Gå til innhold

Betennelse en tannkjøttet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

jeg har begynt å få visdomstennene mine. På tennene er helt greie. Ingen smerte. Men tannkjøttet oppe ved den høyre jekselen gjør vondt. Vondt i kjeven og litt i svelg. Kan så vidt tygge harde ting :tristbla:

Jeg er LIVREDD :sukk: for at jeg må trekke og for at jeg kanskje har betennelse i TANNEN. Men det jeg synes er så rart er at jeg ikke har vondt i tannen, bare tannkjøtet. (mot kinnet, ikke over tannen. )

Svigermor er tannpleier. Så hun skal ta en sjekk snart. Men hun sa at jeg kunne bruke Corsodyl. Om ikke det gikk over kunne jeg ta pencelin. Og hun sa det er ikke ALLTID man må trekke.

Men OM det viser seg at jeg må trekke. Er det mulig at jeg kan få sterkere bedøvelse enn sprøyte? For jeg kommer garantert til å grine av redsel og spy av tanken på å trekke tannen. Har gjort det før. Og DET var ikke en dans på roser.

Er det noen som har hatt samme erfaring?

HJELP!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du hatt betennelse i tanna hadde du hatt JÆVLIG vondt, muligens til den grad at det hadde vært fristende å røske ut tanna med ei tang på egenhånd.. Sånn var det ihvertfall for samboeren min når han fikk betennelse i ei tann.

Skrevet

Ok, men det er ikke så vondt. Det er mer sånn at jeg holder på å pisse på meg av tanken og styrer unna alt som har med "tang" og gjøre :P hehe

Men er det da mulig at det bare er en slags betennelse i tannkjøttet?

Har lyst å ta Corsodyl HEEELE tiden jeg ..

Skrevet

Ikke ta corsodyl hele tiden - hvis jeg husker rett kan det faktisk virke mot sin hensikt.

Det går an å få noe annet i tillegg til lokalbedøvelse når man trekker tenner; både berolignede medikamenter (valium og slikt), lystgass og også full narkose blir tilbudt. Problemet er jo selvfølgelig at dette er ganske dyrt. Ikke lett å finne prisene på nettet, jeg googlet litt rundt og ser at beroligende fort kan koste 1500,-, lystgass ser ut til å ligge på rundt 1300 kroner, narkose er på 20.000 - så da tror jeg du bør ha mer alvorlige problemer enn én tann. ;)

Skrevet

Sikker på at det ikke bare er vondt fordi tannen presser seg ut? Mener å huske det kunne være temmelig ømt i perioder da visdomstennene kom. (Og de vanlige tennene også for den del.)

Skrevet

Betennelse i tannkjøttet når visdomstennene kommer ut er vanlig! Slapp av.

Det kommer fordi det kommer bakterier til når tannkjøttet blir skjøvet til side. Derfor er rengjøring viktig. Puss godt, selv om det gjør vondt. Bruk Corsodyl gele noen ganger om dagen.

Jeg har hatt det selv mange ganger, som oftest så klarer jeg å få det til å gå over med corsodyl. To ganger har jeg trengt antibiotika, da har det vært så grusomt vondt at jeg ikke kan åpne munnen engang.

Skrevet

Ikke noe problem å få valium før et tannlegebesøk.

Jeg har tilbudet, men må da komme dit minst en halv time før selve timen. Tipper det ikke blir mange kronene for en tablett. Nå har jeg avslått da. Jeg gråter heller en skvett hos tannlegen når jeg vet at jeg kan sette meg i bilen etterpå og kjøre rett hjem.

Skrevet

Ah!! Du aaaaner ikke hvor godt det var å høre! Ga meg nesten livsgnisten tilbake, for å si det sånn :enig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...