AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #1 Skrevet 9. oktober 2010 Nå ble jeg altså så forbanna på vår 12 uker gamle valp at jeg holdt på å eksplodere. Han følger etter ungen vår og tar tak i buksa hennes (ved rumpa) slik at han biter henne så hun får merke. Jeg hadde ikke noe annet for hånden der og da, så jeg dro han bort i nakkeskinnet mens jeg sa NEI. Det var selvsagt buksa han skulle ta, men når faen skal han skjønne at man ikke tar tak i folk og klær? Bikkjer skal liksom være så smarte. Valper er utrolig lærevillige, og tar jo "triks" osv. lett som bare dét. Hvor vanskelig skal det være å forstå at man IKKE biter? Jeg leser at man jo ved bitehemming skal bruke "bytteleke" osv. ALDRI si nei til hunden. Hva f... skal man gjøre da? Det kan vel hende at man i løpet av dagen ikke har en leke for hånden til enhver tid? Grrrr. Litt frustrert her bare. Måtte få ut litt "gruff".
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #2 Skrevet 9. oktober 2010 Hvor har du det fra at man aldri skal si nei til hunden? Det er jo bare tull. Valper er forskjellige, noen biter og er mer viltre enn andre. Det positive er at de vokser det av seg
Gjest Cho Skrevet 9. oktober 2010 #3 Skrevet 9. oktober 2010 Mennesker har hender, hunder har munn. En valp på bare 12 uker er ustyrtelig leken, og vil da bite etter hva enn den vil ha tak i, for det er slik hunder leker. Valpen skjønner ikke at det ikke er lov til å bite før du forteller den at det ikke er det, altså er konsekvent, tar valpen bort og sier "nei" hver gang den begynner med bitingen.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #4 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg får inntrykk av at du er rimelig forbanna på hunden din etter innlegget å dømme? Og det er nettopp det - man skal aldri dressere en hund når man er sint/stresset eller har andre sterke følelser som driver seg. Hunder snapper opp slike greier som bare det, og er eieren sint blir de usikre. Det er bare en valp, de er ustyrtelig lekne i noen måneder, sånn er det bare. Hunder er smarte, men nå har han ikke mammaen sin lenger hos seg, så nå er det du som må stå frem som valpens mamma. Noe som vil si at det er din jobb å oppdra han i rett retning. Prøv heller å rose det positive han gjør istedenfor å kjefte han huden full hver gang han er ulydig? Ta valpen ut og tren han noen ganger til dagen slik at dyret får ut litt "steam" : p De er hyperaktive, og visse raser krever ekstremt mye mental og fysisk stimulans. Det at du er tålmodig og jobber for å bli kvitt valpens uvaner er selvsagt et minimumskrav...
Independent_ Skrevet 9. oktober 2010 #5 Skrevet 9. oktober 2010 Selvfølgelig så kan du si NEI til hunden. Det som har fungert på min valp var at når hun prøvde å bite i oss i føttene så snur jeg meg rasket, setter meg ned på huk og knurrer til henne. Da forstår hun det godt! Hun forstår ikke nei særlig godt, men knurringen forstår hun som bare det. Om hun ikke gir seg så tar jeg henne i nakkskinnet litt sånn at hun piper litt, uten at hun får ordentlig vondt. Det er nok til at hun lærer også. Men problemet ditt er kanskje at du hisser deg opp? Det hjelper ikke å være sint på valpen. Den er jo bare en valp og det er i dens natur å bite, den biter jo i sine søsken når den er født så. Men hvis du har en sint holdning til hunden og sier "nei" i frustrasjon vil hunden ikke bry seg. Du er nødt å være rolig, men bestemt!
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #6 Skrevet 9. oktober 2010 Selvfølgelig så kan du si NEI til hunden. Det som har fungert på min valp var at når hun prøvde å bite i oss i føttene så snur jeg meg rasket, setter meg ned på huk og knurrer til henne. Da forstår hun det godt! Hun forstår ikke nei særlig godt, men knurringen forstår hun som bare det. Om hun ikke gir seg så tar jeg henne i nakkskinnet litt sånn at hun piper litt, uten at hun får ordentlig vondt. Det er nok til at hun lærer også. Men problemet ditt er kanskje at du hisser deg opp? Det hjelper ikke å være sint på valpen. Den er jo bare en valp og det er i dens natur å bite, den biter jo i sine søsken når den er født så. Men hvis du har en sint holdning til hunden og sier "nei" i frustrasjon vil hunden ikke bry seg. Du er nødt å være rolig, men bestemt! hvorfor piper bikkja om den ikke får vondt når du tar henne i nakkeskinnet? hvordan veit du at det ikke gjør jævelig vondt? ts, håper ikke du tar råd som dette, det er mishandling av dyr.
Independent_ Skrevet 9. oktober 2010 #7 Skrevet 9. oktober 2010 hvorfor piper bikkja om den ikke får vondt når du tar henne i nakkeskinnet? hvordan veit du at det ikke gjør jævelig vondt? ts, håper ikke du tar råd som dette, det er mishandling av dyr. Den piper fordi den blir redd! Og det er ikke dyremishandling i det heletatt! Det er det samme som moren til hunden gjør når hunden er valp. Og "napper" litt raskt. Det er ingenting som skader hunden på noe vis, og det gjør ikke vondt. Dette er bevist av flere hundetrenere og eksperter, og veldig mange hundeeiere praktiserer denne metoden.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #8 Skrevet 9. oktober 2010 Den piper fordi den blir redd! Og det er ikke dyremishandling i det heletatt! Det er det samme som moren til hunden gjør når hunden er valp. Og "napper" litt raskt. Det er ingenting som skader hunden på noe vis, og det gjør ikke vondt. Dette er bevist av flere hundetrenere og eksperter, og veldig mange hundeeiere praktiserer denne metoden. nå snakker du jo mot deg selv. du sier hunden blir redd. også sier du at det ikke er dyremishandling? hvilke hundetrenere og eksperter? og går du rundt å spør folk på gata om de drar bikkja i huden så den skriker, eller har du et forum eller noe sånt, siden du sier så sikkert at veldig mange praktiserer denne metoden?
Leo Skrevet 9. oktober 2010 #9 Skrevet 9. oktober 2010 Den piper fordi den blir redd! Og det er ikke dyremishandling i det heletatt! Det er det samme som moren til hunden gjør når hunden er valp. Og "napper" litt raskt. Det er ingenting som skader hunden på noe vis, og det gjør ikke vondt. Dette er bevist av flere hundetrenere og eksperter, og veldig mange hundeeiere praktiserer denne metoden.Som jeg har sagt før, bl.a. i denne tråden nå nylig, er dette gammeldags tullball og jeg har aldri sett en tispe straffe en valp ved å ta den i nakkeskinnet av den enkle grunn at de ikke gjør det. "Ekspertene" og hundtrenerne som anbefaler og praktiserer dette er for en stor del på god vei over i pensjonistenes rekker og nyere forskning viser at metodene var basert på feilaktige forskingsreslutater. Verden har rett og slett gått fremover og at enkelte hundeeiere fremdeles praktiserer det, viser bare at de er kunnskapsløse. Jeg er absolutt ikke den "pølseste" tanten som finnes, men fysisk avstraffelse av valper ser jeg ingen hensikt med og skadepotensialet er stort! For øvrig anbefaler jeg TS å lese tråden jeg linket til. Hvis du ser bort fra tullpratet om fysisk avstraffelse så finnes det et par gode råd der. Valpebiting går dessuten over selv om det kan være uhyre frustrerende når det står på. Å bli sint hjelper imidlertid ikke i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #10 Skrevet 9. oktober 2010 Som jeg har sagt før, bl.a. i denne tråden nå nylig, er dette gammeldags tullball og jeg har aldri sett en tispe straffe en valp ved å ta den i nakkeskinnet av den enkle grunn at de ikke gjør det. "Ekspertene" og hundtrenerne som anbefaler og praktiserer dette er for en stor del på god vei over i pensjonistenes rekker og nyere forskning viser at metodene var basert på feilaktige forskingsreslutater. Verden har rett og slett gått fremover og at enkelte hundeeiere fremdeles praktiserer det, viser bare at de er kunnskapsløse. Jeg er absolutt ikke den "pølseste" tanten som finnes, men fysisk avstraffelse av valper ser jeg ingen hensikt med og skadepotensialet er stort! For øvrig anbefaler jeg TS å lese tråden jeg linket til. Hvis du ser bort fra tullpratet om fysisk avstraffelse så finnes det et par gode råd der. Valpebiting går dessuten over selv om det kan være uhyre frustrerende når det står på. Å bli sint hjelper imidlertid ikke i det hele tatt. Beklager - men når ungen står og hyler av smerte (og forskrekkelse), så drar jeg bikkja bort istedenfor å først a) hente en leke (som tar - la oss si 15 sekunder) og b) bedrive "byttekonspirasjon" (som kanskje tar nye 15 sekunder). Jeg mishandlet ikke hunden, men dro den vekk. Jeg velger å gjøre dét istedenfor at ungen min skal ha vondt i ekstra 30 sekunder. Resten av tiden så driver vi "byttetrening" så det ljomer etter. Aldri fysisk avstraffelse her i huset. I sta var jeg imidlertid rådvill og TOK på bikkja for å få den vekk (den nærmeste beskrivelsen av min dyremishandling jeg kan komme).
Leo Skrevet 9. oktober 2010 #11 Skrevet 9. oktober 2010 Nå var det først og fremst Independent_s anbefaling om å filleriste valpen jeg kritiserte TS og jeg ser at det av og til kan være behov for "brannslukking". Å løfte vekk valpen vil det selvfølgelig fra tid til annen være behov for fordi den gnager eller biter på noe eller noen som er absolutt forbudt. MEN kombinasjonen av valp og småbarn er krevende og det er ditt valg og ditt ansvar. For det første må valpen få minst mulig anledning til å bite barnet og det kan du gjøre nå i den mest kritiske perioden med f.eks. en flyttbar barnegrind slik at valpen ikke kan nå barnet og omvendt når du ikke er i umiddelbar nærhet. For det andre må du sørge for å ha noe å bytte med for hånden. Et par små leker eller lignende kan du ha i en lomme. Nå vet jeg ikke hva slags rase det er snakk om, men de fleste gir seg med den verste bitingen når tannfellingen er over. Det er en del pes nå og kommer til å bli en del pes fremover når valpen etter hvert blir en vilter unghund, men du har valgt det selv og hvis du skal irritere deg over noe eller noen så må det bli deg selv.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #12 Skrevet 9. oktober 2010 Nå var det først og fremst Independent_s anbefaling om å filleriste valpen jeg kritiserte TS og jeg ser at det av og til kan være behov for "brannslukking". Å løfte vekk valpen vil det selvfølgelig fra tid til annen være behov for fordi den gnager eller biter på noe eller noen som er absolutt forbudt. MEN kombinasjonen av valp og småbarn er krevende og det er ditt valg og ditt ansvar. For det første må valpen få minst mulig anledning til å bite barnet og det kan du gjøre nå i den mest kritiske perioden med f.eks. en flyttbar barnegrind slik at valpen ikke kan nå barnet og omvendt når du ikke er i umiddelbar nærhet. For det andre må du sørge for å ha noe å bytte med for hånden. Et par små leker eller lignende kan du ha i en lomme. Nå vet jeg ikke hva slags rase det er snakk om, men de fleste gir seg med den verste bitingen når tannfellingen er over. Det er en del pes nå og kommer til å bli en del pes fremover når valpen etter hvert blir en vilter unghund, men du har valgt det selv og hvis du skal irritere deg over noe eller noen så må det bli deg selv. Nei, det irriterer meg ikke til daglig, men det irriterte meg i et kort øyeblikk i sta. Hvis noen her inne anbefaler filleristing så ser jeg på det som ikke annet enn sykt..
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #13 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg fikk litt vondt i magen av å lese første innlegg. Jeg skjønner at du ble redd og sint fordi barnet ditt ble "angrepet" av valpen, og når ungen din får vondt og hyler til så er det utrolig skummelt og trist der og da, selv om man forstår sammenhengen og at ingen av partene fikk varige men. Så jeg forstår, men det er så trist at du ble så sint at du i et lite øyeblikk glemte at hunden også er et barn, og hadde ikke mer "skyld" i hendelsen enn barnet. Det er veldig populært å si i de fleste særiøse hundemiljøer at selv en voksen, trygg hund aldri skal være alene med et barn. Din hund var ikke alene med barnet, men du må huske at med et lite barn og en valp som er så ung, så må du være ekstra påpasselig. Jeg lot ikke min nevø komme i nærheten av min valp uten at jeg var ved deres side, og da var han 8 år gammel. En ung hund biter i hender og klær, tar leker og mat fra unge hender, og hopper og glefser på lek. Litt lengre ned på siden er en tråd om en hund som bet en unge i hånda fordi den prøvde å ta noe som ungen holdt. Da min nevø var bitteliten så vi bort noen sekunder, og da krøp han til gamlehunden og satt seg oppå han der han lå i kurven sin. En annen gang (høres ut som vi passet dårlig på her, men det går så fort når det først skjer) så stakk gutten fingeren langt inn i nesen på hunden som sov (en boxer, så det var sikkert veldig fristende). Heldigvis var den hunden så rolig og snill av seg at han bare løftet hodet å kikket bort på oss som for å si: "hva gjør jeg nå da?" Poenget er: ting skjer. Små barn og hunder skal aldri være alene eller uten oppsyn. Små barn og valper er enda værre. Hvis du ikke kan ha blikket festet på den ene eller den andre (eller begge to), så hold dem adskilt.
Independent_ Skrevet 10. oktober 2010 #14 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, men Leo - det er STOOOOR forskjell mellom filleristing og å ta litt lett i valpen!! Nå blir jeg bare irritert fordi det jeg snakket om er IKKE filleristing!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #15 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, men Leo - det er STOOOOR forskjell mellom filleristing og å ta litt lett i valpen!! Nå blir jeg bare irritert fordi det jeg snakket om er IKKE filleristing! Jeg filleristet ihvertfall IKKE. Ville jeg aldri gjort.
Independent_ Skrevet 10. oktober 2010 #16 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg filleristet ihvertfall IKKE. Ville jeg aldri gjort. Nei og det gjør ikke jeg heller, og det er det jeg prøver å forklare til Leo! Jeg kunne ALDRI gjort det mot et dyr!! Å nappe hunden litt i nakkeskinnet er bare veldig lett, det er såvidt det er fysisk i det heletatt... Hvis noen tror jeg fillerister har de misforstått totalt.
Leo Skrevet 12. oktober 2010 #17 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, men Leo - det er STOOOOR forskjell mellom filleristing og å ta litt lett i valpen!! Nå blir jeg bare irritert fordi det jeg snakket om er IKKE filleristing! Nei og det gjør ikke jeg heller, og det er det jeg prøver å forklare til Leo! Jeg kunne ALDRI gjort det mot et dyr!! Å nappe hunden litt i nakkeskinnet er bare veldig lett, det er såvidt det er fysisk i det heletatt... Hvis noen tror jeg fillerister har de misforstått totalt. Valper piper ikke hvis man tar dem lett og forsiktig i nakkeskinnet. Enten gjør det da vondt eller så blir de skremt. Siden du er så opptatt av forklaringer kan kanskje du forklare meg poenget med å skremme og/eller gjøre en valp vondt for å få den til å slutte med noe den slutter med like fort/langsomt uavhengig av hva du gjør? Men hvis du har lyst til å opptre som et gufs fra forrige årtusen, så gjerne for meg... Til din informasjon så har selv gamle Nordenstam endret litt mening på dette punktet i årenes løp. Og jeg er som sagt ikke den "pølseste" tanten som finnes jeg heller ...
Aurora M. Skrevet 13. oktober 2010 #18 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Bare for nysgjerrighetens skyld, siden jeg ikke har noe særlig greie på hunder: Når hundemor oppdrar valpene sine, tar hun dem da på en sånn måte at de piper? Endret 13. oktober 2010 av Aurora M.
Leo Skrevet 13. oktober 2010 #19 Skrevet 13. oktober 2010 Bare for nysgjerrighetens skyld, siden jeg ikke har noe særlig greie på hunder: Når hundemor oppdrar valpene sine, tar hun dem da på en sånn måte at de piper?Nei, normale tisper korrigerer ikke valpene sine fysisk. Derimot bruker de kroppsspråket aktivt og er f.eks. noen racere på å ignorere.
la Flaca Skrevet 13. oktober 2010 #20 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Som Leo sier så er valper fredet og skal ikke korrigeres av voksne hunder, det er først når de blir kjønnsmodne de kan vente å bli satt på plass. Men hunder vil alltid foretrekke å bruke fredelige virkemidler for å ufarliggjøre en situasjon. Aggresjon er ikke hensiktsmessig og aggressive individer blir ignorert, og frosset ut av hundeflokken hvis det er mulig. De har et enormt spekter av signaler nettop for å unngå aggresjon. Forøvrig har det liten betydning hva valpemor måtte gjøre med valpene sine og hva hunder gjør mot hverandre innbyrdes. Uansett alder på hunden. Mennesker er ikke hunder! Hunden vil aldri se på oss som en artsfrende, og vi vil aldri kunne oppfatte de små nyansene i kroppspråket deres som de kommuniserer seg imellom. Så å forsøke å sette på plass en hund ved å ta den fysisk vil bare skape frustrasjon hos hunden, og ta fra eier all respekt og tillit. Jeg har også hatt små barn og valp i flere omganger, og syns at valpegrind og trappegrind i dørene er et must. Har man ikke mulighet til å gå inn og fjerne valpen er det greit å skille valp og barn fysisk. Avledning ved å rope valpen til seg er også enormt effektivt. Pass på å alltid ha godter i lomma. Ved første antydning til rompe-interesse fra valpen roper du blidt kjenningsmelodien, og valpen kommer for å få godbit. Hvis valpen går rett tilbake på rompebiting igjen er det greit å gi et tyggebein for å få fokus over på noe annet. Blir det fortsatt ikke slutt kan du sette valpen i valpegrinda. Men pass på at du oppholder deg i samme rom så den ikke blir stressa. Endret 13. oktober 2010 av la Flaca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå