gerotten Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 Ok, her er historien: Har blitt veldig glad i nabokatten, han er en liten nygjerrig kar som jeg ofte møtte på i våres. Han bor i blokk, men var alikevel mye ute og utforsket verden.En gang var han stengt ute i pøsende regnvær, da ble han med meg inn og fikk varmet seg i teppe og litt mat. Og sånn ble vi venner. 23 August forsvant han sporløst og eier satte opp noen plakater rundt omkring. Vi var veldig lei oss, selv om vi ikke ville innse det tenkte vi at måtte ha vært i en ulykke el.lign og sannsynligvis død da han ikke var tilbake en mnd senere. Men så til min store overraskelse ser jeg han en kveld på nabobalkongen når jeg er ute på og røyker, han er da utestengt på balkongen. Nå har jeg forstått at dette ikke var en enganghendelse, naboen har tydeligvis begynt å stenge katten ute på den lille balkongen hver dag, hele dagen mens de er på jobb. Katten ser veldig lei seg ut og står bare å ser inn gjennom vinduet og gråter. Spørsmålet er hva gjør jeg ? Jeg bryr meg jo om den lille karen og vil hjelpe han. Dyrebekyttelsen sier det grenser til dyremishandling å stenge han ute på den måten, og spesilet når han har vært utekatt hele livet. Hvordan går jeg frem for å hjelpe han? På forhånd takk
MissMas Skrevet 6. oktober 2010 #2 Skrevet 6. oktober 2010 Hmm.. Snakk med eierne om det. Kanskje de er så lei av katten at du kan få den? Ellers tror jeg det ikke er så veldig mye å gjøre med det, dessverre. Mange tror det er greit å stenge katter ute.
Aurora M. Skrevet 6. oktober 2010 #3 Skrevet 6. oktober 2010 Stakkars pus... Enig med DB. Dette grenser til mishandling. Hadde de enda stengt han UTE, men inne på en liten balkong alene hele dagen. Det er bra at han har deg som bryr deg om han iallefall. Takk for det! Så lurer jeg på: Er du hjemme på dagtid selv? Kunne du tenke deg å passe den på dagtid eller event. ta over pus på permanent basis? Har du selv utemuligheter til den? Tenk gjennom det først, og så går du og snakker med dem. IKKE legg det fram som kritikk, men heller som at du har blitt glad i katten (fortell om da han var inne hos deg), at du savner å ha et dyr o.s.v. Altså som om de gjør deg en tjeneste ved å overlate den til deg. Du kan gjerne si at du synes litt synd på den når du ser den stå ute på balkongen, men at du kan ha den inne/ute hos deg eller noe sånt (kjenner jo ikke dine boforhold). Så er det bare å krysse fingre og tær for at de tar det på rette måten og ikke får stoltheten såret (derfor du må trå varsomt), slik at det går motsatt vei.. Hvis de ikke vil gi deg den permanent, så hør om du kan få lov til å passe den på dagtid, om du har mulighet for det. De kommer sikkert haglende meg alle slags "grunner" til at den er stengt ute der (river ned ting inne, er urenslig, trives på balkongen o.s.v), men det skal du bare ta med en klype salt. Det er ingen som MÅ stenge katten på balkongen hele dagene. Jeg tviler sterkt på at det nytter å begynne å motargumentere med dem, så hold deg fra det i første omgang. Det er best om du holder deg inne med dem så lenge som mulig, så er sjansene større for at du får ta over pus. Nytter ikke dette, må det hardere skyts til. Kom tilbake og fortell hvordan det går!
gerotten Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. oktober 2010 I går da jeg dro på jobb halv 8 var han ute. Da jeg kom hjem kl 5 var han fortsatt ute. Så fro jeg ut på trening og kom hjem kl 9 og han var fortsatt ute!! ALtså i 13 timer! Kastet mat over rekkverket, han var tydeligvis skrubbsulten. Jeg så at han vurderte og hoppe over til min balkong. Til slutt ringte jeg eiern hans flere ganger, hun gadd ikke svare, men jeg sendte en sint mld om at slik oppførsel ikke er akseptabel. Da kom hun 10 min senere. Jeg sto klar på balkongen for å snakke med henne, men hun bare slang igjen døren! Jeg er så sint at jeg ikke har ord! Har så lyst å adoptere den lille karen jeg har blitt så glad i... For en fortvilet situvasjon dette er. Dyrebekyttelsen sier de kan kontakte mattilsynet hvis det fortsetter. Jeg synes dette er helt utrolig oppførsel. Snurre er kald og lei seg , skulle så gjerne varmet han
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Neste gang legger du en planke eller en stige eller noe over sånn at katta kan komme seg over til deg. Hvis naboen ikke er hjemme så merker hun ikke det alikevel hvis du fjerner planken. Da kan hun lure på hvordan katta kom seg vekk fra balkongen.
Plutseliten Skrevet 7. oktober 2010 #6 Skrevet 7. oktober 2010 Stakkars pus Godt han har en god nabo! Jeg synes du skal få dyrebeskyttelsen til å kontakte mattilsynet. Snurre skal ikke ha det sånn. Jeg krysser fingrene for at du får adoptere han så han får et godt hjem - akkurat som han fortjener.
Aurora M. Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 I går da jeg dro på jobb halv 8 var han ute. Da jeg kom hjem kl 5 var han fortsatt ute. Så fro jeg ut på trening og kom hjem kl 9 og han var fortsatt ute!! ALtså i 13 timer! Kastet mat over rekkverket, han var tydeligvis skrubbsulten. Jeg så at han vurderte og hoppe over til min balkong. Til slutt ringte jeg eiern hans flere ganger, hun gadd ikke svare, men jeg sendte en sint mld om at slik oppførsel ikke er akseptabel. Da kom hun 10 min senere. Jeg sto klar på balkongen for å snakke med henne, men hun bare slang igjen døren! Jeg er så sint at jeg ikke har ord! Har så lyst å adoptere den lille karen jeg har blitt så glad i... For en fortvilet situvasjon dette er. Dyrebekyttelsen sier de kan kontakte mattilsynet hvis det fortsetter. Jeg synes dette er helt utrolig oppførsel. Snurre er kald og lei seg , skulle så gjerne varmet han Det var det jeg mente med å ikke gyve løs på de... Nytter ikke det skjønner du, for folk går i forsvar. Skal man drive i dette "gamet" her, så må man ha is i magen og gå fram på rett måte. Det er jo resultatet for katten som teller, og ikke om du får ut sinnet ditt.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 Ikke at de behandler katten bra, men: Ikke ta for gitt at de prøver å være slem med den - kanskje de stenger den ute på balkongen istedet for å la den gå fritt ute fordi de er redde for at den skal bli borte igjen. Kanskje den ble skadd el.l. mens den var borte, slik at den ikke bør få gå fritt nå?
gerotten Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 8. oktober 2010 Ikke at de behandler katten bra, men: Ikke ta for gitt at de prøver å være slem med den - kanskje de stenger den ute på balkongen istedet for å la den gå fritt ute fordi de er redde for at den skal bli borte igjen. Kanskje den ble skadd el.l. mens den var borte, slik at den ikke bør få gå fritt nå? Nei, den er ikke skadd. De er vel redde for at den skal stikke av igjen. Men det er ikke bra å ta en katt som har gått ute hele sitt liv å stenge den inne sånn. Jeg synes det er en ubehagelig situvasjon i og med at de bor så tett på, men har bestemt meg for å ringe dem nå i helgen og si (på en så pen måte som mulig) min mening. Tror naboen prøver å unngå meg nå, de er sikkert flaue, det hadde hvertfall jeg vært hvis jeg ble ferska i dyremishandling!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #10 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg regner med at du er oppegående nok til å se an situasjoner. At du har lest eierne så godt du kan! Katten min var borte i TO UKER. Mens andre så MDG på tv med Alexander Rybak, løp jeg rundt i nabolaget og skogen for å se etter katten min! Jeg var så redd, prøvde å høre om han mjauet fra et sted (han kunne ha vært skadet og svart meg med mjau), men ingen pus kom, og ingen mjau. Var så grusomt å ikke vite hva som hadde skjedd med han. Når han kom hjem igjen, hadde jeg han inne i to dager. Jeg ville at han skulle spise, få hjemmefølelsen tilbake og ro. Sikker på at ikke dette er tilfellet til naboen din? Jeg regner vel i grunn med det, du virker jo oppegående. Les første setning. Men det kan altså være tilfellet med noen! Så jeg kjenner meg igjen i det med å la katten være hjemme i noen få dager etter hjemkomsten. I tillegg er katter og mennesker forskjellige, men jeg føler meg oppegående nok til å ta vare på katten min, selvom han er ute i flere timer! Han vil ikke være inne hele tiden på sommeren - om det er kald vinter vil han ikke ut, er det sommer vil han være masse ute. Hender at han er ute 12 timer, helt frivillig. Får litt vondt av å lese at du setter så hardt ned på dette,da katten min faktisk er kjempe lykkelig hos meg. Han og jeg har vært venner i mange, mange år vi - og stor trives sammen! Er fælt å høre at jeg skal være en dårlig eier for han fordi han vil være ute i 12 timer innimellom når det er sommer.
Xtra_lilje Skrevet 8. oktober 2010 #11 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg regner med at du er oppegående nok til å se an situasjoner. At du har lest eierne så godt du kan! Katten min var borte i TO UKER. Mens andre så MDG på tv med Alexander Rybak, løp jeg rundt i nabolaget og skogen for å se etter katten min! Jeg var så redd, prøvde å høre om han mjauet fra et sted (han kunne ha vært skadet og svart meg med mjau), men ingen pus kom, og ingen mjau. Var så grusomt å ikke vite hva som hadde skjedd med han. Når han kom hjem igjen, hadde jeg han inne i to dager. Jeg ville at han skulle spise, få hjemmefølelsen tilbake og ro. Sikker på at ikke dette er tilfellet til naboen din? Jeg regner vel i grunn med det, du virker jo oppegående. Les første setning. Men det kan altså være tilfellet med noen! Så jeg kjenner meg igjen i det med å la katten være hjemme i noen få dager etter hjemkomsten. I tillegg er katter og mennesker forskjellige, men jeg føler meg oppegående nok til å ta vare på katten min, selvom han er ute i flere timer! Han vil ikke være inne hele tiden på sommeren - om det er kald vinter vil han ikke ut, er det sommer vil han være masse ute. Hender at han er ute 12 timer, helt frivillig. Får litt vondt av å lese at du setter så hardt ned på dette,da katten min faktisk er kjempe lykkelig hos meg. Han og jeg har vært venner i mange, mange år vi - og stor trives sammen! Er fælt å høre at jeg skal være en dårlig eier for han fordi han vil være ute i 12 timer innimellom når det er sommer. Dette er jo en annen situasjon enn den TS beskriver. Snorre står ute på en balkong hele dagen, det er ikke det samme som å holde den inne noen dager for å få den til å roe seg ned igjen hjemme. En katt som er ute i det fri, vil finne seg steder å søke ly, mat, vann og ikke minst være i bevegelse, her er det snakk om en katt som plasseres på en liten balkong.Jeg syns det er skammelig å utestenge en katt på denne måten, og håper TS kontakter eiere.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #12 Skrevet 8. oktober 2010 Dette er jo en annen situasjon enn den TS beskriver. Snorre står ute på en balkong hele dagen, det er ikke det samme som å holde den inne noen dager for å få den til å roe seg ned igjen hjemme. En katt som er ute i det fri, vil finne seg steder å søke ly, mat, vann og ikke minst være i bevegelse, her er det snakk om en katt som plasseres på en liten balkong.Jeg syns det er skammelig å utestenge en katt på denne måten, og håper TS kontakter eiere. Jeg skjønner jo det. Det er derfor jeg prøvde, på en klønete måte, å få frem at TS sikkert hadde sett situasjonen litt an. Jeg sitter på jobbe, så jeg har ikke tid til å gå gjennom det jeg skriver, så mulig jeg fikk frem alt feil. Uansett. Når jeg leser dette med at katten er ute så lenge som den er, føler jeg meg truffet. Hadde det vært opp til meg, hadde mons vært hjemme mye og lenge. Men han vil ikke inn før han er sliten på sommeren, han har alltid vært så glad i å være ute. Alltid når han kommer inn, er han kjempe sulten. Det er derfor jeg fikk et stikk inni meg, for ennom noen synes at jeg er en dårlig eier også, da? Er det kanskje litt lett å tenke at katter som er ute lenge, har dårlige eiere? Katten min er jo inne nesten hele tiden på vinteren. Hadde jeg vært en teit eier, hadde jeg jo hatt han ute såpass mye da også. Sorry, jeg bare føler at jeg må snakke på vegne av ansvarsfulle katteeiere med denne type katt også.
Gjest stillness Skrevet 8. oktober 2010 #13 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg skjønner jo det. Det er derfor jeg prøvde, på en klønete måte, å få frem at TS sikkert hadde sett situasjonen litt an. Jeg sitter på jobbe, så jeg har ikke tid til å gå gjennom det jeg skriver, så mulig jeg fikk frem alt feil. Uansett. Når jeg leser dette med at katten er ute så lenge som den er, føler jeg meg truffet. Hadde det vært opp til meg, hadde mons vært hjemme mye og lenge. Men han vil ikke inn før han er sliten på sommeren, han har alltid vært så glad i å være ute. Alltid når han kommer inn, er han kjempe sulten. Det er derfor jeg fikk et stikk inni meg, for ennom noen synes at jeg er en dårlig eier også, da? Er det kanskje litt lett å tenke at katter som er ute lenge, har dårlige eiere? Katten min er jo inne nesten hele tiden på vinteren. Hadde jeg vært en teit eier, hadde jeg jo hatt han ute såpass mye da også. Sorry, jeg bare føler at jeg må snakke på vegne av ansvarsfulle katteeiere med denne type katt også. Men i denne situasjonen så blir jo katten stengt ute på en liten balkong der det virker som det har begrenset bevegelsesfrihet.Det er noe annet enn en katt som er ute lenge når det sommer.Når det er varmt og fint vær her så er mine katter ute lenge i gangen og noen dager ser vi lite til dem,men de har mulighet til å gå inn og ut når de vil.De får spise når de vil og det er noe helt annet enn en katt som blir tvunget til å stå ute hele dagen. Så din situasjon er helt naturlig.Du er ikke noen dårlig katteeier Mange katter elsker jo å være ute,men jeg syns de bør ha valgfriheten til å komme inn,varme seg og spise når de vil. Uansett ts,så håper jeg du får ordnet opp i dette og fint at pusen har noen bryr seg om han.Vet ikke grunnen til at eier gjør dette,om det er fordi de ikke vil at pusen skal bli borte eller ei,men det er uansett ikke bra å holde en katt der hele dagen.
gerotten Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #14 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg regner med at du er oppegående nok til å se an situasjoner. At du har lest eierne så godt du kan! Katten min var borte i TO UKER. Mens andre så MDG på tv med Alexander Rybak, løp jeg rundt i nabolaget og skogen for å se etter katten min! Jeg var så redd, prøvde å høre om han mjauet fra et sted (han kunne ha vært skadet og svart meg med mjau), men ingen pus kom, og ingen mjau. Var så grusomt å ikke vite hva som hadde skjedd med han. Når han kom hjem igjen, hadde jeg han inne i to dager. Jeg ville at han skulle spise, få hjemmefølelsen tilbake og ro. Sikker på at ikke dette er tilfellet til naboen din? Jeg regner vel i grunn med det, du virker jo oppegående. Les første setning. Men det kan altså være tilfellet med noen! Så jeg kjenner meg igjen i det med å la katten være hjemme i noen få dager etter hjemkomsten. I tillegg er katter og mennesker forskjellige, men jeg føler meg oppegående nok til å ta vare på katten min, selvom han er ute i flere timer! Han vil ikke være inne hele tiden på sommeren - om det er kald vinter vil han ikke ut, er det sommer vil han være masse ute. Hender at han er ute 12 timer, helt frivillig. Får litt vondt av å lese at du setter så hardt ned på dette,da katten min faktisk er kjempe lykkelig hos meg. Han og jeg har vært venner i mange, mange år vi - og stor trives sammen! Er fælt å høre at jeg skal være en dårlig eier for han fordi han vil være ute i 12 timer innimellom når det er sommer. Hei! Du misforstod meg nå tror jeg Prolemet er at de stengte han ute i 13 timer på en bitteliten balkong i regnvær. Det var dette som provoserte, og nå holder de han konsekvent inne fordi vi klagde Jeg har snakket med dyrebekyttelsen og de sier at når en katt først har vært utekatt så er det feil å stenge han inne fordi de er redde for at han skal stikke av, dette blir jo ett fengsel. Og det å være ute kan ikke erstattes av en bitteliten balkong.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #15 Skrevet 8. oktober 2010 Hei! Du misforstod meg nå tror jeg Prolemet er at de stengte han ute i 13 timer på en bitteliten balkong i regnvær. Det var dette som provoserte, og nå holder de han konsekvent inne fordi vi klagde Jeg har snakket med dyrebekyttelsen og de sier at når en katt først har vært utekatt så er det feil å stenge han inne fordi de er redde for at han skal stikke av, dette blir jo ett fengsel. Og det å være ute kan ikke erstattes av en bitteliten balkong. Ok, Skjønner skjønner! Tok`an Jeg ringte engang DB for å få råd ang en katteeier i det gamle nabolaget mitt. Situasjonen var så uehagelig, at jeg fikk de til å ringe nabo og snakke med katteeier. Kanskje DB hos deg kunne gjort det?
gerotten Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #16 Skrevet 8. oktober 2010 Oi, for en kjempegod ide! Var det DB i Oslo?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #17 Skrevet 8. oktober 2010 Vet du hvor lenge katten har vært hjemme etter at den var vekk? Jeg ville prøvd å komme i snakk med naboene, og hørt hva de har av planer med katten. Jeg synes ikke det er så rart om de velger å holde katten inne en periode etter at den har vært vekk - dersom den f eks har blitt foret et annet sted er det sannsynlig at den vil stikke av igjen, det har i hvert fall vi opplevd. Men jeg er selvsagt enig i at det virker hjerteløst å stenge den ute på en balkong, og de bør ha som mål å slippe den ut igjen etter hvert. Det er godt å lese at du bryr deg sånn om katten, og dersom eierne er villige til det, kan du jo kanskje overta den.
Envy Skrevet 8. oktober 2010 #18 Skrevet 8. oktober 2010 Stakkars lille Snurre! Nå fikk jeg tårer i øynene! Jeg har dessverre ikke noen tips utover det som allerede er sagt her, men jeg håper virkelig at du, i samråd med DB får ordnet opp i dette snarest. Tenk når kulden virkelig setter inn om en mnd eller to! Krysser fingrene for et bedre liv for Snurre!
gerotten Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #19 Skrevet 8. oktober 2010 Vet du hvor lenge katten har vært hjemme etter at den var vekk? Jeg ville prøvd å komme i snakk med naboene, og hørt hva de har av planer med katten. Jeg synes ikke det er så rart om de velger å holde katten inne en periode etter at den har vært vekk - dersom den f eks har blitt foret et annet sted er det sannsynlig at den vil stikke av igjen, det har i hvert fall vi opplevd. Men jeg er selvsagt enig i at det virker hjerteløst å stenge den ute på en balkong, og de bør ha som mål å slippe den ut igjen etter hvert. Det er godt å lese at du bryr deg sånn om katten, og dersom eierne er villige til det, kan du jo kanskje overta den. Gjett om jeg drømmer å få ta til meg lille Snurrepus. Han er bare så utrolig fin den katten. Den har vært hjemme en drøy uke. Jeg har planlagt å kontakte eierne ila helgen og på en så pen måten som mulig høre hva planene er. Føler meg litt dum og som jeg ikke har noe med det, men alikevel føler jeg at jeg må tale hans sak. Han kan jo ikke si fra selv stakkar....
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #20 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg synes det er fint du bryr deg, jeg Det er viktig å ikke være forutinntatt når det gjelder eierne også, som Aurora M sier er det vanskelig å nå fram ellers. Dessuten KAN det hende de tror de gjør det som er rett og best for katten, og da er det veldig sårt å bli kritisert. Å stenge den inne en uke eller to etter at den har vært på rømmen ser jeg ikke på som galt, samtidig forstår jeg ikke i det hele tatt hvorfor den først ble utestengt på balkongen. Og de må være innstilt på at katten skal utendørs igjen, som du og flere sier går det sjelden an å omvende en utekatt til innekatt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå