Gjest Gekko Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 Hvor lenge må man vente før man kan regne pulsen som så nær hvilepuls som mulig?Jeg har sittet helt stille i 20min nå med pulsbelte på.Gjennomsnittspulsen klokka har målt er på 97. Føler meg nesten litt tungpustet til tider,og målt pulsen min for noen uker siden.Da var den ogå mellom 90 og 100 hvis jeg husker rett(uten noen form for fysisk anstrengelse i forkant). Jeg er ikke veldig godt trent,men mestrer helt fint en middels/ hard kondisjonstime. Den siste måneden har jeg trent ca 2 ganger i uken. Er det noen som kan komme med innspill til hvorfor pulsen min er såpass høy?og om jeg trenger bekymre meg.
Betty2 Skrevet 6. oktober 2010 #2 Skrevet 6. oktober 2010 Det er mange grunner til høy hvilepuls, hvilke form du er i (frisk, nylig hatt eller har en infeksjon som influensa eller forkjølelse) om du er lite eller bra trent. alder, kostold og intak av tobbaksmidler og medisiner. ideelt skal hvilepulsen måles når en våkner om mornigen, men du kan måle den på dag/kveld. da bør du sitte/ligge i en posisjon som er veldig behagelig og slappe helt av, gjerne høre på noe rolig musikk eller lignende. for idrets utøvere i toppklassene (ski løpere, maratonløpere osv) er det ikke helt unormalt å ha hvilepuls nede på 30 tallet. For de som trener flere ganger i uken er det mere vanlig å ligge på 50-60 i hvile puls. foreslår at du fortsetter å trene en stund til, det er da kondisjons trening som kan være med å forbedre pulsen, selv om styrketrening også vil være en god pluss. hvis du fortsetter å ha en hvilepuls opp mot 100 så kan du jo kontakte fagfolk og høre hva de mener.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå