Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal ut og reise med en liten fyr på 8-10 uker. :) Jeg har termin 24 okt og reiser i midten av desember. Om han kommer to uker før eller etter er det jo ingen som vet ;)

Vi må gjennom et times flytur - flybytte - halvtimes flytur. Jeg skal være bortreist lenger enn kjærsten som må jobbe. (juleferie) Spørsmålet er da.. Skal jeg reise før kjærsten, alene med lillegutt og så reise sammen med kjærsten på returen? Eller bør vi reise sammen første turen og jeg tar tar returen alene med babyen? Noen som har erfaring med å reise alene med så liten baby..? Tenker da på at man har erfart litt på første turen..

Jeg ser at man kan ta med bilsete og betale 10% av flyprisen hvis man vil. Er dette lurt..? Eller er det bedre å basere seg på å ha han i fanget hele tiden? Jeg tenker at jeg nok må amme litt opp og ned. Og det er jo ikke SÅ lett å bære på bilsetet heller.. Bæretøy må jeg nok ha med uansett. Bør man bestille babybag når det er så kort flyreise..? :klø:

Ideelt sett i forhold til jobben til kjærsten (og et kurs der han må være borte) bør jeg reise opp før han, og sammen ned igjen..

Vi kjenner jo ikke han i magen enda og vet ikke om han får kolikk eller noe. Men det er utrolig dyrt å vente med å bestille billetter..

Håper noen har gode erfaringer! :)

Edit: gjorde teksten litt mer forståelig..

Endret av siebaeo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reiste alene med første babyen da hun var ca 9 uker. Da hadde vi allerede vært på to flyturer sammen med pappan, og jeg følte at babyen var blitt veldig stor :)

Jeg hadde med bilstetet, men det var mest fordi jeg trengte det der jeg skulle. Det var litt ekstra stress å ha det med (selv om det var greit å ha på flyplassen mens vi ventet på å gå ombord). Jeg holdt henne under hele turen, tror jeg, men det var greit å kunne sette henne oppi setet når jeg skulle sette meg/reise meg. Da jeg reiste alene neste gang hadde jeg ikke setet med, og fikk hjelp av en medpassasjer. Når babyen er så liten er det egentlig ikke noe problem å legge dem på tvers i setet mens man fikser litt.

Babyen vår hadde ikke kolikk, men hun var vanskelig å få til å sove. Men på fly har hun alltid sovet som en stein. Det var umulig å vekke henne for å amme på veien ned. Likevel har det aldri virket som hun har vært plaget med ørene eller noe.

Skrevet

Jeg har erfart det som utelukkende negativt at en eller annen egoist har tatt med seg den vrælende, hylende, opprørske ungen sin på flytur.

Plager _ALLE_ andre som fra før av finner det stressende nok å skulle ut og reise med sikkerhetskontroll, kø, dårlig flymat osv.

Skrevet

Jeg har erfart det som utelukkende negativt at en eller annen egoist har tatt med seg den vrælende, hylende, opprørske ungen sin på flytur.

Plager _ALLE_ andre som fra før av finner det stressende nok å skulle ut og reise med sikkerhetskontroll, kø, dårlig flymat osv.

Å heisann.. Hehe. Kanskje greit å ikke reise noe sted om det i det hele tatt er så kjipt for deg.

Håper dere som svarer her kan ignorere dette trollet/innlegget så det ikke ødelegger tråden.. :)

Skrevet

Jeg reiste alene med første babyen da hun var ca 9 uker. Da hadde vi allerede vært på to flyturer sammen med pappan, og jeg følte at babyen var blitt veldig stor :)

Jeg hadde med bilstetet, men det var mest fordi jeg trengte det der jeg skulle. Det var litt ekstra stress å ha det med (selv om det var greit å ha på flyplassen mens vi ventet på å gå ombord). Jeg holdt henne under hele turen, tror jeg, men det var greit å kunne sette henne oppi setet når jeg skulle sette meg/reise meg. Da jeg reiste alene neste gang hadde jeg ikke setet med, og fikk hjelp av en medpassasjer. Når babyen er så liten er det egentlig ikke noe problem å legge dem på tvers i setet mens man fikser litt.

Babyen vår hadde ikke kolikk, men hun var vanskelig å få til å sove. Men på fly har hun alltid sovet som en stein. Det var umulig å vekke henne for å amme på veien ned. Likevel har det aldri virket som hun har vært plaget med ørene eller noe.

Takk for svar! :) Det var litt beroligende..

Jeg trenger ikke egentlig bilstolen for jeg får låne en når jeg kommer fram. Kanskje like greit å satse på setet/villige medpassasjerer eller flypersonale.. Men da er det kanskje lurt å booke plass helt foran tenker jeg! Skal reise med Widerøe også og der er det TRANGT :dåne: Gruer meg egentlig mest til den turen.. Selv om den er kort.

Betalte du 10% voksenpris for et ekstra sete da?

Skrevet

Jeg betalte ikke ekstra for setet - og da var jeg vel egentlig ikke garantert å få et heller. Men etter MANGE flyturer er erfaringen at foreldre med babyer blir plassert i nærheten av et ledig sete (ev har jeg fått flytte meg hvis det ikke var tilfellet, jeg har henvendt meg i skranken før boarding). Jeg har aldri reist med Widerøe, men det ville forundre meg hvis de ikke var interessert i fornøyde kunder...

Du får uansett ikke sitte ved nødutgangene, fordi du er ganske ubrukelig i en nødsituasjon :) Men det kan jo hende du kan sitte helt framme hvis det ikke er nødutgang der.

Skrevet

Jeg tror forresten det er lenge siden "Anomnym Bruker" har reist med fly, siden h*n tror man får mat der... :gjeiper:

Skrevet

:fnise: Godt poeng helenaa!

Widerøe har ganske god service og er ofte veldig hyggelige. Men flyene er så veldig små og fulle.. Det er utfordringen. Intim stemning kan du si.. ;) En flyvert/vertinne som gjør absolutt alt og jogger ned midt gangen (ca 5 m lang) for å rekke å servere kaffe før flyet lander. :ler: Litt komisk egentlig.

Skrevet

Jeg har aldri reist med så små, bare lengre flyturer (en sydentur og en USA-tur) når barna var 4 mnd og 6 mnd. Så nå bare gjetter jeg - men jeg vil anta at jo mindre spedbarnet er, jo lettere er det å ha med på fly :). Med bæretøy kan du jo ha ham knyttet inntil deg hele turen, eller så kan du jo bare holde ham i fanget/inntil overkroppen. Hvis du ammer, har du maten lett tilgjengelig også.

Jeg hadde ikke sett behovet for å bestille noe ekstra til babyen, ta heller med en dyne eller et teppe, så kan du legge ham i setet hvis du skal reise deg opp :).

Bæretøy er nok det enkleste, da har du frie hender når du skal ut og inn av flyet.

Skrevet

Hei! Jeg har riktignok ikke flydd med et så lite barn, men tror ikke det skal være noe stort problem. (Tror kanskje det er lettere jo mindre de er faktisk). Min er fire måneder. Jeg satt med henne på fanget de tre og en halv timene flyturen tok. Ville ikke tatt med bilsete for en så kort flyreise du skal på, sålenge du ikke trenger det der du skal. Bæretøy, teppe og smokk (hvis hun bruker det) er et must, evt en leke som passer hennes alder. En liten ryggsekk med bleier etc i stedet for stelleveske. Tror det går kjempebra. Det var tre babyer på flyet jeg tok og ingen gråt. Puppen inn ved letting og landing. Gikk kjempegreit!

Skrevet

Jeg fløy alene med en baby på 2 mnd, og det gikk veldig greit. Jeg hadde ham i bæresjal, og han sov hele veien. Har du mulighet vil jeg anbefale minst mulig utstyr med deg. Klarer du deg uten vogn frem til kjæresten kommer, kan det hjelpe en del. Dersom babyen er våken kan det være lurt å amme ved take-off og landing, men ingen grunn til å vekke dem for det. Har du med en flaske til barnet kan det være du blir bedt om å smake på det, men jeg har aldri hatt noen problemer med MME i tetrapack.

Ifølge sikkerhetsreglene skal barnet sitte fremovervendt i foreldrenes fang under take-off og landing, altså er det ikke mulig å amme. Men det er veldig varierende hvor strenge de er på det. Jeg har alltid hatt babyen vendt inn mot meg i bæresjalet. Det føles mye tryggere. Dessuten, hvor lett er det egentlig å få en så liten baby til å sitte rett?

Skrevet

Ifølge sikkerhetsreglene skal barnet sitte fremovervendt i foreldrenes fang under take-off og landing, altså er det ikke mulig å amme. Men det er veldig varierende hvor strenge de er på det. Jeg har alltid hatt babyen vendt inn mot meg i bæresjalet. Det føles mye tryggere. Dessuten, hvor lett er det egentlig å få en så liten baby til å sitte rett?

Da babyen var liten fikk jeg faktisk tips fra flymannskapet om ammingen. Det er nå i det siste (etter at barnet ble ett år) at de har påpekt at hun må sitte med ryggen mot magen min.

Skrevet

Vi hadde meg gutten vår på flytur når han var 10 og 11 uker gammel. Turen tok 3-4 timer.

Det gikk kjempefint! :)

Bæresjal/bæretøy var veldig praktisk, særlig på flyplassen. Vår gutt brukte smokk, så han hadde den ved take-off og landing. Et teppe er også lurt å ha med, så han kan ha det rundt seg, hvis du vil skjerme litt ved amming osv. Og selvsagt bleier, stellesaker og klesskift.

Når vi fløy fikk jeg ikke ha ham i bæresjalet ved take-off og landing, jeg måtte bruke den ekstra-selen og ha ham på fanget.

Skrevet

Jeg fløy med Widerøe med to uker gammel baby og det gikk helt fint. Babyen sov som en stein i fanget mitt hele turen.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Føler meg mye roligere i forhold til reisen nå.. :) Bæresjal skal definitivt medbringes! :jepp:

Skrevet

Jeg har masse erfaring i å fly med små barn og det har utelukkende gått veldig bra. Fly har vært sovemedisin for mine, flyduren bysser dem raskt i søvn. Særlig når de var veldig små.

Fløy med min første da han var 8 uker og hadde med bilsetet inn. Han sov godt i det både på tur og retur. Ammet hvis han våknet og da sovnet han ofte igjen ved puppen. Hadde også med flaske med melk i tilfelle han kavet seg opp og ikke klarte å ta puppen, men alt gikk fint hver gang. Husk smokk med smokkesnor, lett å miste mellom flysetenen og umulig å finne igjen ofte (hvis barnet tar smokk) Et lite teppe kan være greit fordi det er så mye trekk på flyene og ungene lett kan bli forkjølet av airconditionen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...