AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #41 Del Skrevet 7. oktober 2010 Jeg har også pressisert at jeg ikke "skjærer alle over en kam". Jeg har jo møtt hyggelige bussjåfører også, men det er ikke dem jeg referer til. Utrolig bra at mange av dem holder ut. Når det er sagt så forventer jeg som kunde, uansett om jeg skulle hatt en dårlig dag selv, og ikke bli behandlet dårlig og respektløst. Jeg vet det er feil, men kunden har alltid rett. (Vet at den er overdrevet:P) hehe, men poenget er. Er man i servicebransjen, så yt service! Det er kanskje bussjåfører som skjerer alle over en kam? :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antonym Skrevet 7. oktober 2010 #42 Del Skrevet 7. oktober 2010 min kvardag som bussjøfør er mangfoldig og kjekk! begynner tidlig 5-6tida og ferdig samme tid påkvelden.kanse ein fri time eller 2 på dagen.veret er varierandeog på glatt føre er detofte mange passasjerer som sjelden tar buss men ikkje tørr å kjøre på glatten..og sålure dei veldig på kofor du er sein når det har snøa ein halv meter! så kommer gammle damen som er ensom og har strikket sokker til deg!så kommer ein rusmisbruker som faktisk lure på kor han er.etter på må eg ringe ambulansen en pasasjer har fått ille befinnende på ein holde plass eller det har hendt en trafikk ulukke.så kommer jenta på 7 år frem og lure på kor mammaen er ho skulle bli henta men kom ikkje.og allle dei med kjerlighetsorg som synest sjåføren er kjekk å prate med.og ungommen som står utenfor og røyker og vil betale halv på bussen!så kommer alle dei som vil diskulere politiske ting,alt fra skatter til vei utbygging.og alle honørene som er forelska i sjåføren og reiser hvor som helst..bussjåfør er ett mangfoldig yrke..og ein blir ein god psykolog etterhvert.men lønna er ikkje i samsvar med verken ansvar eller arbeidstider.jkører vi for fort = bot må betale selv.veksler feil=betale selv.stopper der det ikkje er busstopp,får bot og ,ja self..må nok betale det også selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 10. oktober 2010 #43 Del Skrevet 10. oktober 2010 Ang. det å åpne døra til folk som kommer for seint.. Bussen har en rute de skal holde altså, og om de skal åpne døra for alle, så blir man fort forsinket. Irriterer meg titt og ofte over at bussen åpner døren for alle (ja, sjåførene i Bergen er altfor snille og høflige overfor alle), og da går tiden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spørsmålstegnet Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #44 Del Skrevet 18. oktober 2010 Ang. det å åpne døra til folk som kommer for seint.. Bussen har en rute de skal holde altså, og om de skal åpne døra for alle, så blir man fort forsinket. Irriterer meg titt og ofte over at bussen åpner døren for alle (ja, sjåførene i Bergen er altfor snille og høflige overfor alle), og da går tiden... Synes det er rart å irritere seg over sånt. Når det er en person som løper for livet for å rekke bussen, så synes jeg det er positivt at bussjåføren venter i de 10 sekundene det tar.. Hvis bussen er 1 minutt forsinket så kan man overleve dette! Jeg synes mere synd på folk som løper alt dem kan (og enkelte ganger banker på ruta) også kjører bussen. Hvis personen/kunden allerede står der og vil inn så kan bussjåføren bruke 3 sekunder på å slippe han/hun inn. Bra at sjåførene i Bergen er altfor snille. Det er en mangelvare her i Oslo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina_ Skrevet 18. oktober 2010 #45 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg er faktisk uenig i de fleste situasjonene TS mener er uhøflige. Jeg finner desverre ikke ut hvordan jeg kan sitere flere ganger ut av ett innlegg, så derfor må jeg kommentere hvert enkelt scenario TS beskrev. Er du for seint ute til bussen - synd for deg. Bussjåføren har rutetider å følge og får mest sannsynlig kjeft både av andre kunder og av sjefen sin hvis han velger å vente på deg som er for treig. Det er jo selvfølgelig ergelig at bussjåføren "ikke gidder" å vente på deg, men det er en grunn til det. Han kan bli sparket om han ofte er for sen, og da kan han ikke skylde på "jamen jeg bare venta på en dame som kom løpende". Du mener bussjåføren burde tatt imot pengene du ga ham i hånden, jeg mener det fort kan bli uhygenisk for ham. Pengebrettet er der av en grunn. Dessuten er dette en situasjon jeg anser som en bagatell du ikke burde hisse deg opp over.. Personen som hadde parkert på bussholdeplassen for å snakke i telefonen hadde parkert feil - og var dermed til fare for seg selv og øvrig trafikk. Du kan ikke rettferdiggjøre feilparkering fordi han hadde parkert for å snakke i mobilen. Bilisten skulle faktisk ha parkert et sted det er lov for personbiler å parkere. Og hvordan i alle dager ved du at bussjåføren parkerte der kun for å provosere? Det er jo en god mulighet for at dette faktisk er der bussen pleier å stå parkert, og at bussjåføren ikke har lov til å parkere andre steder. Damen som blokkerte midtgangen var også til fare for seg selv, sitt barn og de andre medpassasjerene - hvis bussen for eksempel måtte bråbremse ville barnevognen føket framover og da kunne den drept noen, og barnet som lå oppi vil jeg ikke tenke på hvordan det kunne gått med.. Her skal jeg være enig med deg i at bussjåføren opptredte uproffesjonelt ved å kjefte og smelle - men han gjorde faktisk jobben sin ved å passe på at bussen var trygg. Og hvis du absolutt må bli møtt av et smil av alle du møter, bør du kanskje vurdere å smile litt selv. Makan til negativt innlegg skal man leite lenge etter! Må si meg fullstendig enig! Hilsen busstager i hovedstaden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 18. oktober 2010 #46 Del Skrevet 18. oktober 2010 Synes det er rart å irritere seg over sånt. Når det er en person som løper for livet for å rekke bussen, så synes jeg det er positivt at bussjåføren venter i de 10 sekundene det tar.. Hvis bussen er 1 minutt forsinket så kan man overleve dette! Jeg synes mere synd på folk som løper alt dem kan (og enkelte ganger banker på ruta) også kjører bussen. Hvis personen/kunden allerede står der og vil inn så kan bussjåføren bruke 3 sekunder på å slippe han/hun inn. Bra at sjåførene i Bergen er altfor snille. Det er en mangelvare her i Oslo. Så du synes det er greit hvis bussen stopper hver 5.meter etter hvert busstopp for å slippe på folk som kommer løpende? Jeg kan likegreit GÅ på jobb Jeg har kommet for sent selv, og selv fått døren åpnet, så jeg skal egentlig ikke si noe. Men tiden går.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 18. oktober 2010 #47 Del Skrevet 18. oktober 2010 Har Batteri og Kevlarsjäl noen gang tatt en buss? Tipper dere lever i et bittelite tettsted på landet. Spørsmålstegnet har noen gode poenger, og selv har jeg en av de som fast tar bussen til jobb og etter min erfaring har spørsmålstegnet rett i at enkelte busssjåfører må gjøre om holdningen. Jeg er enig med Batteri og Kevlarsjäl om at eksemplene som ble brukt faktisk ikke passer, og jeg (som mange andre som også er enige i det) tar bussen i hovedstaden hver bidige dag, til og fra jobb og til og fra trening + andre ting. Jeg er enig med ts i at det godt kunne vært smilekurs på mang en bussjåfør i oslo, og MÅTEN man sier ifra om ting på kan helt klart jobbes med av flere bussjåfører, men eksemplene ble feil for meg. Dette med å vente på folk som løper etter bussen... hadde det kun vært en som kom løpende etter bussen så er det jo greit, men det kommer en, også ser en annen lenger borte at en løper og begynner å løpe selv, også kommer det av 3 på trikken som ser bussen og begynner å løpe... det som VAR 1 sekund for den som banket på, blir nå opptil flere minutter, fordi bussjåføren var snill og slapp på den første som kom for sent til bussen. Dette gjør igjen at de av oss som VAR i tide til bussen, kommer for sent på jobb i værste fall. det å ikke ta imot pengene i handa trodde jeg faktisk hadde noe med at bussjåføren skal holde henda mest mulig på rattet, og dermed legger man pengene på brettet, slik sett kan bussjåføren lett spre telle over og gi riktig billett uten å måtte bruke begge hender. Skal bussjåføren være grei mot en, så ser vedkommende bak at dette gjøres og gjør det samme. Man skal ikke undervurdere menneskers evne til å se hva andre gjør og gjøre det samme, og også forvente at dersom en sjåfør er grei mot en person, så må dette gå for alle. Ergo er det nok det letteste og beste for sjåføren å være konsekvent på at pengene SKAL på brettet, bussen kjører når den skal. Men!!! og det er ett stort men her, sjåføren kan godt gjøre alt dette med ett smil og være hyggelig men konsekvent! den parkerte bilen.... vel, jeg ser ENDEL som parkerer på bussholdeplasser og dermed opptar plass for bussene. Det er helt garantert ikke første gang bussen opplever å bli hindret i sine rutiner pga noen som feilparkerer. At man kan finne på å stå litt lenger ett sted en strengt tatt nødvendig.. kan jeg forstå, selv om ja, det kan hende det var unødvendig. På lik linje med at det var unødvendig for bilen å parkere i bussområdet. (de aller fleste vet vel egentlig at man ikke skal parkere biler eller stoppe i bussområdene?) barnevogner, for mye folk, for lite folk.. jeg tror nok sjåfører får tyn uansett hva de gjør. Så det eneste de KAN gjøre, er å være blide og se an situasjonen. Det var nevnt "hvor vanskelig er det å kjøre forbi noen?" .. Dersom noen andre faktisk skal AV på det stoppet, selv om kanskje bare en skal av og fem skal på, så må bussen stoppe. Flere her i oslo prøver da å kjøre så langt frem at de som skal på ikke skal gå på... det funker garantert ikke. Og nåde den bussen som kjører forbi uten å ta opp folk som står å venter, det er mange ufine ord som kommer da skal jeg love. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stillness Skrevet 18. oktober 2010 #48 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg er enig i at det er endel sure bussjåfører der ute og jeg syns at når man smiler og spør om noe så kan man bli møtt på en annen måte enn å få et olmt blikk og et uhøflig svar tilbake. Men jeg har også møtt mange hyggelige bussjåfører som har vært veldig hjelpsomme som for eksempel den gangen jeg hadde flyttet til en ny by og hadde rotet meg bort.Jeg hadde kjørt et stykke utenfor den sonen som kortet mitt gjaldt for og hadde ikke penger på meg akkurat da.Sjåføren var da veldig hyggelig og lot meg sitte på uten at jeg måtte betale Jeg kan også forstå at noen sjåfører kan bli frustrerte etter lange dager med frekke og uhøflige kunder,men sånn er jo også litt å jobbe i servicebransjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #49 Del Skrevet 18. februar 2013 Mange ting å ta tak i. Anonym poster: def69999cbdf277b7559c9500f1995b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #50 Del Skrevet 18. februar 2013 Ja hvis du vil få fram en beskjed til busssjåførene så er kvinneguiden det rette stedet Så sure som visse KG kvinner her inne er, skulle man trodd at alle var bussjåfører. Anonym poster: 9fce4ec19c605d76adaf946436e6d110 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 18. februar 2013 #51 Del Skrevet 18. februar 2013 Det verste er vel når de fyller opp bussen såpass at det er på grensen til å være ulovlig. Bussen går hver 5 minutt her i Stavanger, hvor vanskelig er det å kjøre forbi noen folk?! Den ene klager på at bussen kjører rett foran nesa på dem, den neste på at bussen IKKE kjører forbi folk. Jeg tror nok det finnes langt flere ufordragelige busspassasjerer enn bussjåfører. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leirbål Skrevet 18. februar 2013 #52 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg har bodd flere steder i Norge, og oppfører meg likt uansett hvor jeg tar buss. Jeg kan ikke si det samme om busssjåførene. Her hvor jeg bor nå har jeg aldri møtt på annet enn blide sjåfører. De er stresset og underbetalte de også, og holder seg ganske strengt til reglene. Det er helt greit. Bråker noen i bussen sier de ifra på en grei måte. De gangene jeg har spurt om de har sett noe jeg har glemt kan de godt ringe til den som har den bussen nå, og be dem om å lete. Når vi går av og på får vi gjerne et smil og et hei/ hadet. Det stedet jeg bodde før jeg kom hit var det helt motsatt. Sjåførene var rett ut gretne og frekke. Var det noen som gjorde noe sjåføren følte ikke var greit var det kjefting og trusler med en gang. Og gjerne baksnakking av personen(e) til den som tilfeldigvis satt helt foran. Dette skjedde ofte med personer som ikke visste at de gjorde noe galt. Hilste jeg eller sa hadet fikk jeg ikke noe svar, kun et grettent blikk. Å spørre etter rutetider var ikke greit. Det viste de tydelig. Begge stedene er like store, og med omtrent like mange passasjerer. De har stramme rutetider på begge steder. Så jeg er svært enig med TS. svært mange bussjåfører bør skjerpe seg. Jeg vet at det ikke er en selvfølge at de skal yte så mye ekstraservice som de gjør her jeg bor nå. Men at de er høflige og svarer på en grei måte synes jeg vi bør kunne kreve. Og er det noe som plager sjåføren bør han/ hun kunne si ifra på en høflig måte. Jeg er en blid og høflig busspasasjer, har betalingen klar, og sitter ganske rolig med bena på gulvet. Allikevel har jeg fått både kjeft og blitt baksnakket etter å ha spurt sjåføren om når bussen hjem igjen gikk. (Det var tomt for rutetabeller.) Vi sto på en holdeplass, og sjåføren ventet utålmodig på at en dame skulle få barnevognen ut av bussen. Så jeg hindret eller forstyrret ham ikke på noen måte. Så ja, en god del busssjåfører bør skjerpe seg. Det er et serviceyrke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 18. februar 2013 #53 Del Skrevet 18. februar 2013 Hahah! Er du synsk, eller? Skulle akkurat til å lage et innlegg om noe lignende Mange bussjåfører er grinete, frekke og gjør jobben sin dårlig. Det verste er vel når de fyller opp bussen såpass at det er på grensen til å være ulovlig. Bussen går hver 5 minutt her i Stavanger, hvor vanskelig er det å kjøre forbi noen folk?! Tok bussen hjem fra skolen for noen uker siden, og var uheldig med valg av buss og bussjåfør. Da vi hadde kjørt noen minutter stoppet han brått midt i veien (!), og startet å kjefte på en tilfeldig person som gikk forbi på et eller annet språk. Fyren gaulet tilbake, også hang bussjåføren ut av vinduet og kjeftet i noen minutter. Jeg ble lei, og avbrøt han midt i en setning for å spørre om han kunne kjøre videre, for søren! Han sendte meg DET blikket, men kjørte heldigvis videre. Er det normalt, eller? Trodde forresten et minimumskrav var å kunne norsk i den jobben siden de ofte må kommunisere med folk, men den gang ei: mesteparten forstår fuck all og blomkål av norsk, og er overraskende nok enda verre i engelsk Jeg har møtt flere grinete bussjåfører enn hyggelige, og det går bare ikke ann! Kolumbus <3 Jeg skulle til en skole hvor jeg ikke visste hvor var hen, i Stavanger. Spurte bussjåføren om han kunne stoppe med denne skolen, fordi jeg ikke ante hvor den var. "do plinga, jai stoppa" var svaret jeg fikk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #54 Del Skrevet 18. februar 2013 Min opplevelse fra Bergen er at jeg er glad og fornøyd når de kjører når de skal og kjører med rett fartsgrense (eller fortere..) Har flytta til hjembyen min og her er bussen nesten alltid sen, det er færre busser i timen (så klart) også virker som om de er på siteseeing når de kjører (kjører under fartsgrensen)...Buss sjåførene her tar seg myyyyeee mer tid (så klart). Men det virker som om de er mer avslappet her enn i Bergen.. Guuuu så jeg gleder meg til jeg får lappen! Anonym poster: 2ce1ff649a1e41ec7e3177b206cf4c58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamora90 Skrevet 28. januar 2014 #55 Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Må bare gi liv i denne tråden igjen siden jeg har opplevd en del surr bussjåfører i det siste. For noen uker siden stod jeg med sønnen min på busstoppet og ventet på første buss til byen. Da bussen kom rakk jeg ut hånda og bussen sakket farten men svingte ikke inn i busslommen, men stoppet midt i veien. Da vi kom inn i bussen klaget bussjåføren på at jeg ikke hadde rekt ut hånda ordentlig. Jeg svarte at det gjorde jeg men fikk tik svar at "nei, det gjorde du ikke" med en dritsur tone. I dag da jeg og sønnen min skulle ta bussen skulle han få gi pengene til bussjåføren (han er 3år, så det er veldig stas). Bussjåføren likte tydeligvis ikke det noe særlig og mumlet noe surt om at det gikk for tregt, han ga meg billetten og begynte å kjøre med en gang før vi hadde rukket å satt oss (vi var jo fremdeles ved kassen). Det resulterte selvfølgelig i at 3 åringen min datt i midtgangen.. rart at han hadde SÅ dårlig tid når det ikke var rush og han var i rute.. Endret 28. januar 2014 av mammamora90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #56 Del Skrevet 28. januar 2014 Må bare gi liv i denne tråden igjen siden jeg har opplevd en del surr bussjåfører i det siste. For noen uker siden stod jeg med sønnen min på busstoppet og ventet på første buss til byen. Da bussen kom rakk jeg ut hånda og bussen sakket farten men svingte ikke inn i busslommen, men stoppet midt i veien. Da vi kom inn i bussen klaget bussjåføren på at jeg ikke hadde rekt ut hånda ordentlig. Jeg svarte at det gjorde jeg men fikk tik svar at "nei, det gjorde du ikke" med en dritsur tone. I dag da jeg og sønnen min skulle ta bussen skulle han få gi pengene til bussjåføren (han er 3år, så det er veldig stas). Bussjåføren likte tydeligvis ikke det noe særlig og mumlet noe surt om at det gikk for tregt, han ga meg billetten og begynte å kjøre med en gang før vi hadde rukket å satt oss (vi var jo fremdeles ved kassen). Det resulterte selvfølgelig i at 3 åringen min datt i midtgangen.. rart at han hadde SÅ dårlig tid når det ikke var rush og han var i rute.. Det er ikke alle som synes det er søtt med en 3 åring som betaler og drar ut tiden, når det er biler bak. Anonymous poster hash: fd71b...6a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamora90 Skrevet 28. januar 2014 #57 Del Skrevet 28. januar 2014 Det er ikke alle som synes det er søtt med en 3 åring som betaler og drar ut tiden, når det er biler bak. Anonymous poster hash: fd71b...6a3 det var ikke noe rush, og ikke noe særlig trafikk. Dessuten så har vi busslommer her så det stanser ikke biler som kommer bak. Greit nok at kanskje ikke alle syns det er søtt, men er du bussjåfør bør du faktisk opptre "profesjonelt" og ikke bli sur for den minste ting. Sønnen min brukte ikke noe særlig lengre tid enn det en hvilken som helst annen passasjer ville gjort, kanskje 5 sekunder maks, jeg hadde talt opp pengene på forhånd så han la de egentlig bare på det bordet. Ingen grunn til å bli sur for slikt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KomleKjetil Skrevet 30. januar 2014 #58 Del Skrevet 30. januar 2014 Synes synd på bussjåfører. Så mye dritt de godtar hver dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rararara Skrevet 4. februar 2014 #59 Del Skrevet 4. februar 2014 Jeg synes stort sett det er hyggelige sjåfører her i byen, men vi dom passasjerer har også et ansvar for at det skal være en hyggelig tur. Jeg smiler og hilser når jeg kommer på bussen, har pengene klar, takker for billetten og takker når jeg går av. Noen sjåfører et meget hyggelige, noen er kanskje litt mutte, men jeg har svært sjelden opplevd dem som sure og frekke. ( jeg ble fysisk kastet av bussen en gang i ungdommen da jeg hadde sovnet på siste nattbussen hjem og bussen var på siste holdeplass. Våknet av at han ropte at jeg skulle hute meg av bussen, reagerte visst ikke fort nok for han tok tak i meg og kastet meg bokstavelig talt av.. Endte med forslått oppskrubbet kne og hull i buksa. Men dette er engangstilfelle og et fåtall av sjåførene ville gjort noe slikt tror jeg.,) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JamesHardy Skrevet 4. februar 2014 #60 Del Skrevet 4. februar 2014 Har sjeldent hatt dårlige opplevelser på buss. Nå er det slik at det omtrent skal være krig før jeg setter meg på et slikt skrekkobjekt, men det er en annen historie. I en tid hvor jeg var en del på byen så tok jeg gjerne bussen hem igjen. Var over 1000 spenn med taxi så det ble i grunn uaktuelt. Sjåføren som kjørte siste biten var en utlendig. Han var gjerne litt grinete i fremferden, men en kan vel ikke forvente annet ved å kjøre fulle folk hjem på natten med alt det innebærer. Dog, jeg gav litt ekstra av meg selv for å sprite opp stemningen litt. Etter et par turer så fikk jeg sitte på litt lenger og han kjørte meg også hjem til døra for en billig penge. Skal sies at bussen stoppet i en annen by og eneste mulighet var taxi videre derfra så det var jo en grei deal egentlig. En annen gang så kastet han av samtlige på bussen også fordi det var så mye bråk og tull der, men kom ut igjen og henta meg for jeg skulle få sitte på hele veien frem siden jeg alltid var like rolig uansett. Så det finnes mennesker overalt hvor man ferdes som faktisk er ganske så ålreite også. Noen er a-holes uansett og da må en bare prøve å ikke la det påvirke en for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå