AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 Har i mange år slitt med fordøyelsen, og har de siste par årene levd glutenfritt og følt bedring av det. Men jeg er ikke helt bra, og har fått beskjed fra legen om nå også leve melkefritt. Jeg har en god del spørsmål rundt dette, men legen har ikke tid til slikt. Når man skal leve melkefritt, må man da holde seg borte fra alt med laktose? Hører jo om folk som ikke tåler melk, men som kan spise ost. Jeg får trygd og har dårlig råd, så jeg har ikke penger til å kjøpe melke-erstatningsprodukter. Hva kan jeg bruke istedet? Forsøkte meg på en tur i butikken i går, men jeg ga opp. Klarte ikke å finne noe å spise (dette var til lunsj). Som sakt er jeg jo helt nybegynner på dette med laktose og jeg setter stor pris på alle tips og råd. Tenkte kansje dette kunne bli en slags samletråd? Har søkt litt på KG, men synes det er mye info spredd rundt omkring.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg har lest at drøye 1-2% har laktoseintoleranse, men at så mange som 25% TROR at de har det.
Gjest Emera Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg har lest at drøye 1-2% har laktoseintoleranse, men at så mange som 25% TROR at de har det. Det var jo et nyttig innspill. Dette med melkeintoleranse er komplisert. Ofte lar de seg ikke påvise at melkeintoleransen skyldes laktose. Og noen tåler en del laktose (sånn at intoleransen ikke vises på tester), andre nesten ingenting. Noen ganger har man laktoseintoleranse uten laktasemangel. Derfor må man, slik legen har bedt trådstarter om, teste det ut selv. Blir man bedre av å kutte ut melk så er jo det bare bra. Mange som ikke takler gluten reagerer også på melk. Du skal jo leve melkefritt, trådstarter. Ikke bare laktosefritt. Det er en utfordring, for som du har erfart så er det mye som inneholder melk i en eller annen form. Ta kontakt med NAV og hør om du kan få dekket noe av ditt fordyrede kosthold. Ellers finnes det jo masse pålegg som ikke inneholder melk. Gilde sin Go' og Mager-serie er ikke tilsatt melk, men kan inneholde spor. Er det greit? Til middag må du nok lage mye selv fra grunnen, for mange av ferdigproduktene inneholder melk. En flaske rismelk koster ca. 22-30 kroner. Har du råd til det? Den kan brukes i sauser (tilsett gjerne litt maizennamel for konsistensen), vafler og pannekaker, gjærbakst og kaker. Smør og vanlig margarin kan ofte erstattes med olje og melkefri margarin. Her er en side med oppskrifter: http://www.utenmelk.no/ Hvis du kun skal unngå laktose kan du kjøpe laktaseenzym i tablett-eller dråpeform. Sjekk om det finnes en refusjonsordning her.
snyven Skrevet 7. oktober 2010 #4 Skrevet 7. oktober 2010 (endret) For de av oss som har laktoseintoleranse går det greit å spise Norvegia, da denne inneholder lite laktose (noe med prosessen den lages i, er ikke helt sikkert på hvordan det går til). Dersom du har fått beskjed om å unngå melk generelt sett er det kanskje melkeproteinallergi du har fått? Det gjør dessverre saken litt verre, men absolutt ikke uoverkommelig Av melkeerstattere finnes bl.a rismelk, soyamelk og havremelk (glutenfri havre, så ikke noe problem i den glutenfrie dietten). Jeg pleier å bruke soyamelk i sauser, da denne gjerne er litt tykkere enn de to andre. Men for all del, har lagd saus på havremelk også, og det var også veldig godt. Ellers går det fint an f.eks å koke risgrøt på rismelk, bare forbered deg på at den ikke er like hvit som den ellers er. I de fleste helsekostbutikker og matvarebutikker med godt utvalg (type Ultra o.l.) finnes det også is lagd på enten soya eller rismelk. Inntil sjokoladekake eller med sjokoladesaus er dette et godt alternativ! Kan tipse om at Freias sjokoladesaus er uten melk Nonstop også! Det finnes også smøreoster og rømme basert på soya. Av smøreostene har jeg bare smakt den som heter "Herbs & Chives", men denne syntes jeg var veldig god. Har også brukt den naturelle mye i kakebaking. Rømmen egner seg godt i matlaging. Alpro har også noen soyayoghurter som jeg synes er gode alternativer, spesielt hvis man tilsetter litt havregryn og nøtter oppi. Etter å ha skrevet dette kom jeg på at du ahdde skrevet at melkeerstattere var sånt du ikke hadde råd til, men jeg tror jeg lar det stå likevel, kanskje andre kan ha nytte av det? Ellers synes jeg det var en god idé det Flowers nevnte om å ta kontakt med NAV og høre om det var mulig å få støtte til dette. Melange med blå skrift er et margarin uten melk, og jeg tror bare den koster noen kr mer enn den vanlige Bare husk at den også er uten salt, så oppskrifter med smør trenger gjerne litt ekstra salt om du bruker dette smøret. Mye som inneholder melk kan ofte erstattes med vann. Det største problemet er selvsagt når du skal spise ute. Det kan være en god regel å styre unna sauser, men det gjør du nok fra før av i og med at du holder deg bort fra gluten. Du kan også be om at maten din skal bli stekt i olje og ikke i smør. En annen ting som kan være verdt å nevne er at om du ikke kan ha melk så kan du heller ikke ha f.eks fetaost. Mange tror at melkeprodukter hvor melka kommer fra andre dyr enn kua, f.eks fetaost (geit), bøffelmozarella (bøffel) og manchego (sau) går greit, men det gjør det ikke. Disse inneholder også melkeprotein og du vil mest sannsynlig reagere på dem. Helt til slutt kan jeg jo reklamere litt for bloggen min, hvor jeg legger ut oppskrifter som er naturlig gluten- og melkefrie, hvis du vil ta en titt www.mariesallergimat.wordpress.com Endret 7. oktober 2010 av snyven
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #5 Skrevet 8. oktober 2010 WOW! Takk for mange gode tips til diverse produkter! Håper at denne tråden kan være til hjelp for andre også Angående dekning av utgifter til fordyret kosthold, har jeg tidligere vært i kontakt med NAV (da pga gluten), og reglen her er at en lege må ha funnet noe gjennom gastroskopi. (kansje det er andre regler for melk?) Man fant ihvertfall ikke noe på min gastroskopi, men etter gjentatte forsøk har jeg funnet ut at jeg MÅ leve glutenfritt, men jeg kan altså ikke få dekket mine utgifter. Selvom mange kansje tenker at det er ikke såå dyrt, så blir det ganske mange kroner ekstra i mnd, og ihvertfall nå som jeg må bruke enda mer penger på melkefritt. Men, jeg har skjønt at det finnes flere "typer" av allergi eller intoleranse mot melk. Laktoseintoleranse, melkeproteinallergi og melkeallergi. Stemmer det? Eller er det egentlig det samme?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #6 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg ser jo at dere egentlig har svart på det siste spørsmålet mitt, beklager det! Men hva er egentlig forskjellen mellom de? Er det at noen tåler mer enn andre før de blir dårlige?
Gjest canvas Skrevet 8. oktober 2010 #7 Skrevet 8. oktober 2010 Laktoseintoleranse - intoleranse mot laktose. Melkeproteinallergi og melkeallergi er det samme (det finnes også melkeproteinintoleranse. man tåler det ikke så godt som andre, men man er ikke direkte allergisk, og det vil derfor være vanskelig å påvise det ved allergitester), og betyr at man ikke tåler melkeproteinene. Altså kan man da ikke spise/drikke noen form for melk eller melkeprodukter, mens ved laktoseintoleranse kan en bruke laktosefri melk, og vanlig hvitost osv som ikke inneholder laktose
snyven Skrevet 8. oktober 2010 #8 Skrevet 8. oktober 2010 Ang. det glutenfrie kostholdet ditt du ikke får dekket... En pose glutenfrie havregryn koster ca 25 kr, og hvis du har en stavmikser eller lignende er det ingen sak å lage mel av dette. Mye billigere enn de pakke med glutenfritt mel som koster oppimot 50 kr! I tillegg er det lettere å bake med Generelt sett er stavmikser en fantastisk investering, for da kan du kjøpe alt mulig av korn (som er glutenfritt så klart) og lage mel av det. Jeg pleier også å bruke den til å knuse linfrø, så får jeg et slags linfrømel. Bare som et eksempel. Ser at queenzie besvarte forskjellen over her, men kan jo forklare litt nærmere. Har man laktoseintoleranse er det fordi man mangler et laktaseenzym i tarmene som spalter laktosen. Ikke alt som inneholder melk inneholder laktose. Mange med laktoseintoleranse erfarer at de kan spise litt mat som inneholder noe melk dersom de først har spist en del mat, eller sammen med et stort måltid. Noen derimot får så store smerter at de besvimer av det, så man må bare prøve seg frem. Melkeproteinallergi er rett og slett allergi mot melk, og man må styre unna alt av melk.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #9 Skrevet 8. oktober 2010 Takk for oppklarende svar! Så mest sansynlig kan jeg da tåle litt melk i mat, men jeg burde ikke sitte å drikke et melkeglass:) OGså har jeg hørt at det er forskjel mellom å spise rømme, youghurt og å drikke et glass lettmelk? Takk for genialt tips om å male eget mel!!
Neala Skrevet 8. oktober 2010 #10 Skrevet 8. oktober 2010 Har i mange år slitt med fordøyelsen, og har de siste par årene levd glutenfritt og følt bedring av det. Men jeg er ikke helt bra, og har fått beskjed fra legen om nå også leve melkefritt. Jeg har en god del spørsmål rundt dette, men legen har ikke tid til slikt. Når man skal leve melkefritt, må man da holde seg borte fra alt med laktose? Hører jo om folk som ikke tåler melk, men som kan spise ost. Jeg får trygd og har dårlig råd, så jeg har ikke penger til å kjøpe melke-erstatningsprodukter. Hva kan jeg bruke istedet? Forsøkte meg på en tur i butikken i går, men jeg ga opp. Klarte ikke å finne noe å spise (dette var til lunsj). Som sakt er jeg jo helt nybegynner på dette med laktose og jeg setter stor pris på alle tips og råd. Tenkte kansje dette kunne bli en slags samletråd? Har søkt litt på KG, men synes det er mye info spredd rundt omkring. Fortalte han deg at det var laktosen du skulle holde deg unna? både jeg og lillesøsteren min har vært allergiske mot melk, men da har det vært melkeproteinet vi ikke har tålt. Det står på innholdsfortegnelsen om produktet inneholder det. Ellers så er det ikke så vanskelig som man først tror å leve uten melk. Det er noe man må venne seg til, men det går ganske fort. Brød kan du lage selv - og allerede der sparer du mye penger. I tillegg er det meste pålegg uten melk, også når det gjelder smør og margarin. Oppskrifter på mat uten melk finner du mange steder på nettet bare du orker å sette deg ned å lete. Så du trenger ikke nødvendigvis å bruke mange penger på melkeerstatninger! Fant noen sider til deg. Her er både middag og kaker, pluss litt informasjon http://www.matoppskrift.no/sider/Melkesok.asp http://www.utenmelk.no/wiki/index.php?pagename=KokeBok http://www.nettby.no/community/thread.php?id=1844276&community_id=612210
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #11 Skrevet 10. oktober 2010 Så snilt av deg å finne oppskrifter! Legen sa ikke noe annet enn at jeg skulle forsøke å holde meg unna melk en periode, samt skrive matdagbok. Matdagbok skriver jeg, men syns det er ordentlig vanskelig å holde meg unna melk. Synes overgangen til å leve glutenfritt var mye lettere!
Neala Skrevet 10. oktober 2010 #12 Skrevet 10. oktober 2010 Så snilt av deg å finne oppskrifter! Legen sa ikke noe annet enn at jeg skulle forsøke å holde meg unna melk en periode, samt skrive matdagbok. Matdagbok skriver jeg, men syns det er ordentlig vanskelig å holde meg unna melk. Synes overgangen til å leve glutenfritt var mye lettere! Skjønner at det er vanskelig, men det går en liten stund så venner du deg til det! Tenk så deilig når du kan slappe av i kroppen (hvis det er melk du reagerer på såklart)! Bare si fra om du trenger oppskrifter, mamma har maaange, på alt fra gjærbakst til middag. De har jeg testet ut, og jammen er de gode også
Gjest Emera Skrevet 10. oktober 2010 #13 Skrevet 10. oktober 2010 Så snilt av deg å finne oppskrifter! Legen sa ikke noe annet enn at jeg skulle forsøke å holde meg unna melk en periode, samt skrive matdagbok. De sier gjerne at man skal begynne med å holde seg helt unna melk en periode. Blir man bedre kan man introdusere mat med melkeprotein, men uten laktose. Sånn finner man kanskje ut hva i melken det er man reagerer på.
agenda Skrevet 10. oktober 2010 #14 Skrevet 10. oktober 2010 Vil bare si at jeg begynte på melkefri diett for et par mnd siden. Jeg synes det VAR så vanskelig i begynnelsen! Jeg har tidligere vært vegetarianer i mange år, og det var ikke vanskelig - så jeg trodde jeg var litt vant med å skulle unngå enkelte ting i matveien... Men NÅ, etter påfallende kort tid, går det så mye bedre Jeg må unngå absolutt alle spor av meieriprodukter. Det et sånt som man må prøve seg frem med. Jeg støtter rådet fra Flowers over meg her, kutt ut alt en periode før du kan innføre en og en ting. Ellers er mitt beste råd å lese innholdsfortegnelsen på absolutt alt. Om en stund går det av seg selv og du har fått en bedre oversikt
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #15 Skrevet 11. oktober 2010 Å lese innholdsfortegnelsen er jeg vant med fra før, men nå prøver jeg å unngå ferdigprodukter, og prøver å bruke så mange rene produkter som mulig. Jeg har nå prøvd soyamelk, men jeg har fått kjempe vonndt i magen av det og det er nesten som om kroppen min VIL ha vanlig melk istedet:P Veldig rart dette...
Gjest Anonym Skrevet 13. oktober 2010 #16 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg tviler sterkt på at du får noe som helst dekket. Jeg tåler ikke noe som inneholder melk - heller ikke laktosefri melk da jeg heller ikke tåler melkeproteinet. Tåler heller ikke gluten og mye, mye annet, og har diagnoser og greier - dem klarer å snu seg unna utbetalinger selv om jeg har krav på det. Jeg bruker tusener i året på spesial mat og medisiner for magen, og får ingenting dekket. (Egentlig lite samfunnsøkonomisk tenkt av staten, då jeg er helt avhengig av spesialmaten og medisiner for å kunne fungere i arbeidslivet.) Men allergier og magesykdommer er noe som lenge har vært nedprioritert og som folk har lite kunnskap om. Man trenger kunnskap og opplysnig. Cølikiaere hadde nok aldri fått penger hadde dem ikke organisert seg og stått på krava. Men det er fortsatt en vei å gå for oss som heller ikke tåler gluten, men kan ikke få det påvist på samme måte. -ps. husk å lese innholdsfotegnelsen nøye, dem putter melk i mange slags ting som du gjerne ikke tenker over, som feks. pølser.
snyven Skrevet 13. oktober 2010 #17 Skrevet 13. oktober 2010 Bare et lite ps! Rice dream har nå kommet med en matfløte :D dvs, en matfløte basert på ris. Denne koster 16 kr, og det er jo ikke så galt!
Vera Vinge Skrevet 13. oktober 2010 #18 Skrevet 13. oktober 2010 Nå lever jeg ikke helt strengt laktosefritt, men jeg skal helst holde meg unna det. Jeg har ikke undersøkt hvor mye laktose ulike ting inneholder, da jeg bare har prøvd meg fram når det gjelder hva jeg ikke tåler. Jeg ser hvertfall at jeg tåler litt uten å bli dårlig, og jeg tåler oppvarmede melkeprodukter veldig mye dårligere enn ikke-oppvarmede. F.eks. er risengrynsgrøt med vanlig melk og smeltet ost noe av det verste jeg kan spise, mens iskrem og ost på brødskiva kan gå helt fint. Og jeg tåler yoghurt og surmelk uten problemer. Så her må man vel bare prøve seg fram. Med mine restriksjoner, men uten behov for å være helt streng, syns jeg det er helt uproblematisk å leve relativt melkefritt (skjønner at det er annerledes for de som ikke kan ha en gang spor av melkepulver i sjokolade osv). Jeg syns så lenge jeg har vanen med å lage det aller, aller meste fra bunnen av, at det går veldig greit å holde meg unna både hvete og melk. Problemene for min del oppstår først når jeg er ute blant folk og ikke kan kontrollere min egen mat. Det blir litt dyrere å spise på den måten jeg gjør, siden salater og mye middagsmat blir dyrere enn et par brødskiver. Men jeg tenker hvertfall at det er viktig å også fokusere på det man faktisk kan spise, framfor å bli deppa over alt man ikke tåler. Det er nemlig ganske mye mat som ikke inneholder melk og gluten, men det er klart at om man ikke er vant til å lage mat fra bunnen av, blir det en periode med tilvenning. Og en slik omvending av kostholdet kan faktisk også bli en god mulighet til å spise sunnere, framfor å spise mye ferdigmat og halvfabrikata, dersom man er vant til det.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #19 Skrevet 14. oktober 2010 Som jeg skrev tidligere i tråden så spiser jeg ikke ferdig mat, og jeg har alltid lavet maten fra bunnen av.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå