Gå til innhold

Til dere bussjåfører!

spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

Det var en gang da jeg var liten.. da vi sang: En bussjåfør, en bussjåfør.. det er en mann med godt humør!!!..

Seriøst!!! Noen må gjøre om den låta der!! Jeg er drittlei av bussjåfører som syter og klager og bare sitter der! Jeg vil ikke dra alle over en kam, men flesteparten av bussjåfører er bare JÆVLI grinete! Hvorfor? Det er lov å smile på jobb.. eller hva?

Dere jobber i servicebransjen, og dere skal være kundevennelige! Ikke svare oss frekt, selvom vi spør hyggelig. Dere skaper en utrolig dårlig stemning, og gjør ikke mere enn det dere må anstrenge dere til å gjøre! Dere må sjerpe dere. Ærlig talt!

Hvis noen er så uheldig å komme 5 sekunder forsent til bussen, så er det lov å lukke opp døra igjen så vi kan komme inn!! Det er lov å ta i mot penger med hånda, og ikke peke stygt ned på den støgge plata, og hinte til at pengene skal legges ned der! Dere oppfører dere som tullinger.

Jeg var vitne til at det var en personbil som hadde svingt innom en bussholdeplass.. Et knytepunkt hvor mange andre busser sto. Greit nok.. han var parkert kanskje feil, men han hadde i det minste tatt seg tid til å stoppe for å snakke i telefonen. Hvorfor i all verden var den en buss som parkerte sånn at han ble sperra inne.. KUN FOR Å PROVOSERE! Passiv agressiv, eller hva man skal kalle det.. Dessverre fikk jeg ikke med meg utviklinga fordi jeg måtte ta en annen buss.. men håper han som snakka i telefonen var større og sterkere en han støgge bussjåføren som sperra han inne..

En annen gang var jeg vitne til i rushtiden at han hadde sluppet inn for mange passasjerer. En av dem hadde en barnevogn, som sperra korridoren. Han flippa helt, og sjelte ut hu dama (som tilfeldigvis var utlending).. bussjåføren var norsk. Hu mente det var rasistisk i måten han snakka til hu, og det fyrte han opp enda mer, og heiv dama og barnet på hue og ræva ut!!! Alle andre sto der som tause vitner og ingen sa noe.. Jeg var mye yngre, og hadde lett blitt et offer hvis jeg hadde sagt noe, men han er voksen og bør skjønne..

En ting er at det koster masse å betale for å kjøre med dere. Det er det jo ikke dere som bestemmer.. men det er vi kunder, som gjør det sånn at dere har en jobb! Dra på smilekurs! Eller skaff dere noe annet å gjøre. Jeg er drittlei av å komme til sure sjåfører. Nå slipper dere å ta imot penger.. så dere har så utrolig lite å gjørra! og sjangsen for at dere blir rana er jo også nå mindre.. Ta dere sammen, og smil i det minste!!!!

Hvis noen av dere bussjåfører leser dette, så ta kontakt med sjefen deres, og be han gjøre noe!!!! Fjern dem! Gi dem latterpiller eller hva pokker det måtte være.

Jeg vil ha en positiv opplevelse og bli møtt med et smil..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg i at det finnes en del sure bussjåfører der ute, og jeg har den tvilsomme æren av å støte på et par av dem selv. Men jeg synes ikke eksemplene du trekker frem er spesielt gode.

En annen gang var jeg vitne til i rushtiden at han hadde sluppet inn for mange passasjerer. En av dem hadde en barnevogn, som sperra korridoren. Han flippa helt, og sjelte ut hu dama (som tilfeldigvis var utlending).. bussjåføren var norsk. Hu mente det var rasistisk i måten han snakka til hu, og det fyrte han opp enda mer, og heiv dama og barnet på hue og ræva ut!!!

Hvis man presser ei barnevogn inn på en overfylt buss og attpåtil sperrer korridoren for de andre passasjerene synes jeg faktisk en reaksjon er på sin plass, og at dama forsøker å kneble bussjåføren ved å stemple ham som rasist gjør at jeg får enda mindre sympati for henne. Det finnes egne plasser som er bestemt for barnevogner og om disse er opptatt venter man til neste buss.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er så enig så enig! det er mange sure og grinete bussjåfører, men også hyggelige.

da jeg bodde i trondheim og brukte scooteren min som fremkomstmiddel. så var det en gang en buss sto (blinkende)inne på en bussholdeplass. og jeg tok sjangsen og skulle kjøre forbi da det ikke såg ut som han var på tur ut, og hallveis forbi kjørte den ut og det var ikke langt unna før den traff meg. jeg måtte over i motsatt kjørefeltet for å ikke bli truffet, flaks det ikke kom bil i mot da!

jeg er klar over at man har vikeplikt ovenfor busser, men når han sto der blinkede inne på bussplassen og jeg var hallveis forbi, kunne han ha ventet. det ble jo en farlig situasjon!!! arg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er møkk lei sure gretende passasjerer som kun tenker på sine egene behov og slenger dritt til de stakkars bussjåførene som prøver å gjøre jobben sin.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har heldigvis ikke moett slike sjaafoerer. Og jeg har tatt buss daglig i gudanes mange aar.

De er som regel allitd hyggelige..ingen klager her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er møkk lei sure gretende passasjerer som kun tenker på sine egene behov og slenger dritt til de stakkars bussjåførene som prøver å gjøre jobben sin.

Herregud! Selvfølgelig tenker vi på våre egene behov! Gjør ikke du det når du feks skal inn i en butikk eller et eller annet. Man reagerer når man får dårlig service. Så kanskje du bør gå inn i deg selv og kanskje gjøre noe med det, så kanskje du slipper å være så jævli møkk lei!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke moett slike sjaafoerer. Og jeg har tatt buss daglig i gudanes mange aar.

De er som regel allitd hyggelige..ingen klager her.

Bra! Hvor bor du? Det er i hovedsak Oslo-området jeg sikter til. Har også pressisert at jeg ikke sier alle bussjåfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at det finnes en del sure bussjåfører der ute, og jeg har den tvilsomme æren av å støte på et par av dem selv. Men jeg synes ikke eksemplene du trekker frem er spesielt gode.

Hvis man presser ei barnevogn inn på en overfylt buss og attpåtil sperrer korridoren for de andre passasjerene synes jeg faktisk en reaksjon er på sin plass, og at dama forsøker å kneble bussjåføren ved å stemple ham som rasist gjør at jeg får enda mindre sympati for henne. Det finnes egne plasser som er bestemt for barnevogner og om disse er opptatt venter man til neste buss.

Greit nok at det eksempelet der ikke er den beste.. Men skulle bare ha fram et poeng. Er litt vanskelig å få frem alt det som skjedde ved kun å si litt om situasjonen. Bussjåføren kan fint si det på en ordentlig måte. Uansett.. Hvis du er så enig med at det finnes en del sure bussjåfører der ute, så kom med noen eksempler selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker noen ungdommer begynte å synge det høyt å bussen i går og bussjåføren eksploderte av sinne og rope og skreik i mikrofonen.

Lurer på hva det gikk av han, men må innrømme at det var herlig hvor stille det faktisk ble resten av bussturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hahah! Er du synsk, eller? Skulle akkurat til å lage et innlegg om noe lignende :gjeiper: Mange bussjåfører er grinete, frekke og gjør jobben sin dårlig. Det verste er vel når de fyller opp bussen såpass at det er på grensen til å være ulovlig. Bussen går hver 5 minutt her i Stavanger, hvor vanskelig er det å kjøre forbi noen folk?!

Tok bussen hjem fra skolen for noen uker siden, og var uheldig med valg av buss og bussjåfør. Da vi hadde kjørt noen minutter stoppet han brått midt i veien (!), og startet å kjefte på en tilfeldig person som gikk forbi på et eller annet språk. Fyren gaulet tilbake, også hang bussjåføren ut av vinduet og kjeftet i noen minutter. Jeg ble lei, og avbrøt han midt i en setning for å spørre om han kunne kjøre videre, for søren! Han sendte meg DET blikket, men kjørte heldigvis videre. Er det normalt, eller? :rope:

Trodde forresten et minimumskrav var å kunne norsk i den jobben siden de ofte må kommunisere med folk, men den gang ei: mesteparten forstår fuck all og blomkål av norsk, og er overraskende nok enda verre i engelsk :filer:

Jeg har møtt flere grinete bussjåfører enn hyggelige, og det går bare ikke ann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så enig med at det finnes en del sure bussjåfører der ute, så kom med noen eksempler selv da.

Haha, ok. Jeg skulle ta bussen til Høyskolen i (by), noe som koster 25 kroner. Billettprisen til sentrum av (by) er 30 kroner.

Bussjåføren hevdet hardnakket at jeg måtte betale 30 kroner, selv om jeg gjentatte ganger fortalte ham at strekningen koster 25 kroner. Jeg spurte om det hadde vært prisøkning, men han sa at neida, prisen hadde alltid vært den samme. 30 kroner.

Han var sur, frekk og spydig, og jeg fortalte noen som jobbet på busstasjonen om opplevelsen, og om prisen han krevde. "Han der har ikke peiling", var kommentaren.

En annen gang skulle jeg ta bussen hjem en lørdags ettermiddag/kveld. Det var en lang strekning, og jeg hadde overgangsbillett. På grunn av forsinkelser og innstilte busser rakk jeg ikke å gå på den korresponderende bussen før billetten gikk ut, og bussjåføren krevde at jeg kjøpte ny billett. Jeg nektet. Jeg hadde betalt for ehle turen allerede, og det er ikke min feil at bussene ikk klarer å holde ruta. Jeg skal i hvert fall ikke betale for deres tabber, i tillegg til å vente ekstra lenge.

Bussjåføren truet meg, og sa at om jeg ikke betalte skulle han gjøre noe med meg han kom til å angre.

Jeg gikk inn i bussen uten å betale, ingen bussjåfør skal få true meg til å betale dobbelt når det er selskapet selv som ikke klarer å holde rutene. Han gjorde ingenting, men glante olmt etter meg da jeg gikk av bussen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser hva du sier MEN som noen andre har sagt så går det begge veier. Min far er bussjåfør og jeg hører ofte historier om respektløse mennesker og folk som prøver å sjarmere seg inn på en buss utenom å betale.

Jeg vet også at pappa får MYE kjeft hvis hans kollega som kjørte bussen først og skal bytte med han er forsinket. Det betyr at pappa er forsinket pga kollega og får huden full av passasjerer som kommer inn når han kjører. Jeg har selv vært vitne til 1 episode hvor bussjåføren har vært unødvendig frekk, andre ganger er det drittunger som bråker og får kjeft, mennesker som prøver å lure seg inn, ikke betaler eller har "glemt" penger som får kjeft (vel fortjent) av bussjåføren.

Jeg ser det mer fra bussjåførens side fordi jeg har sett effekten av en tung arbeidsdag preget av dårlig og respektløse mennesker!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen gang skulle jeg ta bussen hjem en lørdags ettermiddag/kveld. Det var en lang strekning, og jeg hadde overgangsbillett. På grunn av forsinkelser og innstilte busser rakk jeg ikke å gå på den korresponderende bussen før billetten gikk ut, og bussjåføren krevde at jeg kjøpte ny billett. Jeg nektet. Jeg hadde betalt for ehle turen allerede, og det er ikke min feil at bussene ikk klarer å holde ruta. Jeg skal i hvert fall ikke betale for deres tabber, i tillegg til å vente ekstra lenge.

Bussjåføren truet meg, og sa at om jeg ikke betalte skulle han gjøre noe med meg han kom til å angre.

Jeg gikk inn i bussen uten å betale, ingen bussjåfør skal få true meg til å betale dobbelt når det er selskapet selv som ikke klarer å holde rutene. Han gjorde ingenting, men glante olmt etter meg da jeg gikk av bussen hjemme.

Vilt :) Jeg tipper at du er en ganske så sterk og respektert kar. En pusslete gutt ville ha pissa på seg, før han betalte.. :P Bra jobba :)

My Bad! Du kan jo selvfølgelig være jente/dame også. Uansett.. Jeg gir deg kred :)

Endret av spørsmålstegnet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du sier MEN som noen andre har sagt så går det begge veier. Min far er bussjåfør og jeg hører ofte historier om respektløse mennesker og folk som prøver å sjarmere seg inn på en buss utenom å betale.

Jeg vet også at pappa får MYE kjeft hvis hans kollega som kjørte bussen først og skal bytte med han er forsinket. Det betyr at pappa er forsinket pga kollega og får huden full av passasjerer som kommer inn når han kjører. Jeg har selv vært vitne til 1 episode hvor bussjåføren har vært unødvendig frekk, andre ganger er det drittunger som bråker og får kjeft, mennesker som prøver å lure seg inn, ikke betaler eller har "glemt" penger som får kjeft (vel fortjent) av bussjåføren.

Jeg ser det mer fra bussjåførens side fordi jeg har sett effekten av en tung arbeidsdag preget av dårlig og respektløse mennesker!

Jeg forstår ha du sier. Det er tullinger overalt, og som regel er det alltid to sider av samme sak. Men likevel er ikke dette en unnskylding. Om man har en tøff dag på jobb (i hvilken som helst yrke), så gir ikke dette noen rett til å behandle trofaste, hyggelige kunder respektløst for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vilt :) Jeg tipper at du er en ganske så sterk og respektert kar. En pusslete gutt ville ha pissa på seg, før han betalte.. :P Bra jobba :)

My Bad! Du kan jo selvfølgelig være jente/dame også. Uansett.. Jeg gir deg kred :)

Hehe, takk :) Jeg er jente, blond og en ganske "grå mus", så han trodde sikkert jeg ville bli redd og punge ut. Men jeg er STA når det gjelder slike ting, og det hadde han kanskje ikke regnet med.

Jeg skrev en klagemail og skrev hva bussjåføren hadde sagt, og fikk en automatisert mail tilbake. Det var i en periode med mye omlegginger og styr, så de hadde et standardskriv hvor de beklaget de ulempene det ville medfølge for de reisende. Greit det, men det var jo ikke akkurat DET jeg hadde klaget på da. Det at bussjåføren truet meg på en ganske grov måte en mørk lørdagskveld spilte visstnok ingen rolle, det ble ikke kommentert. :rolleyes:

Uansett ble jeg sittende og snakke om løst og fast med en hyggelig bussjåfør på flybussen. Jeg fortalte ham om det som hadde hendt (det var ikke så lenge siden da) og han forklarte meg hvorfor de hadde denne "gyldig til" regelen på billettene. Det var ikke for at de skulle kunne ta dobbelt betalt for samme strekning, og han sa jeg hadde gjort helt rett i å nekte å betale. Grunnen er at de helst vil unngå at folk hopper på én buss tidlig om formiddagen, handler i byen i mange timer og hopper på neste buss flere timer senere på samme billett. Noe som selvfølgelig ikke gjaldt for meg, da butikkene var stengt og jeg ikke hadde noe høyere ønske enn å komme meg hjem.

Jeg synes det var deilig å faktisk møte en bussjåfør som faktisk er hyggelig, de fleste bussjåfører her hvor jeg bor er grinebitere uten like.

Jeg har enda et eksempel på gretten bussjåfør, men her er jeg bare vitne. En ungdomsgjeng skulle ta bussen hjem, og sto og snakket med en kamerat på busstasjonen. Kameraten spurte høflig om han kunne få sitte på kun én stopp for å diskutere ferdig, og sjåføren ga et ganske ufyselig svar tilbake.

Greit nok, sjåføren er i sin fulle rett til å si nei til å ha en gratispassasjer en meget kort strekning, men når ungdommen spør på en høflig måte burde han i det minste ha fått et høflig avslag.

Jeg har eksempler på kjempehyggelige sjåfører også, jeg reiser mye kollektivt så jeg har opplevd mye rart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Bergen er det langt mellom de sure sjåførene. Det er både min og folk jeg snakker med sin erfaring. Kanskje vi bare har flaks?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker noen ungdommer begynte å synge det høyt å bussen i går og bussjåføren eksploderte av sinne og rope og skreik i mikrofonen.

Lurer på hva det gikk av han, men må innrømme at det var herlig hvor stille det faktisk ble resten av bussturen.

Hehe, jeg kan godt skjønne sjåføren om han har kjørt lenge, gjerne i ettermiddagsrushen med mange passasjerer. Jeg hadde iallefall blirr ganske lei av å ha masse skråling i bussen...

Er forøvrig enig med siste taler, her i Bergen er bussjåførene stort sett veldig hyggelige. Nå er det ikke så veldig mye jeg har med dem å gjøre, annet enn å fornøye månedskortet en gang i måneden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang da jeg var liten.. da vi sang: En bussjåfør, en bussjåfør.. det er en mann med godt humør!!!..

Seriøst!!! Noen må gjøre om den låta der!! Jeg er drittlei av bussjåfører som syter og klager og bare sitter der! Jeg vil ikke dra alle over en kam, men flesteparten av bussjåfører er bare JÆVLI grinete! Hvorfor? Det er lov å smile på jobb.. eller hva?

Det heter "å skjære alle over én kam".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...