Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hørt om/kjenner diagnosen ovenfor?

Det påstås at dette er "veldig vanlig", noe jeg har vanskelig for å tro - har aldri noensinne hørt om andre som har denne diagnosen.

Vil gjerne komme i kontakt med deg om dette er kjent for deg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Tiit
Skrevet

Jeg har problemer med kjeven min, og har alltid hatt det. Har ingen diagnose, men skulle sikkert ha hatt regulering i sin tid... Har veldig skjevslitte tenner, og finner aldri en god "stilling" for kjeven min. Derfor jobber jeg veldig med den om natta, og har ofte vondt når jeg våkner. Av og til greier jeg ikke gape ordentlig, og jeg har klikkelyder når jeg beveger kjeven. jeg er ikke så gammel, og jeg lurer virkelig på hvordan de skal bli om noen år. Vil jeg i det hele tatt greie å gape ordentlig, og har jeg tenner igjen?!? Egenlig ganske bekymringsverdig, men jeg har aldri fått noe hjelp fra noen tannlege. Jo, forresten: hadde biteskinne en gang, men den bet jeg hull i etter kort tid.

Hva med deg?

Skrevet

Hei Tiit!

Det er vel typiske symptomer på kjevedysfunksjon du nettopp beskriver; klikking i leddene, biting om natten og vansker med å åpne munnen fullt ut. Dette med bittskinne kan du få i to varianter; hard nylon eller plast. Den siste biter du fort i stykker, selv har jeg nylonvarianten - som holder i lang, lang tid. Hensikten med bittskinne er nettopp at kjeven inntar en hvilestilling om natten og at du dermed forebygger en forverring over tid. Anbefaler deg å ta signalene på alvor! Send meg gjerne din mailadresse, så skal jeg videresende deg diagnosen mm som jeg har funnet på nettet.

• 7 år senere...
Gjest jente 29
Skrevet

Hei jeg har også dette problemet jeg skjærer tenner om natten å klikke lyder i kjeven når jeg beveger den, ofte hodepine om natten, av og til vist jeg gjesper eller gaper høyt kan kjeven låse seg. jeg viste ikke at det va noe sykdomm som heter dettte før jeg såg en reklame om dete på tv i dag men den gikk så fort fikk bare med meg navnet på lidelse å søkte på den på nettet da kom jeg til denne siden. håper noen kan sende meg littinformasjon å om vor jeg skal henvende meg for å sjekke det ut er det legen? eller tannlegen man kontakter. kjevedysfunksjon ja , kansje deter det jeg har . håper på hjelp fra noen. mail [email protected]

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også kjeveproblemer.

Kjeven går delvis ut av ledd, knekker i ene siden. Gnager tenner om natten og periodevis om dagen. Etter en lengre ekstrem stressperiode har halve ansiktet blidt nummen\ verkende også i halve hodet. Nakken har og blidr utrolig stram og føles nummen\hoven. Svært mye hodepine og migrene.

Har bitt så hardt sammen på natten at det har gått små biter av tennene.

Forsøkte først legen. Men den var lite flink. Fikk bare ørten pencilinkurer da hun trodde det var betennelse i bihulene. (endte med at jeg ble overfølsom\ alergisk for penecilin pga overforbruk av det) Ble sendt til rønken for bihulene men da fant de jo ingenting feil. Var og til slik øre\ nese\ hals. Uten funn der også. Virker som vanlige leger er lite flinke med slike ting. Har forsøkt flere.

Den beste hjelp jeg har fått er hos tannlegen. Forsøkte først å trekke visdomstanna på samme side da de misstenkte betennelse i denne. Men det hjalp ingenting.

Hun sendte meg til spessialist innen ortopedi etterhvert. Fikk tatt noen bilder av hele kjeven. Fant bare spenninger i muskelaturen. Fikk noe laserbehangling men det virket bare få timer.

Tannlegen har prøvd ut slik "kloss". Den gnagde jeg i stykker etter få mnd.

Så fikk jeg myk hel skinne. Den gnagde jeg i stykker på 3 mnd.

Har nå forsøkt hard skinne. Den er rimelig gnagd i stykker etter ca 1 år, men den virker ok.

Har og strekkøvelser som jeg må gjøre flere ganger om dagen. Går på gaping, vri underkjeven sidelengs (rett linje) fremmover og innover mot halsen. Må ta i slik at en kjenner at det strekker ut. Ellers har det hjulpet å finne det vondeste knuten i kjeven og trykke svært hardt på den til det på en måte "gir etter", det har lindret av og til.

Må også strekke ut nakke og øvre del av ryggen. Det har hjulpet en del.

Men er fremdeles ganske plaget av dette.

Er det ekstra stramt har jeg hatt på et par dråper peppermynteolje. Det løser opp muskelaturen noe. Men det lukter jo rimelig heftig da.

Har hørt at nåler skal være effektiv men har ikke funnet noen her som har kunnskap om dette. Kjenner ingen som har forsøkt, så jeg vet ikke om det har noe langtidsvirkning.

Om noen har forsøkt dette så er jeg innteressert i å høre om langtidsvirkning av dette og etter hvor mange behandlinger en trenger.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde problemer med at kjeven til tider låste seg. Det var ikke vondt, men jeg klarte nesten ikke å få i meg noe mat og det var tungvint å prate. Det gikk over da det ble slutt mellom meg og eksen... Og det slo meg da at det begynte da jeg begynte å sove sammen med ham. Så hos meg var det nok psykisk.

Skrevet

Jeg kan ikke huske at jeg fikk noe diagnose på dette, men jeg hadde det samme som beskrevet over i innleggene her. Det ble til slutt så gale at kjeven låste seg helt. Jeg kunne ikke spise skorper på skivene uten at dette skjedde. Det ble prøvd forskjellige ting som å bedøve musklene i kjeven, smertestillende, muskelavslappende, skinne som jeg sov med på natten (jeg så forresten urteit ut med den) pluss endel andre ting som jeg ikke husker i farten, men ikke noe funket.

Så jeg ble operert. De knakk kjeveleddet og flyttet det noen milimeter og jeg gikk med kjevelås i 7 uker. Nå har jeg ingen problemer med den siden som ble operert men jeg har samme tendenser på den andre siden. (Det er visst ganske normalt men det er ikke dermed sagt at den andre siden må fikses på. )

Jeg er veldig glad for at jeg fikk gjort dette, men de 7 ukene hadde jeg virkelig kunne klart meg uten.

Eneste problemet jeg nå har er at stresset veldig fort setter seg i kjeven, begge sider ...

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor kan en henvende seg for å få sjekket kjevens tilstand?

Nevnte min mistanke om kjeveproblemer til tannlegen, fikk et diffust og halv interessert svar. Orket ikke følge det opp. Vil gjerne kontakte noen som er interessert i denne. Gå rett på sak rett og slett.

Hjelpe meg?

Skrevet

Jeg har hatt problemer med kjeven siden 12-13års alderen.

Den var vondt, klikket, kunne ikke gape høyt eller bite gjennom noe. i 18-19års alderen begynte kjeven å låse seg fast.

Jeg skjærer ikke tenner om natten, og puster gjennom munnen når jeg sover. Får ikke nok oksygen gjennom nesen.

Har fremdeles problemer med kjeven, får aldri til å slappe av i kjeven.

Tok MR av kjeven for flere år siden fikk da beskjed om at brysk biten som fungerer som en minisk mellom kjeveleddene ikke lå der den skulle.

Av tannlegen fikk jeg en biteskinne i plast..... den har ikke fungert, og jeg ser heller ikke hvorfor den skulle ha fungert da jeg ikke biter tennene sammen når jeg sover, da jeg MÅ puste gjennom munnen. Og heller ikke skjærer tenner....

For å bli henvist til sånn ben-lege (har glemt ut hva det heter) så var det tannlegen som måtte henvise dit.. men jeg harikke orket å følge det mer opp etter eg fikk den biteskinnen....

Jeg kan ikke spise epler, da må jeg skjære det opp i biter. Vanlige brødskiver er også vonde å spise, da jeg ikke får til å bite gjennom rendene. Jeg må sette fast tennene i maten og dra med hendene for å få en bit som kan tygges.. harde ting kan jeg rett og slett ikke spise...

Skrevet

Trenger ikke ha henvisning fra tannlegen, men du kan få det fra legen. Det er bare å be om det.

Det kan være lurt å få en kjevespesialist til å se på det. Kan være lurt å søke på nett å se om dere finner noen ok. Eneste erfaringen jeg har er fra Ålesund. Så er det noen derfra så kan jeg godt anbefale en der.

Det er og en annen mulighet og det er kjeveartroskopi (gud vet hvordan det skrives). Da skyller de kjeveleddet med en spesiell veske. Av og til kan det komme en liten betennelse i vesken i leddet som gjør det vondt og ømt.

Skrevet

Kjevedysfunksjonell står frem! Visste ikke at det var så mange med lignende problemer.

Jeg fikk regulering av akkurat den grunnen at jeg kunne få problemer med kjeven senere i livet. Men reguleringen klarte ikke å forebygge alt, så jeg har hatt veldig mye problemer allikevel. Jeg hadde problemer med å tygge harde ting, vondt i selve kjeven og megahodepine nesten hver dag. Jeg fikk biteskinne (i nylon? :klø: ihverfall ikke i plast) for noen år tilbake, men har sluttet å bruke den. Kjeven min klikker enda, og jeg gnikker litt tenner om natten, men det gjør heldigvis ikke lenger vondt. Tror det har noe med at vi endelig har flyttet hjem til hjembyen og at jeg er ferdig med skolen som jeg ikke trivdes på. Det er utrolig hvor mye ens eget hode kan skade deg. :sjenert:

Skrevet

Legen sendte henvisning til ortoped, eller hva det nå heter. Men jeg fikk henvisningen i retur med en lapp fra avd om at det var tannlege som måtte henvise og ikke fastlegen...

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg kan ikke huske at jeg fikk noe diagnose på dette, men jeg hadde det samme som beskrevet over i innleggene her. Det ble til slutt så gale at kjeven låste seg helt. Jeg kunne ikke spise skorper på skivene uten at dette skjedde. Det ble prøvd forskjellige ting som å bedøve musklene i kjeven, smertestillende, muskelavslappende, skinne som jeg sov med på natten (jeg så forresten urteit ut med den) pluss endel andre ting som jeg ikke husker i farten, men ikke noe funket.

Så jeg ble operert. De knakk kjeveleddet og flyttet det noen milimeter og jeg gikk med kjevelås i 7 uker. Nå har jeg ingen problemer med den siden som ble operert men jeg har samme tendenser på den andre siden. (Det er visst ganske normalt men det er ikke dermed sagt at den andre siden må fikses på. )

Jeg er veldig glad for at jeg fikk gjort dette, men de 7 ukene hadde jeg virkelig kunne klart meg uten.

Eneste problemet jeg nå har er at stresset veldig fort setter seg i kjeven, begge sider ...

Hei,

Hvor ble du operert? Håper du kan svare meg, fordi jeg tenker å reise til USA, da jeg har fått beskjed om at de ikke operer kjeve i norge.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei

Jeg har også vondt i kjeven. Veldig lei av dette. Er nok mest stress som gjør det, siden jeg har vært gjennom en tøff periode. Jeg bruker hard bittskinne, som det ikke er så mye igjen av. Tannlegen vet ikke helt hva han kan gjøre tror jeg. Men av og til går jeg til akupunktur og hun klemmer også på kjevemusklene inni munnen. Det gjør dritvondt, men det løser opp mye. Bare synd det er så dyrt, og jeg er alenemor så ja.....

Det beste hadde vært om tannlegene hadde lært seg denne metoden. tar jo bare 5 min!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...