Gå til innhold

Depresjon og tiltaksløshet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært deprimert i et par år. Har heldigvis endelig kommet til behandling, og håper at det kan hjelpe meg til å komme meg ut av "hengemyra". Etter noen timer hos psykolog har jeg likevel forstått at behandlingen ikke er noen "quick fix" på ting.

En av faktorene jeg føler opprettholder depresjonen, er at jeg jeg mangler tiltakslyst. Jeg føler meg så utrolig lat. Det er 1000 ting jeg EGENTLIG har lyst til å gjøre, men jeg orker aldri å gjøre dem. Selv de enkleste ting, som å ordne meg om morgenen, er et stort ork. Gapet mellom teori og praksis i livet mitt er veldig stort. Terapauten min sier at jeg må tillate meg å slappe av, men selv føler jeg at jeg ikke gjør annet enn nettopp det.

Hvordan kommer meg meg ut av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meste sitter som regel i tankene. Ved å endre tankemønster kan du endre holdninger, og det kan gjøre hverdagen lettere.

Skrevet

ja, det er tankene som må endres, men hvis det bare var å endre tanker på egenhånd, hadde vi ikke hatt behov for psykologer.

En av kjennetegnene på depresjon er jo at man mister egen mestringsevne, og både beslutningsevne og kognitiv funksjon påvirkes. Det er jo bra at du føler lyst til å gjøre ting da, at depresjonen ikke gjør at du ikke har lyst til noe, som kanskje er mer vanlig. Det er ingen quick fixs nei, men vær glad for at du har fått psykolog å gå til, forhåpentligvis kan psykologen hjelpe deg med disse fastlåste mønstrene. Det med å slappe av når man er deprimert er vanskelig ja, særlig hvis man er en person med høye krav til seg selv, da er det fort gjort at man i tillegg begynner å kjefte på seg selv for alt man ikke klarer, så det blir en ond sirkel

Skrevet

ja, det er tankene som må endres, men hvis det bare var å endre tanker på egenhånd, hadde vi ikke hatt behov for psykologer.

En av kjennetegnene på depresjon er jo at man mister egen mestringsevne, og både beslutningsevne og kognitiv funksjon påvirkes. Det er jo bra at du føler lyst til å gjøre ting da, at depresjonen ikke gjør at du ikke har lyst til noe, som kanskje er mer vanlig. Det er ingen quick fixs nei, men vær glad for at du har fått psykolog å gå til, forhåpentligvis kan psykologen hjelpe deg med disse fastlåste mønstrene. Det med å slappe av når man er deprimert er vanskelig ja, særlig hvis man er en person med høye krav til seg selv, da er det fort gjort at man i tillegg begynner å kjefte på seg selv for alt man ikke klarer, så det blir en ond sirkel

Man kan klare det på egenhånd, men en psykolog vil kunne gi tips til hvordan man gjør det. I bunn og grunn er det man selv som må endre tankene, ikke psykologen. Men når man er deprimert er det vanskelig å hvordan automatiske tanker rtar overhånd og trekker en lenger og lenger ned i søla.

Dersom TS ønsker å lese en enkel bok om depresjon, samt få noen gode tips til mestring, så vil jeg anbefale boka Lykketyvene av Torkil Berge og Arne Repål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...