Gå til innhold

Hvordan tolker man skattelisten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min er håpløst forelsket i en mann hun dater, så langt har de vært på flere ferier, wekeend turer, og levd godt på hennes penger. Søsteren min lever på arv etter at vår mor gikk bort for noen år siden. Mannen hun har blitt betatt av sier hele veien at han snart får etterbetalt lønn, og da skal hun få igjen halve summen for alle disse turene og utfluktene. Jeg vet med sikkerhet at hun så langt har punget ut over 60 000 for kosen, jeg vet at hun også legger ut for "mindre" ting for ham som spillkonsoller, en datamaskin, og et verkstedbesøk for bilen hans. Han påstår han i fjor tjente rundt 900 000 kr, og han har også eget hus. Det ligger så sentralt til i en av norges største byer at jeg vil tro at det er høyt lån på det.

Kan det ha noe å si for resultatet på skattelisten? Jeg fant ham nemlig der, og både for 2006, 07, og 08 står han oppført med så vidt en 90-100 000 i inntekt. Jeg må si jeg begynner å lure, jeg er glad søsteren min har funnet en mann hun er glad i, men jeg er stygt redd han utnytter henne også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du er skeptisk. Jeg har selv vært sammenn med en som skulle får etterbetalt lønn. Det skjedde selvfølgelig aldri. Like vel, tallene i skattelistene må man ta med en klype salt.

Skrevet

Man kan ikke lese av skattelistene direkte. Enkelte av Norges rikeste mennesker føres jo opp med omtrent ingen inntekt. Selv opplever jeg også at mine tall ikke stemmer.

Jeg er ikke så flink på dette, men antar det har å gjøre med gjeld/avskriving på skatten å gjøre.

Uansett ville jeg vært svært skeptisk til det søsteren din holder på med nå. Høres i mine ører ut som svindel.

Skrevet

Har han ikke økonomi for å elgge ut for sine ting nå, så har han rett og slett ikke penger nok til det. Så din søster må rett og slett belage seg på at de pengene er borte, for jeg tviler sterkt på at hun vil få de igjen. Men klarer hun å tenke slik, og koser seg med denne mannen, er det hennes valg å gjøre det.

Skrevet

Tusen takk for svar dere som har svart. Du Luka har vært uheldig som også traff på en løgner, jeg håper ikke han rakk å ta noe fra deg på den tiden.

Og Til deg anonym; Jeg merker også at skattelisten tar litt feil med meg også, så det har jeg tatt i beregning, men her har jo listen "bommet" med nesten 800 000 kr, så jeg blir skeptisk.

Jeg håper virkelig ikke at mannen bare er en simpel svindler, jeg er kjempeglad i søsteren min og vil så gjerne at hun skal være lykkelig, men her holder jeg et øye med dem.

Skrevet

Jeg har skjønt det sånn at hvis man har høyt huslån så drar det ned inntekta i skattelista, eller? Men nevnte han om det var hvitt eller svart arbeid da :fnise:

Skrevet

Inntekt minus personfradrag, minstefradrag og gjeldsrenter = inntekten som er ført opp i skattelisten, hvis jeg ikke husker helt feil.

For en som tjener 900.000 utgjør minstfradraget noe over 70.000 (ca?), personfradraget litt over 40.000, så da har han høye gjeldsrenter i så fall!!

(Med forbehold om at dette husker jeg ikke helt nøyaktig)

Skrevet

Hva er gjeldsrenter? :sjenert:

Skrevet

Tusen takk for svar dere som har svart. Du Luka har vært uheldig som også traff på en løgner, jeg håper ikke han rakk å ta noe fra deg på den tiden.

Jeg la jo ut endel penger som jeg skulle får tilbake, så han har strengt tatt tatt penger fra meg. I tilleg dro han meg veldig langt ned spykisk, så han tok i praksis veldig mye fra meg. Det er veldig mange år siden nå,men jeg har vel fortsatt litt problemer med å stole på menn. Jeg har heldig vis funnet meg en bra mann nå da. :-)

Skrevet

Renter du har betalt på lån i løpet av ligningsåret.

Skrevet

Ja, da må det være HØYE renter......

Skrevet

Jeg skjønner ikke en dritt av skattelistene.. Den påstår jeg tjente over 55 000 i 2008, og da hadde jeg ikke jobb engang..

Skrevet

Skattefradrag på renter utgjør bare 28%, så det er ikke nok til å utgjøre så stor forskjell som i dette tilfellet. Og gjeld påvirker formuen, ikke inntekten, i skattelistene.

Skrevet

Rentene på gjeld påvirker inntekten og siden der finnes en viss korrelasjon mellom gjeld og renter kan man si at gjelden influerer inntekten i skattelisten.

Skrevet

Da kan vi vel egentlig konkludere, så langt, med at han mest sannsynlig lyver for min søster og ikke har til hensikt å betale tilbake noen av pengene? Jeg har snakket med henne om måten hun behandler arven sin på. Vi står hverandre veldig nær, og hun har vært litt i tvil, men satset på at mannen ikke løy. Det er trist om det er tilfellet..

Skrevet

Rentene på gjeld påvirker inntekten og siden der finnes en viss korrelasjon mellom gjeld og renter kan man si at gjelden influerer inntekten i skattelisten.

TS sier at han har hus sentralt i storbyen, da kan vi vel i teorien si at lånet der er på en 2 milioner kanskje? Ville det påvirket inntekten til å synke fra 900 til 100K?

Skrevet

TS sier at han har hus sentralt i storbyen, da kan vi vel i teorien si at lånet der er på en 2 milioner kanskje? Ville det påvirket inntekten til å synke fra 900 til 100K?

Har jeg uttalt meg om det?

Skrevet

Jeg tror enda ikke jeg har opplevd at skattelisten har stemt noe lunde skikkelig på meg.

Håper ikke søsteren din blir svindlet, slikt er så fælt.

Skrevet

Har jeg uttalt meg om det?

Du må ikke misforstå meg :) Jeg spør fordi jeg ikke vet selv.. Og det virket som du hadde litt kunskap om dette. Altså, ikke ironi eller sarkasme, nysgjerrighet :)

Skrevet

Sorry, så litt sarkastisk ut da rentefradrag på 2 mill i 2008 neppe var mer enn 150.000.

Ved rente på 5% må du ha 10 mill i lån for å få skattefradrag på 500.000... Så, noe stemmer ikke helt. Men kanskje han er aksjespekulant og har tapt mye penger, hvem vet hva karen bedriver, men fra 900.000 til 100.000, ehh, ikke så sannsynlig nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...