Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Potetene holder nå på å koke - planen er å lage potetstappe. Men finner ikke stapperen... :( Kan jeg mose de i blenderen? Bare passe på så den ikke går for lenge selvfølgelig.

Ett spørsmål til: Noen som har erfaring med å ha egg i? Har lest at man kan det, men aldri prøvd det selv før. Jeg tenkte jeg skulle lage en sunn variant i dag, minimalt med smør og lettmelk (ikke noe fløte eller helmelk). Kanskje kunne egget gjort det litt bedre...?? Erfaring?

Har forresten kokt opp to små gulerøtter, sellerirot og litt persillerot som jeg skal ha oppi. Og så putta jeg ett fedd hvitløk i vannet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går ut fra at Kim sitt rungende "nei" gjelder bruk av blender, noe jeg er helt enig i.

Ta deg tid til å mose med noe annet, en tresleiv går bra, det tar bare litt lenger tid.

Jeg pleier å røre inn et par eggeplommer helt til slutt når jeg lager potetstappe, det blir kjempegodt!

Skrevet (endret)

Potetene holder nå på å koke - planen er å lage potetstappe. Men finner ikke stapperen... :( Kan jeg mose de i blenderen? Bare passe på så den ikke går for lenge selvfølgelig.

Ett spørsmål til: Noen som har erfaring med å ha egg i? Har lest at man kan det, men aldri prøvd det selv før. Jeg tenkte jeg skulle lage en sunn variant i dag, minimalt med smør og lettmelk (ikke noe fløte eller helmelk). Kanskje kunne egget gjort det litt bedre...?? Erfaring?

Har forresten kokt opp to små gulerøtter, sellerirot og litt persillerot som jeg skal ha oppi. Og så putta jeg ett fedd hvitløk i vannet.

Blenderen kommer til å gjøre potetene seige! Bruk visp eller gaffel.

Min erfaring med egg er at det er for mye væske i det, slik at potetstappen ser mer ut som potetsuppe etterpå. Men så lager jeg bare 2-3 porsjoner om gangen.

Hold deg til melk og smør, da blir den best. Om du skal lage en sunn stappe så er søtpotet å anbefale!

Endret av Supraspinatus
Skrevet (endret)

Ikke bruk blender, da blir mosen som lim! Ha heller ikke salt oppi før etter den er ferdiglagd, da blir den også seig. Resten kan du mose i blender (for å slippe å mose alt), men potetene bør du ta for hånd. :)

Endret av finkel
Skrevet

Kjøp deg et passeringsaparat, en finmasket sil, en chinois eller en tamis og press de kokte potetene gjennom et par tre ganger.

Salt taes alltid i ved servering når det gjelder potetmos/stappe/puree.

Skrevet

Å lage potetstappe uten melk og smør høres ut som en vanvittig tørr idé.

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg bruker bare smør, også blander jeg med håndmikser. Blir skikkelig luftig og deilig.

Skrevet

Takk for svar. Jeg visste vel egentlig at blenderen ikke var et godt alternativ. Skal se og få kjøpt meg en håndmoser. Resultatet ble likevel spiselig, men absolutt bedre når potetene moses for hånd!

Smalltalk: Jeg hadde smør og melk i, men redusert mengde smør og kun lettmelk.

Skrevet

Takk for svar. Jeg visste vel egentlig at blenderen ikke var et godt alternativ. Skal se og få kjøpt meg en håndmoser. Resultatet ble likevel spiselig, men absolutt bedre når potetene moses for hånd!

Smalltalk: Jeg hadde smør og melk i, men redusert mengde smør og kun lettmelk.

Jeg kjøpte meg en moser. Bortkastede penger. Får til minst like bra resultat med en ballonvisp eller en stor sleiv.

Det skal sies at jeg liker potetmosen ganske klumpete og ikke som en fin puré.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...