut dette, så igjen takk for tipsene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...