Gå til innhold

Jeg vil legge på meg!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 25 år, 170 cm høy og veier litt over 50 kilo.. Hele livet har jeg prøvd å legge på meg.. Trening, ikke trening, spise masse spise lite, spise fett, piller pulver kurer, spise bare junk.. Ingenting funker, klarer ikke legge på meg. Jeg blir så lei meg når noen sier "så tynn du er" osv.. Noen som har råd som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis mer enn du forbrenner og tren styrke.

Skrevet

Er DU fornøyd med kroppen din? Eller vil du bare legge på deg, for å tilfredstille andre?

Jeg hadde det også slik, har alltid vært undervektig og alltid fått stygge blikk og kommentarer. Jeg var så lei av alle kommentarene at jeg ble besatt av å legge på meg. Til slutt, bare bestemte jeg meg for å like at jeg var tynn. Hver gang noen har kommentert vekten min har jeg sagt takk. Det er fint at de bruker energien sin på å alltid kommentere andres kropp. Husk, det er mye bedre å være undervektig enn overvektig :)

Skrevet

Hver gang noen kommenterer det blir jeg så utrolig lei meg at jeg nesten begynner å gråte og blir veldig stille og går "inn i meg selv" på en måte.. Jeg vil legge på meg for min del, og fordi jeg er drittlei av alle kommentarene. Det virker som at det er greit å si "du er tynn", men man ville jo aldri sagt "du er feit" til en som er tjukk, for det er jo frekt..

Skrevet

Hver gang noen kommenterer det blir jeg så utrolig lei meg at jeg nesten begynner å gråte og blir veldig stille og går "inn i meg selv" på en måte.. Jeg vil legge på meg for min del, og fordi jeg er drittlei av alle kommentarene. Det virker som at det er greit å si "du er tynn", men man ville jo aldri sagt "du er feit" til en som er tjukk, for det er jo frekt..

Helt enig med deg! Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk gidder å bruke energi på det. De er sjalu, vettu :fnise:

Skrevet

Jeg var som deg (dog er jeg litt lavere enn deg) og var også drittlei av disse kommentarene.

Hvor gammel er du? For noen av oss kommer noe av den kvinnelige vekta litt mer årene, hos meg kom de når jeg var i begynnelsen av 20 årene, da la jeg på meg ca 5 kilo og fikk endelig litt hofter og rumpe feks.

Det første du kan tenke på et at med mindre du har en sykdom så er det ikke noe som heter høy forbrenning. Hva vi veier avhenger totalt av hva vi spiser og hvor mye aktivietet vi er i. Jeg begynte å registrere hva jeg faktisk spiste, og regnet ut kalorier på dette, og kom frem til at jeg overaskende nok spiste alt for lite til tross for at jeg spiste fem måltider til dagen. Jeg er ganske kresen og foretrekker kalorifattig mat som lyst kjøtt, lite ost, melk, jeg elsker grønsaker og salater og får da i meg alt for lite kalorier. Jeg liker ikke egg, ikke nøtter, ikke sjokolade, ikke makrell i tomat osv. Jeg er rett og slett litt vanskelig og spiste for sunnt uten at jeg var klar over det.

Jeg har også sett litt på disse programmene hvor en tykk og en for tynn bytter diett og jeg kunne veldig ofte identifisere meg med det den tynne av dem spiste og tenkte at "vel, det var vel ikke så galt vel". Det var egentlig da jeg begynte å registrere hva jeg spiste og oppdaget at jeg ikke fikk i meg nok fett og karbohydrater. Som deg har jeg forsøkt proteindrikker, styrketrening etc. men det ble noe jeg holdt ut i perioder og ikke noe som ble varende.

Løsningen for meg har vært å trene meg opp til å spise annen mat, litt etter litt. Nå liker jeg feks nøtter og spiser dette mye og jeg har introdusert mye mer fett i kosten. Målet mitt er å ikke komme under 50 kilo (jeg er 162), og det har jeg klart de siste årene tror jeg, ligger generellt sett 2-3 kilo over dette men jeg orker ikke å stresse med vekten så lenge jeg holder meg over 50 kilo. Jeg får heller ikke kommentarer i dag om at jeg er for tynn, i dag er jeg bare slank (jeg er veldig spebygd, så for min kropp er dette ok selv om BMI er noe lav)

Hva som var løsningen? For det første var det å innse hvor lite jeg faktisk fikk i meg av kalorer, jeg tenkte at jeg spiste ofte og sunnt og godt, men det var alt for lite kalorier. Jeg er bevisst på å spise fett (helst sunnere fett) og proteiner til hvert måltid jeg spiser. Dette krever selvsagt litt forberedelss, men jeg trives mye bedre og har mye mer energi og er mindre syk nå.

Jeg lager lunch dagen før, og spiser en god lunch med mye grønnsaker, proteiner og alltid noe nøtter til slutt. Jeg har alltid med meg frukt og nøtter til mellommåltid, helst en banan. Jeg spiser omeletter, avokado på knekkebrø, mye majones, cottage sheese (putter det i grøt og middager) og har begynt å spise kjøtt som ikke er fullt så renskåret, spiser noe mer linser, brun ris, beacon (gjerne oppå det renskårede kyllingpålegget som jeg liker så godt). Jeg spiser ikke så mye karbohydrater, og når jeg gjør det spiser jeg de sene som litt brun ris, litt fullkornspasta, noe knekkebrød etc. På denne måten kan jeg fylle opp magen med mer sunne kalorier som protein og sunnt fett. Dette var til stor hjelp for meg, jeg er veldig småspist og spirer små posjoner, så det er viktig å luke vekk vomfyllet som ikke gir nok kalorier.

Jeg analyserte hva jeg gjorde som var galt. Jeg analyserte om dette handlet om at jeg hadde vegring mot spesielle typer mat (var de stemplet som usunne i mitt hode?), om jeg hadde spesielle tanker om hva jeg burde spise og ikke, hva som var faktisk kaloriinnhold, om jeg var for overkresen etc. Jeg kom da frem til hva som var mitt mønster, men det tok tid. Jeg måtte legge om helt hvordan jeg så på mat, hvor mye tid jeg tilbragte på å lage god mat og ta til eterettning at jeg er veldig småspist. Det er ikke sikkert at det er helt likt for deg, hos deg kan det være andre grunnet til at du spiser for lite eller er for mye aktiv. Det er bare du som kan finne ut av hva som funker for akkurat deg. Men det er viktig å vite at dette handler om at du får i deg for lite kalorier, ikke at du har høy forbrenning fra naturens side, slik jeg lenge trodde selv.

Skrevet

Drikk 2l helmelk hver dag i tillegg til all annen mat.

Å påstå man har en helt utrtolig forbrenning er latterlig, problemet er at du hele tiden ligger <= maintenance hva gjelder kalorier.

Skrevet

Noen som har råd som kan hjelpe?

Registrer alt du spiser (mengde og type) i en hel måned. Vis listen din til noen som har peiling. Spør om de synes du får i deg nok kalorier og næringsstoffer.

Skrevet

For ekstra kalorier, kan du bruke mye oljer når du lager mat, olivenolje f.eks. I tillegg kan du spise mye nøtter hvis du liker dette? Mye kalorier, men sunt fett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...