Gjest Vanndråpe Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Hei dere! Jeg har bare et spørsmål og lurer på om noen kan gi meg noen gode svar. Min samboer og jeg har vært sammen i rundt to år nå, og bodd sammen i ca et av dem. Han har noen dårlige vaner slik som å ikke putte undertøyet i skittendunken, kle av seg i stua (og la klærne ligge der til han trenger dem 4-5 dager senere), og f.eks ikke tørke opp etter seg når han søler. Dette er jo små bagateller, men de går meg litt på nervene siden det er jeg som må rydde etter han, dersom det kommer folk eller lignende. Jeg ber han om å fikse det, men det går inn det ene øret og ut det andre. Som sagt, det er ikke big deal, men er det noen som har tips om hvordan man kan si det på en pen måte at nok er nok? Eller blir det en vane? Noen erfaringer?
tokidoki Skrevet 5. oktober 2010 #2 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg er barnslig når det gjelder sånt, så hvis det ikke hjalp hverken å be pent eller å forklare hva jeg forventer av en voksen mann, ville jeg ha tatt klærne hans og slengt dem et kjipt sted. Ut på verandaen eller i hagen (trist om det regner), på det skitne kjellergulvet, i det støvete hjørnet på loftet. Litt verre med det som blir sølt, men jeg kunne godt ha funnet på å tørke det opp og slenge den våte kluten i sengen hans. Gidder ikke han være grei, gidder ikke jeg heller. Jeg er ikke moren hans. Men selvsagt, dette er først etter at jeg har satt ham ned og forklart hvorfor det plager meg at han gjør som han gjør, og etter at andre løsninger ikke har fungert. Men det virker det jo som om du har prøvd?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #3 Skrevet 5. oktober 2010 si at du synes han er en bortskjemt drittunge som har blitt sydd puter under ermene av moren sin siden han ikke greier å rydde opp etter seg. At du vet om små barn som er flinkere til å rydde og tørke opp etter seg enn han.
Diabla Skrevet 5. oktober 2010 #4 Skrevet 5. oktober 2010 Dette problemet tror jeg fleste mannfolk har... slitter med akkaurt det samme jeg. Ganske så slitsomt i lengden, men det går virkelig ikke inn!!! Slenger klær her og der, og det hender jeg bare lar det ligge der til han evt klarer å plukke det opp selv. Det kan gå flere dager, men da kommer han og sier: nå ser det ikke ut her. Har du tid til å rydde der? Hyggelig eller hva? For at noe skal bli gjort må jeg gjøre det selv!!! :S
Gjest Eurodice Skrevet 5. oktober 2010 #5 Skrevet 5. oktober 2010 Hei dere! Jeg har bare et spørsmål og lurer på om noen kan gi meg noen gode svar. Min samboer og jeg har vært sammen i rundt to år nå, og bodd sammen i ca et av dem. Han har noen dårlige vaner slik som å ikke putte undertøyet i skittendunken, kle av seg i stua (og la klærne ligge der til han trenger dem 4-5 dager senere), og f.eks ikke tørke opp etter seg når han søler. Dette er jo små bagateller, men de går meg litt på nervene siden det er jeg som må rydde etter han, dersom det kommer folk eller lignende. Jeg ber han om å fikse det, men det går inn det ene øret og ut det andre. Som sagt, det er ikke big deal, men er det noen som har tips om hvordan man kan si det på en pen måte at nok er nok? Eller blir det en vane? Noen erfaringer? Du sier nå at dette ikke er en big deal, men jeg skal love deg at det kommer det til å bli. Alle bekker små... Du er ikke mamma til kjæresten din. Du må ta en alvorlig prat med ham og ikke be om, men forlange at han skjerper seg. Hvis du bare ber pent, blir det ingen forandring. Han trenger en ordentlig vekker.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #6 Skrevet 5. oktober 2010 Dette problemet tror jeg fleste mannfolk har... slitter med akkaurt det samme jeg. Ganske så slitsomt i lengden, men det går virkelig ikke inn!!! Slenger klær her og der, og det hender jeg bare lar det ligge der til han evt klarer å plukke det opp selv. Det kan gå flere dager, men da kommer han og sier: nå ser det ikke ut her. Har du tid til å rydde der? Hyggelig eller hva? For at noe skal bli gjort må jeg gjøre det selv!!! :S Jeg pleier å bli kort mot han jeg, og sur. Da skjønner han lunta etterhvert og det er frem med støvsugeren, han rydder tar oppvasken og det er ikke måte på. Han hater at jeg er sur på han, så det funker her, men alle menn reagerer jo ikke slik.
Piper Skrevet 5. oktober 2010 #7 Skrevet 5. oktober 2010 si at du synes han er en bortskjemt drittunge som har blitt sydd puter under ermene av moren sin siden han ikke greier å rydde opp etter seg. At du vet om små barn som er flinkere til å rydde og tørke opp etter seg enn han. Hvorfor er det automatisk moren sin feil, at en voksen mann ikke tar ansvar i sitt eget hjem? Får være måte på ansvarsfraskrivelse, for han er voksen nok til å bo uten foreldrene, og da får han også være voksen nok til å rydde etter seg også. Må bli slutt på dette at mor alltid har feil der det går gale, for voksne mennesker får lære seg å ta ansvar for seg selv, selv om de ikke har lært det tidligere. Til ts: Er vel bare til å si at han i det minste får vaske opp etter seg om han søler, for du nekter å gå i klisset hans. Og klærne hans kan han ha på et sted, og da ikke på fellesrommet som er stuen.
Gjest Vanndråpe Skrevet 5. oktober 2010 #8 Skrevet 5. oktober 2010 Takk for gode svar Kanskje jeg skal ta litt hardere i neste gang han lager rot, så håper det hjelper. Ellers blir det vel klærne ut av vinduet hvis ikke det gjør det. Godt å høre at det fler som har rotete kjærester, da er det ikke jeg som har for høye krav
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 5. oktober 2010 #9 Skrevet 5. oktober 2010 Kan du ikke bare snakke med ham om det? Kjefte litt på ham og be han vokse opp? Hvis du er redd for konfrontasjon, eller han ikke skjerper seg etter en slik samtale, så får du bare akseptere det. Det dummeste du gjør er værtfall å irritere deg i det stille, og bare gå og ergre deg. Det er ikke godt for noenting!
Gjest Awsome Skrevet 5. oktober 2010 #10 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg er barnslig når det gjelder sånt, så hvis det ikke hjalp hverken å be pent eller å forklare hva jeg forventer av en voksen mann, ville jeg ha tatt klærne hans og slengt dem et kjipt sted. Ut på verandaen eller i hagen (trist om det regner), på det skitne kjellergulvet, i det støvete hjørnet på loftet. Litt verre med det som blir sølt, men jeg kunne godt ha funnet på å tørke det opp og slenge den våte kluten i sengen hans. Gidder ikke han være grei, gidder ikke jeg heller. Jeg er ikke moren hans. Men selvsagt, dette er først etter at jeg har satt ham ned og forklart hvorfor det plager meg at han gjør som han gjør, og etter at andre løsninger ikke har fungert. Men det virker det jo som om du har prøvd? I like your style Samboeren min var fæl til å forlate sine illeluktende sokker ved siden av senga istede for å legge de i skittentøyskorga på badet. Han "glemte" å legge de på rett plass. Etter n'te gang blei eg så irritert at eg begynte å stappe de i lommene på jakkene hans. Han lærte leksa si selv om han trenger ein oppfrisking innimellom. For min del pleier det å hjelpe om eg blir litt småsur, for han hater at eg er det. Så TS, om det ikkje hjelper å forklare, be pent eller forlange, prøv å bli litt sur eller gjør noe litt barnslig.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #11 Skrevet 5. oktober 2010 Hvorfor er det automatisk moren sin feil, at en voksen mann ikke tar ansvar i sitt eget hjem? Får være måte på ansvarsfraskrivelse, for han er voksen nok til å bo uten foreldrene, og da får han også være voksen nok til å rydde etter seg også. Må bli slutt på dette at mor alltid har feil der det går gale, for voksne mennesker får lære seg å ta ansvar for seg selv, selv om de ikke har lært det tidligere. Til ts: Er vel bare til å si at han i det minste får vaske opp etter seg om han søler, for du nekter å gå i klisset hans. Og klærne hans kan han ha på et sted, og da ikke på fellesrommet som er stuen. vel, det er som regel mor som prenter høflighet, manerer og ryddighet osv inn i barna sine. De fleste mennesker blir som voksne som de ble oppdratt til når de var små.
Inx Skrevet 5. oktober 2010 #12 Skrevet 5. oktober 2010 Ettersom dette er faktisk er bagateller så bør du gi f. rydde litt. Nevne for ham at han bør gjøre det samme og så glemme hele greie - ja selv når det gjentar seg. Hva er det med kvinner generelt og problemer med å la bagateller være bagateller og faktisk glemme.
Gjest Niema Skrevet 5. oktober 2010 #13 Skrevet 5. oktober 2010 Ettersom dette er faktisk er bagateller så bør du gi f. rydde litt. Nevne for ham at han bør gjøre det samme og så glemme hele greie - ja selv når det gjentar seg. Hva er det med kvinner generelt og problemer med å la bagateller være bagateller og faktisk glemme. Kanskje kvinner skal begynne med det samme? Da blir det ikke seende ut, men samme det, for det er jo bare bagateller?
Gjest Eurodice Skrevet 5. oktober 2010 #14 Skrevet 5. oktober 2010 Ettersom dette er faktisk er bagateller så bør du gi f. rydde litt. Nevne for ham at han bør gjøre det samme og så glemme hele greie - ja selv når det gjentar seg. Hva er det med kvinner generelt og problemer med å la bagateller være bagateller og faktisk glemme. Ja, det er veldig trivelig når det flyter over av skittentøy og rusk og rask overalt, og søl og kliss på bord og benker og gulv. Og hvorfor er det den med dårligst standard, som oftest mannen, som skal bestemme om eller når han gidder å gjøre noe? Når det begynner å vrimle med mark og utøy?
Independent_ Skrevet 5. oktober 2010 #15 Skrevet 5. oktober 2010 Han høres ut som en stor unge. Det er vanligvis unger som ikke plukker opp etter seg selv. Nei hva kan du gjøre? Du får bare ta en av hans sure sokker som ligger slengt på gulvet å smekk den over øya hans og be han om å FOR F*EN bli voksen og plukk opp tingene sine. "Jeg er ikke hushjelpa di"
Inx Skrevet 5. oktober 2010 #16 Skrevet 5. oktober 2010 Kanskje kvinner skal begynne med det samme? Da blir det ikke seende ut, men samme det, for det er jo bare bagateller? Å synligjøre problemet fungerer ofte, så ja, det kan man vel gjøre. Og om det ikke "ser ut" for en kort stund så gjør det vel faktisk ikke så veldig mye?
Gjest Eurodice Skrevet 5. oktober 2010 #17 Skrevet 5. oktober 2010 Å synligjøre problemet fungerer ofte, så ja, det kan man vel gjøre. Og om det ikke "ser ut" for en kort stund så gjør det vel faktisk ikke så veldig mye? Hva er en kort stund i dine øyne, da? Et halvt års tid eller noe sånt?
Inx Skrevet 5. oktober 2010 #18 Skrevet 5. oktober 2010 Ja, det er veldig trivelig når det flyter over av skittentøy og rusk og rask overalt, og søl og kliss på bord og benker og gulv. Og hvorfor er det den med dårligst standard, som oftest mannen, som skal bestemme om eller når han gidder å gjøre noe? Når det begynner å vrimle med mark og utøy? Tja, er det slik dere leser TS altså? At mannen lager en virkelig svinesti uansett, der han oppholder seg? Slik jeg leser det virker det som om han ikke er så nevrotisk når det kommer til å ha det "perfekt" og heller prioriterer annet enn overflødig husarbeid. Hvorfor skal den ene parten (kvinnen) alltid ha definisjonsmakt for hvordan felleshjem skal se ut til enhver tid?
Inx Skrevet 5. oktober 2010 #19 Skrevet 5. oktober 2010 Hva er en kort stund i dine øyne, da? Et halvt års tid eller noe sånt? Ja, et par tre måneder, minst et kvartal! Hva forventer du a?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 5. oktober 2010 #20 Skrevet 5. oktober 2010 Er til en viss grad enig med Inx her. Jeg tror Inx mener at vi damer bruker for mye tid på å "smågnåle" om bagateller som vi enten A) må lære oss å akseptere og forstå at er bagateller som ikke betyr noe i det lange løp eller B) må gjøre noe med selv eller C) prøve å få mannen til å forstå Men de fleste av oss ender opp på punkt D) irritere seg over det i det stille og bygge opp irritasjon over det hver dag og ikke komme noen vei og bli eitrandes forbanna inni seg til slutt ver et par skitne sokker - og til slutt komme inn i et stadie hvor atferd er innarbeidet og kjefting ikke hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå