Gå til innhold

Hva slags MR-undersøkelse er

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er innkalt på MR på grunn av brennende følelse i kroppen. På legeanvisningen står det krysset av for MR Caput.

På innkallelsen på MR står det at jeg er innkalt på MR Hode.

Stemmer dette overens?

Rart med scanning av hode pga brennende følelse i kroppen?

Jeg har fått svært lite info fra lege, så lurer på om noen vet svaret på det jeg lurer på. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg går nest siste året på medisinstudiet, så jeg skal hjelpe deg litt her.

Du forteller at du har en brennende følelse i kroppen. Legen har din har vurdert dette som nevrologisk betinget, og derfor har han henvist deg til "MR caput". MR en metode for å ta bilde av hjernevevet ditt. Det kan være mange grunner til at han har valgt år gjøre dette, men fordi jeg ikke kjenner sykehistorien din kan jeg ikke begrunne det.

Du bør spørre legen din hvis du lurer på ting som dette. Det er fort gjort for leger å ta det for gitt at pasientene skjønner alt som sies på fagspråket.

lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Caput er latinsk ord for leder av. men i kroppen finnes caput mange plasser. hode, skulder, ben, mage osv.

Hvis du har en brennende følelse inni kroppen kan det være de har valgt en Mr undersøkelse av hode for å se på vevet og hjernen at det ikke ligger noe der å trigger denne følelsen. det er jo fra hjernen alt styres ;)

vet ikke så mye mere om dette emne, kan jo prøve å google litt og se hva som dukker opp :) lykketil i hvertfall.

Skrevet

Takk for svar begge to!

Da jeg var på legekontoret for å få henvisning, fikk jeg ikke min fastlege, hun var der, men det var en annen turnuslege(?) som tok i mot meg.

Dessverre snakket denne nye legen svært dårlig norsk(!) og henvisning er full av skrivefeil og avkrysningsfeil (utrolig, eller hva?). Jeg rettet opp avkrysningsfeilene legene hadde gjort før jeg sendte den til MR-kontoret.

Den brennende følelsen i kroppen gikk over etter et par uker, så siden det er ekstremt lang venteliste på nevrolog (4 mnd) og MR (ca halvannen måned) er jeg litt usikker på om de finner noe som helst når jeg drar dit. Men det er vel dumt å avlyse dette, for det kan jo være noe som fortsatt ligger i kroppen? Nå føler jeg meg jo egentlig frisk.

Skrevet

Hvis den brennende følelsen var til plage eller hindrer deg i dine dagligdagse oppgaver, så er det sikkert lurt å gå. evt ta kontakt med de på MR avd og høre hva de mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...