angara Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Hei! Jeg har slitt med et kne i ca 3 år. Det arter seg slik at det er vondt å gå opp trapper (og ned), reise seg opp, belaste kneet i ulike vinkler. Da kommer det ofte en skarp, stikkende smerte. Etter å ha innfunnet meg med at det ikke gikk over av seg selv, fikk jeg ordnet med MR. Der ble det konstatert skade i brusken (chondromalasie petella). Jeg har vent meg til å kun belaste det andre benet (ser ut som en gammel dame som humper opp trappene og tviholder i gelenderet :-) ), men merker nå at dette andre benet også begynner å lide under all denne ekstra belastningen. Fysioterapeuten (som aldri har behandlet en slik kneskade før, og er helt nyutdannet, men virker flink) sier at dette må man leve med. Jeg gjør noen enkle øvelser for å styrke muskulaturen. Og prøver å jobbe psykisk med problemet - å tørre å bruke kneet selv om smerten plutselig skyter inn. Men smerten kommer oftere og oftere når jeg belaster kneet mer og mer! Jeg har av og til lyst til å gråte og gi opp, selge leiligheten og flytte inn i første etasje uten trapper, skaffe meg rullator. :-( Idrettsutøvere opererer jo knærne sine støtt og stadig. Er ikke dette noe alternativ for oss vanlige folk? Eller må man faktisk bare unngå trapper resten av livet, og innfinne seg med situasjonen?
Neala Skrevet 5. oktober 2010 #2 Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Jeg hadde dratt til en spesialist for å høre. Noen som har gjort det før. Har selv en kneskade som jeg sliter mye med, så jeg vet det ikke er noe gøy! Edit: Og gjør det før det blir verre!! Endret 5. oktober 2010 av GUNS
angara Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg hadde dratt til en spesialist for å høre. Noen som har gjort det før. Har selv en kneskade som jeg sliter mye med, så jeg vet det ikke er noe gøy! Edit: Og gjør det før det blir verre!! Takk for svar. Huff, jeg vet det er forferdelig irrasjonelt og tåpelig, men jeg føler at jeg på en måte er illojal mot fysioterapeuten min hvis jeg drar til andre. Men de er kanskje vant til at folk søker råd hos forskjellige fagfolk? Og det er jo bare meg det går utover uansett (hmmm - spesialister på knær - hvor finner man dem? Kanskje på google?). Jeg føler at kneet blir verre og verre, så jeg må jo gjøre noe med dette, ikke la det skure og gå hvis det finnes noe som kan hjelpe. Føler at jeg er litt for ung til å bevege meg som en gammel dame allerede nå!
Neala Skrevet 5. oktober 2010 #4 Skrevet 5. oktober 2010 http://www.hjelp24.no/nimi/category283.html Der kanskje? http://www.google.no/search?q=chondromalacia+patellae+spesialist&hl=no&source=lnt&tbs=ctr:countryNO&cr=countryNO&sa=X&ei=iOSqTOTCCoKhOqb19OMG&ved=0CAgQpwU
Gjest Wolfmoon Skrevet 5. oktober 2010 #5 Skrevet 5. oktober 2010 Er du illojal mot fysioterapeuten, hvis det egentlig ikke er en fysioterapeut som er riktig behandler for akkurat din skade :klø: Jeg ville kanskje prøvd å finne en lege som er spesialisert på idrettsskader, siden min erfaring er at de kan mer om skader enn fastleger o.l. som har mer fokus på sykdommer.
angara Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2010 http://www.hjelp24.no/nimi/category283.html Der kanskje? http://www.google.no/search?q=chondromalacia+patellae+spesialist&hl=no&source=lnt&tbs=ctr:countryNO&cr=countryNO&sa=X&ei=iOSqTOTCCoKhOqb19OMG&ved=0CAgQpwU Takk for linker, NIMI ser fint ut, men jeg bor i midt-Norge, langt unna Oslo :-( Blir i allefall skikkelig motivert for en forandring når jeg ser at det faktisk finnes tilbud (i andre byer), skal lete litt mer på nettet.
Gjest Applestore Skrevet 5. oktober 2010 #8 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg har løs brusk i kneet, og det er smertefullt når jeg løper eller er aktiv. Jeg kan dessverre ikke trene det opp, så det eneste som fungerer hos meg er operasjon, noe jeg ikke vil, enda. Jeg går også som en pingvin, for å avlaste kneet, men heldigvis ikke hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #9 Skrevet 5. oktober 2010 Har du ikke vært hos en ortoped, så vil jeg sterkt anbefale deg å gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2010 #10 Skrevet 5. oktober 2010 Lesestoff til deg om chondromalasie petella, i dag kalt patellafemoralt smertesyndrom http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/kne/patellofemoralt-smertesyndrom-2730.html http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/jumpers-knee-patellar-tendinopati-2728.html http://www.kondis.no/artikler/kneskade.html Se også teksten nederst på disse sidene: "Dersom ingen bedring er oppnådd etter ca. 6 til 12 måneder, kan det bli aktuelt å vurdere operasjon" "Manglende effekt etter 6 måneder taler for operativ behandling." "Dersom ingenting annet synes å hjelpe, kan man gripe til kirurgi" Har du vert hos Ortoped Spesialist ? Det er de som -kan- med kne, men desverre er ikke alle like flinke. Jeg har vært hos 2 offentlige, 2 gjennom forsikringsselskapet (bla. NIMI), 1 fysioterapi spesialist, fikk lite hjelp der. Undersøkelse ja, men ingen gjorde noe -mer- en det. Helt til jeg selv gikk privat til Ortopeden på Volvat i Oslo, han tok meg på alvår og annbefalte artoskopi. Jeg kan takke han for at jeg er på bena i dag.
angara Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 5. oktober 2010 Tusen takk for at dere svarer og hjelper! :-) Må prøve å bli tøffere til å kreve ting, hvis man ikke gjør det, virker det som man aldri oppnår noe, selv når det gjelder legehjelp. Da sier de bare "dette må du leve med", og så tror man på det uten videre. Leser at mange blir frarådet operasjoner av legen pga at det visstnok sjelden hjelper - men hva med alle idrettsfolkene som man hører om, som kommer tilbake på laget etter kneoperasjoner? Det hjelper tydeligvis for dem? Har skiftet fastlege nå og må bare få ført over journalen (med rapport fra MR som jeg antar ligger der), og spørre ham om ortoped/spesialist...
Rosalie Skrevet 5. oktober 2010 #12 Skrevet 5. oktober 2010 Ta deg en tur på Rosenborgklinikken. Det koster, men kan så absolutt være verdt det. Hilsen frøken idrettsinvalid, med knær som en oldis, og som hadde fått nye kneledd hvis hun hadde vært noe eldre.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #13 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg har hatt det samme som deg i begge knærene, og det gikk over etter 3-4 år. Er nå veldig glad for at jeg ikke opererte, da det er mange som opererer uten noen gang å bli bra. Så det er håp, selv uten operasjon.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2010 #14 Skrevet 5. oktober 2010 Tusen takk for at dere svarer og hjelper! :-) Må prøve å bli tøffere til å kreve ting, hvis man ikke gjør det, virker det som man aldri oppnår noe, selv når det gjelder legehjelp. Da sier de bare "dette må du leve med", og så tror man på det uten videre. Leser at mange blir frarådet operasjoner av legen pga at det visstnok sjelden hjelper - men hva med alle idrettsfolkene som man hører om, som kommer tilbake på laget etter kneoperasjoner? Det hjelper tydeligvis for dem? Har skiftet fastlege nå og må bare få ført over journalen (med rapport fra MR som jeg antar ligger der), og spørre ham om ortoped/spesialist... Du har helt rett i at det ofte er kun opp til deg skal du komme videre. At du må stå på selv for å oppnå noe. Også når det gjelder legehjelp. Desverre ser det ut til å være slik i norge. Ja en kan nå lure på hvorfor idrettsfolk får gjort ting raskt ( både undersøkelser og behandling) og at kneopperasjoner virker bedre på dem en på oss som ikke er betegnet som idrettsfolk. Er vi mindre værd en dem bare forde vi ikke er idretts-stjerner? Husk på at MR må vere så ny som mulig når du skal til Ortoped, helst ikke mer en noen mnd. Mener de sa at MR bilder som var over 1/2 år var ubrukelig, siden mye kan ha skjedd på den tiden. Det kan vere lurt å få en kopi selv av jornalen -før- du overfører den til en ny lege. Da kan du selv se hva "den gamle" legen har skrevet om kneplagene dine. Er det mye "personlige uttalelser" som taler -mot- deg i jornalen, kan dette fort påvirke den nye legen og gjøre slik at den nye legen er uinnteressert i å gjøre noe som helst. Da kommer en ikke noe lengre selv om en bytter lege.
SmallTalk Skrevet 5. oktober 2010 #15 Skrevet 5. oktober 2010 Tusen takk for at dere svarer og hjelper! :-) Må prøve å bli tøffere til å kreve ting, hvis man ikke gjør det, virker det som man aldri oppnår noe, selv når det gjelder legehjelp. Da sier de bare "dette må du leve med", og så tror man på det uten videre. Leser at mange blir frarådet operasjoner av legen pga at det visstnok sjelden hjelper - men hva med alle idrettsfolkene som man hører om, som kommer tilbake på laget etter kneoperasjoner? Det hjelper tydeligvis for dem? Har skiftet fastlege nå og må bare få ført over journalen (med rapport fra MR som jeg antar ligger der), og spørre ham om ortoped/spesialist... Du MÅ komme deg til ortoped. Da vil du ihvertfall få en profesjonell vurdering av hva som er mulig å få til. Og får du ikke hjelp offentlig, så går du privat. Husk at idrettsfolk og "vanlige dødelige" ikke stiller i samme klasse. Idrettsfolkene er forsikret opp og ned og i mente, og får hjelp på privatklinikker og tett oppfølging i ettertid. Og har de ikke relevant ekspertise på skaden i Norge, så får de behandling i utlandet. Det samme gjelder ikke oss "dødelige" med mindre vi har forsikret oss på lik linje som dem.
fairywing Skrevet 5. oktober 2010 #16 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg må bare si at jeg ville prøvd alt før en mulig operasjon. Jeg klarte selv og ødelegge kneet mitt noen år tilbake. Jeg greide å slå menisken ganske bra. Jeg gikk ett par år før det ble bra til slutt. Jeg belastet også det andre beinet veldig mye, redd for at det skulle gjøre vondere å tråkke på det vonde. Legen sa til meg etter 1 år eller lignende at hvis det ikke ble bedre så var operasjon en mulighet, men ikke anbefalt der og da. En tidligere kollega hadde noe av det samme som meg da han skadet seg på trening, men han ble operert. Etterpå fikk han beskjed om at han ikke kunne løpe eller trene fotball mer. Gjør ditt beste og prøv alle mulige anbefalinger før operasjon er mitt råd! Det er nok bedre og bruke mye tid på det, enn å kanskje ende opp med å angre på at du la deg under kniven!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå