Gå til innhold

Høreapparat

Fremhevede innlegg

Skrevet

min kjæres bestemor har brukt høreapparat i noen år nå. Etter hun fikk nedsatt hørsel har hun isolert seg mer fordi hun syntes det var travelt å ikke høre sikkelig og ikke fikk med seg samtalen. Dette har jeg full forståelse for, må være plagsomt. Etter at hun fikk høreapparat har det bedret seg veldig, men fremdeles har hun problemer i sosiale settinger. Hun synes det er vanskelig å høre hvem som sier hva og lyden er ikke helt tipp-topp. Dette gjør at hun unngår sosiale fellesmåltider og lignende.

Er litt bekymret. Hun har heldigvis mannen sin og sønnene som gir henne sosial kontakt. Mannen har lenge slitt med hjerteproblemer. Tenker litt forebyggende her.. Hva skjer hvis mannen får et illebefinnende og ikke kan bo hjemme lenger eller går bort (i værste fall). Da vil dama bli enda mer isolert og det kan blant annet føre til depresjon, spesielt hvis hun ikke har særlig sosial omgang fra før av..

Mulig jeg overreagerer, men vil bare at hun skal ha det kjekt på sine eldre dager og ikke unngå sosiale settinger :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min kjæres bestemor har brukt høreapparat i noen år nå. Etter hun fikk nedsatt hørsel har hun isolert seg mer fordi hun syntes det var travelt å ikke høre sikkelig og ikke fikk med seg samtalen. Dette har jeg full forståelse for, må være plagsomt. Etter at hun fikk høreapparat har det bedret seg veldig, men fremdeles har hun problemer i sosiale settinger. Hun synes det er vanskelig å høre hvem som sier hva og lyden er ikke helt tipp-topp. Dette gjør at hun unngår sosiale fellesmåltider og lignende.

Er litt bekymret. Hun har heldigvis mannen sin og sønnene som gir henne sosial kontakt. Mannen har lenge slitt med hjerteproblemer. Tenker litt forebyggende her.. Hva skjer hvis mannen får et illebefinnende og ikke kan bo hjemme lenger eller går bort (i værste fall). Da vil dama bli enda mer isolert og det kan blant annet føre til depresjon, spesielt hvis hun ikke har særlig sosial omgang fra før av..

Mulig jeg overreagerer, men vil bare at hun skal ha det kjekt på sine eldre dager og ikke unngå sosiale settinger :jepp:

Skjønner problemet veldig godt. Problemet med høreapparater er at de ikke klarer å skille lyd godt nok fra hverandre, så i selskap med mange folk, blir det bare et eneste stort bråk, og høreapparatbrukeren får ikke med seg noe. Derfor er det nok mange som vegrer seg for sosiale tilsettninger. Nå vet ikke jeg når hun fikk sitt høreapparat, men teknologien er blitt svært mye bedre nå, enn hva den var for bare 3 år siden. Det går faktisk ant å få med fjernkontroller nå, slik at man kan stille inn høreapparatet til å fokusere på en spesiell ting. Feks tv.. Da kan man stenge ute andre lyder, som feks prating blandt de andre i rommet. Man kan feks også velge å skru ned lyden på venstre øre, om det sitter mange folk der, og personen helst vil høre de som prater på høyre side :) Jeg tror de allerede har begynt å få inn dette hos høreapparat selskapene. Så du kan trøste deg med at de kommer stadig noe nytt, og høreapparatene blir bare bedre og bedre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...