Gjest Dhanu Skrevet 11. oktober 2010 #101 Skrevet 11. oktober 2010 Dessuten så er det ofte slik at er man ung når man får barn så følger barna ofte i samme fotspor, så ser ikke det positive i akkurat det. Ser ikke helt det negative i det heller, så lenge man er i stand til å ta seg av sine barn, og i tillegg gi dem opplevelser som mange eldre mødre ikke kan. En ung mor kan faktisk være langt mer ressurssterk enn en eldre mor - alder er ikke alt. Så må det vel huskes at "unge mødre" i denne tråden ser ut til å være alle opp til 25 år. Så i den konteksten har jeg en ung mor, men hun var ikke tenåring, så vi er ikke en familie fylt av tenåringsmødre i trange blokkleiligheter uten anelse om hvem barnefedrene er, om det er det du tror
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2010 #102 Skrevet 11. oktober 2010 Ser ikke helt det negative i det heller, så lenge man er i stand til å ta seg av sine barn, og i tillegg gi dem opplevelser som mange eldre mødre ikke kan. Hvilke opplevelser skulle det liksom være? En ung mor kan faktisk være langt mer ressurssterk enn en eldre mor - alder er ikke alt. En ressurssterk 20 åring blir jo ikke til en ressurssvak 25 åring. Man blir bare mer ressurssterk på disse årene.
Gjest Bianca28 Skrevet 11. oktober 2010 #103 Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Ser ikke helt det negative i det heller, så lenge man er i stand til å ta seg av sine barn, og i tillegg gi dem opplevelser som mange eldre mødre ikke kan. En ung mor kan faktisk være langt mer ressurssterk enn en eldre mor - alder er ikke alt. Så må det vel huskes at "unge mødre" i denne tråden ser ut til å være alle opp til 25 år. Så i den konteksten har jeg en ung mor, men hun var ikke tenåring, så vi er ikke en familie fylt av tenåringsmødre i trange blokkleiligheter uten anelse om hvem barnefedrene er, om det er det du tror Jeg har ikke sagt noe negativt om 25 åringer som får barn, jeg tenkte 19 og/eller yngre. Og jeg og er veldig nysgjerrig på hvilke opplevelser en 40 år gammel mor IKKe kan gi sine barn. 40 åringer er veldig unge idag Endret 11. oktober 2010 av Bianca28
Gjest Dhanu Skrevet 11. oktober 2010 #104 Skrevet 11. oktober 2010 Ser ikke helt det negative i det heller, så lenge man er i stand til å ta seg av sine barn, og i tillegg gi dem opplevelser som mange eldre mødre ikke kan. En ung mor kan faktisk være langt mer ressurssterk enn en eldre mor - alder er ikke alt. Hvilke opplevelser skulle det liksom være? En ressurssterk ung mor kan gi sine barn opplevelser som mange eldre mødre ikke kan (ergo fordi en ressurssterk ung mor kan være mer ressurssterk enn en eldre ressurssvak mor) Så må det vel huskes at "unge mødre" i denne tråden ser ut til å være alle opp til 25 år. Så i den konteksten har jeg en ung mor, men hun var ikke tenåring, så vi er ikke en familie fylt av tenåringsmødre i trange blokkleiligheter uten anelse om hvem barnefedrene er, om det er det du tror En ressurssterk 20 åring blir jo ikke til en ressurssvak 25 åring. Man blir bare mer ressurssterk på disse årene. Nei, men en ressurssterk 20-åring kan i sum være mer ressurssterk enn en ressurssvak 25-åring
Gjest Bianca28 Skrevet 11. oktober 2010 #105 Skrevet 11. oktober 2010 En ressurssterk ung mor kan gi sine barn opplevelser som mange eldre mødre ikke kan (ergo fordi en ressurssterk ung mor kan være mer ressurssterk enn en eldre ressurssvak mor) Nei, men en ressurssterk 20-åring kan i sum være mer ressurssterk enn en ressurssvak 25-åring De fleste i norge er ganske ressurssterke enten om de er eldre eller yngre. Dvs en ressursterk eldre mor kan gi like mye som en ressurssterk 20 åring. Forstår ikke poenget ditt. Du får det til å høres ut som alle eldre mødre er ressurssvake
Gjest gurimalla Skrevet 11. oktober 2010 #106 Skrevet 11. oktober 2010 En ressurssterk ung mor kan gi sine barn opplevelser som mange eldre mødre ikke kan (ergo fordi en ressurssterk ung mor kan være mer ressurssterk enn en eldre ressurssvak mor) Jeg tror at nøkkelordet her er ressurssterk, en ressurssterk forelder kan gi barna sine mer enn en ressurssvak, det er det ingen tvil om. Nå er det slik at det finnes flere ressurssterke foreldre i gruppen "får barn etter fylte 30-år" enn blant tenåringsmødre…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #107 Skrevet 11. oktober 2010 jeg har ikke barn selv, men synes det er synd slike tråder alltid ender med at man kritiserer alle aldre det er feil å få barn i. Det virker som det bare er fra 24-26 år som er perfekt, og det er lett å føle at andre fordømmer de valgene en har tatt selv, enten en får barn tidlig eller seint. Jeg kjenner gode mødre (og fedre) som har fått barn fra 16 til 40, men merker jeg blir stressa med tanke på meg selv (som er i 30-årene og barnløs) når jeg leser tråder som dette.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2010 #108 Skrevet 11. oktober 2010 Nå er det slik at det finnes flere ressurssterke foreldre i gruppen "får barn etter fylte 30-år" enn blant tenåringsmødre… Jeg tror faktisk en kvinne som får barn når hun er 19 år blir en mer ressurssterk mor, enn en kvinne som får barn når hun er 39 år. Den eldste kvinnen er jo 50 år når barnet er 11 år. Tror kvinnen som er 30 år når barnet er 11, har flere ressurser som barnet setter pris på.
Gjest Bianca28 Skrevet 11. oktober 2010 #109 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg tror faktisk en kvinne som får barn når hun er 19 år blir en mer ressurssterk mor, enn en kvinne som får barn når hun er 39 år. Den eldste kvinnen er jo 50 år når barnet er 11 år. Tror kvinnen som er 30 år når barnet er 11, har flere ressurser som barnet setter pris på. fins en mellomting mellom 19 og 40 da "himle". Dessuten er folk forskjellige, mange på 50 som er unge til sinns, så en gammel mor kan i mange tilfelle være kulere og hippere enn en ung mor, hvis det er slike ressurser du snakker om
Gjest Dhanu Skrevet 11. oktober 2010 #110 Skrevet 11. oktober 2010 Nå er det slik at det finnes flere ressurssterke foreldre i gruppen "får barn etter fylte 30-år" enn blant tenåringsmødre… Jeg har en venninne som fikk sine barn mellom 36-40. Store komplikasjoner under fødslene, som hun aldri riktig er kommet seg etter. Da våre jevngamle barn var 10 var jeg 20-something, hun var 40-something, og ja, mine barn fikk atskillig mer opplevelser enn hennes, rett og slett fordi jeg hadde mer energi. Det var faktisk hun som bemerket det mest. Jeg gjør ting sammen med mine barn nå som jeg er rundt 30, som min mor på 50 sier hun aldri hadde orket. Jeg kjenner faktisk ingen på 50 som orker like mye som en 30-åring. Det er en kjennsgjerning at jo eldre mor er, jo større er farene for komplikasjoner under svangerskap og fødsel, og jo mindre er sannsynligheten for at mor kommer seg raskt. Er det ikke ved fylte 36 man ikke får flere prøverørsforsøk? Det er det en grunn til...
Gjest Bianca28 Skrevet 11. oktober 2010 #111 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg har en venninne som fikk sine barn mellom 36-40. Store komplikasjoner under fødslene, som hun aldri riktig er kommet seg etter. Da våre jevngamle barn var 10 var jeg 20-something, hun var 40-something, og ja, mine barn fikk atskillig mer opplevelser enn hennes, rett og slett fordi jeg hadde mer energi. Det var faktisk hun som bemerket det mest. Jeg gjør ting sammen med mine barn nå som jeg er rundt 30, som min mor på 50 sier hun aldri hadde orket. Jeg kjenner faktisk ingen på 50 som orker like mye som en 30-åring. Det er en kjennsgjerning at jo eldre mor er, jo større er farene for komplikasjoner under svangerskap og fødsel, og jo mindre er sannsynligheten for at mor kommer seg raskt. Er det ikke ved fylte 36 man ikke får flere prøverørsforsøk? Det er det en grunn til... Uansett er det bedre å være for gammel enn for ung. Jeg mener den ideelle alderen er mellom 25 og oppi 30 årene en gang, men uansett er det bedre å være 40 enn 15 f.eks.
Gjest Raindrops Skrevet 11. oktober 2010 #112 Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Mye tilsier jo, iallefall fra kroppens side, at man burde få barn tidlig i tjueårene. Slik at man som Dhanu sier har masser av energi. Man er ikke et barn når man er 19, og psykisk sett er man i utgangspunktet kapabel til å ta seg av et barn, så lenge man har lært nok før barnet kommer. Det er vel heller samfunnet som er bygget opp slik at man fortsatt kan være 16 i hodet når man er 20, uten at det egentlig blir sett på som et problem, men jeg synes ikke det burde være slik. Når det er sagt kunne jeg ikke tenke meg å få barn selv før om iallefall 5 år. Men jeg tviler ikke på at jeg hadde taklet oppgaven hvis det skulle skje nå. Endret 11. oktober 2010 av Raindrops
Gjest Bianca28 Skrevet 11. oktober 2010 #113 Skrevet 11. oktober 2010 Mye tilsier jo, iallefall fra kroppens side, at man burde få barn tidlig i tjueårene. Slik at man som Dhanu sier har masser av energi. Man er ikke et barn når man er 19, og psykisk sett er man i utgangspunktet kapabel til å ta seg av et barn, så lenge man har lært nok før barnet kommer. Det er vel heller samfunnet som er bygget opp slik at man fortsatt kan være 16 i hodet når man er 20, uten at det egentlig blir sett på som et problem, men jeg synes ikke det burde være slik. Når det er sagt kunne jeg ikke tenke meg å få barn selv før om iallefall 5 år. Men jeg tviler ikke på at jeg hadde taklet oppgaven hvis det skulle skje nå. Uansett er valget om å få barn som eldre enn en 20 åring en privatsak og ikke noe andre skal blande seg borti.
Gjest Raindrops Skrevet 11. oktober 2010 #114 Skrevet 11. oktober 2010 Selvsagt, men 70 % av det som diskuteres på dette forumet er jo en privatsak, som alle legger seg borti:p
Gjest Bianca28 Skrevet 11. oktober 2010 #115 Skrevet 11. oktober 2010 Selvsagt, men 70 % av det som diskuteres på dette forumet er jo en privatsak, som alle legger seg borti:p uansett kan mye som sies her være sårende og krenkende ovenfor de som faktisk får barn sent.
Celtic Heart Skrevet 11. oktober 2010 #116 Skrevet 11. oktober 2010 uansett kan mye som sies her være sårende og krenkende ovenfor de som faktisk får barn sent. Og du tror at din nedrakking på de som får barn tidlig er hakket bedre? Det er en privatsak uansett hvilken alder man får barn i. At man velger å informere på ett nettforum hvilken alder man velger å få barn i, må man tåle at andre er uenig uansett alder. Jeg har aldri brydd meg om hva andre mener om min alder i så sammenheng. Det er mitt valg og det står jeg for uansett. Har man sterke meninger om en ting og ytrer dem, må man regne med at de som mener motsatt debatterer like sterkt tilbake. Tåler man ikke motargumenter bør man rett og slett ikke komme med sine egne argumenter heller.
Gjest Raindrops Skrevet 11. oktober 2010 #117 Skrevet 11. oktober 2010 uansett kan mye som sies her være sårende og krenkende ovenfor de som faktisk får barn sent. Det er sant, Jeg synes ikke noe om at man rakker ned på andre for deres valg. Foreldrene mine fikk meg da de akkurat hadde tippet 20, det gikk helt fint. Da de tippet 30 fikk de to barn til, det gikk også helt fint
CocoPiaf Skrevet 11. oktober 2010 #118 Skrevet 11. oktober 2010 uansett kan mye som sies her være sårende og krenkende ovenfor de som faktisk får barn sent. Mye av det som sies her kan være sårende og krenkende ovenfor de som får barn tidlig og.
Gjest Bianca28 Skrevet 11. oktober 2010 #119 Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Mye av det som sies her kan være sårende og krenkende ovenfor de som får barn tidlig og. Som sagt jeg kritiserer ikke tenåringsmødre som blir gravide med et uhell jeg kritiserer tenåringsmødre som blir gravide med vilje, og jeg forstår ikke hvorfor foreldrene deres ikke stopper dem i barneproduksjonsplanleggingen. Tyder på dårlig oppdragelse Endret 11. oktober 2010 av Bianca28
Celtic Heart Skrevet 11. oktober 2010 #120 Skrevet 11. oktober 2010 Som sagt jeg kritiserer ikke tenåringsmødre som blir gravide med et uhell jeg kritiserer tenåringsmødre som blir gravide med vilje, og jeg forstår ikke hvorfor foreldrene deres ikke stopper dem i barneproduksjonsplanleggingen. Tyder på dårlig oppdragelse Det er vel egentlig å skyte helt bak mål det du sier der. Du sier jo egentlig at en 16-åring som blir gravid ved ett uhell er helt greit, men en 19-åring som vet hva man går til ikke er greit? Bare ett spørsmål av ren nysgjerrighet: Vet du egentlig hvordan det er å vokse opp med unge foreldre 15-20? Hva er det du egentlig legger til grunn for at det er så galt å bli unge foreldre?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå