Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Først må jeg bare si jeg har en veldig flink tannlege. Har gått fast hos henne i ca 20 år, er meget fornøyd med arbeidet hennes og trives godt hos henne. Er litt derfor jeg ikke har lyst å spørre henne om dette. For ca 1 år siden måtte jeg borre en jeksel langt bak nede i munnen. Hun satte bedøvelse på innsiden (under tunga mot tannkjøttet rett under tanna som skulle borres) Da hun skulle ta ut nålen kom en veldig skarp brå og sterk smerte. Har ingen problem med selve nålen og gjør meg ingenting at det stikker til vanlig. Men denne smerten var så skarp og brå at jeg skvatt til og vred meg litt unna. Har tatt bedøvelse samme sted tidligere, men aldri kjent noe lignende. Selve borringen gikk kjapt og greit, var ikke så store hullet. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at jeg var rimelig hoven under tunga og selve tungen (bare i kanten av tungen) og bare på den siden bedøvelsen ble satt. Hevelsen gikk ned til neste dag. Etter det har jeg hatt en merkelig hoven, sår og nummen følelse under tunga men bare på halve siden. Har også samme følelse på siden av tungen, langs tunga og langt ned i halsen. Det hender også jeg får disse smertene i tannkjøttet / kjeven opp mot øret på samme side, men der er det ikke like ille hele tiden. (ble litt vanskelig å forklare dette, men håper noen skjønner hva jeg mener) Kan det ha noe sammenheng med den opplevelsen jeg hadde hos tannlegen, eller er dette noe annet å gjøre som tilfeldigvis kom på den tiden ? Var jo bare et uhell hos tannlegen som sikkert ikke er noe en kan få gjort noe med. Men hadde vert greit å hvite hva disse plagene kommer av. Er det noe annet så kan det kanskje noe en budde undersøkt og muligens gjort noe med.
Gjest Guest Skrevet 5. oktober 2010 #2 Skrevet 5. oktober 2010 Det høres ut som du kan ha fått en liten nerveskade. Nervene som ligger i området ligger slik at de innerverer bare den ene siden, og derfor kjenner du dette bare på den ene siden. Noen ganger kan man komme borti nerver og få en midlertidig skade, andre ganger blir den varig. Jeg synes du skal ta kontakt med tannlegen, det er ikke noe galt i å gjøre det selv om du ønsker å ha et godt forhold til vedkommende.
Gjest ts Skrevet 5. oktober 2010 #3 Skrevet 5. oktober 2010 Takk for svar. Har misstanke selv at dette kanskje kunne vere en liten nerveskade. (mummenhet og smerter er jo vanlige symptomer på det) Men er det noe en kan få gjort med det ? Skal inn til ny tannlegetime om 3 mnd. Må borre i jekslen ved siden av, er litt bekymret for å sette bedøvelse på samme sted igjen. Om det skulle ha blidt en nerveskade, kan bedøvelse og borring på samme side igjen forverre ting, eller har det ingen betydning ? Hun er svært opptatt å gjøre det beste for sine passienter, så tror nok det vil gå fryktelig inn på henne. Om en ikke gjort noe med, eller en kan forverre noe med videre behandling, synes jeg det er unødvendig å gjøre henne trist og lei seg.
Gjest Guest Skrevet 5. oktober 2010 #4 Skrevet 5. oktober 2010 Så lenge det fortsatt ikke har gått to år siden skaden skjedde, så kan det fortsatt være håp om å få tilbake funksjonen i nerven, selv om man oftest har bedring i løpet av de første 6 månedene etter at skaden har skjedd. Man har alltid en risiko ved setting av bedøvelse, så ja, det kan i verste fall forverre situasjonen. Jeg tror ikke du automatisk vil få ytterligere skade ved å få bedøvelse i dette området, men det kan jo skje det samme som sist (at nålen kommer borti nerven og forårsaker skade). Angående det siste du skriver, så synes jeg ikke du skal tenke på det. Alle tannleger og leger skal ha et sterkt ønske om å gjøre det beste for pasientene sine, men når det oppstår uønskelige hendelser, så skal de også takle disse. Alle opplever ubehagelige episoder i løpet av karrieren, noen ganger selvforskyldt, iblant kan det være anatomiske forhold (for eksempel tenner med røtter som ligger dypt/nært nerven) som gjør at det er en liten risiko for senskader hos pasienten (selv noe med en sannsynlighet på 1 % inntreffer en sjelden gang!) og andre ganger et uhell som gitt normal anatomi o.l. ikke skulle ha oppstått. Det er viktigere at du får snakket med henne om det og dokumentert/journalført det (usikker på om det kan være muligheter for pasientskadeerstatning også) - dette kan også være lurt med tanke på annen/videre tannbehandling. Snakk med henne, det er det beste for dere begge Ikke stol på meg forresten, jeg har jo ikke sett skaden din, og du kan ikke ane hvilket faglig grunnlag jeg har for mine uttalelser :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå