Gjest Gjester Skrevet 4. oktober 2010 #1 Skrevet 4. oktober 2010 Hvis man kommer inn på akuttavdeling på sykehus etter en ulykke hvor det er masse blod og sånt, blir man da sjekket for diverse sykdommer? Sånn som hepatitt og hiv for eksempel.
Gjest tralala Skrevet 4. oktober 2010 #2 Skrevet 4. oktober 2010 Nei,det tror jeg ikke. Hvorfor lurer du på det?
Independent_ Skrevet 4. oktober 2010 #3 Skrevet 4. oktober 2010 I en akuttsituasjon ville de fokusert på det viktigste, å få den som ligger på akuttbordet stabil. Det er ikke slik at de begynner å ta prøver av blodet o.l. før etter personen er stabil og ligger rolig i sykesengen f.eks. Etter det ville de selvsagt tatt blodprøver og alle mulige andre prøver og da ville prøven vist om personen har HIV/Aids/Hepatitt og alt annet. De vet ikke når personen er smittet utfra blodprøven, så det blir opp til helsepersonell på sykehus å spørre ut personen; var du smittet fra før av? Osv.
Gjest tralala Skrevet 4. oktober 2010 #4 Skrevet 4. oktober 2010 Hvis smitten er kjent fra tidligere vil det stå i journalen. Ellers er jeg enig i at det akutte priorieteres i en akutt situasjon. Det blir ikke tatt blodprøver som "viser alt",med mindre man leter spesifikt etter noe. Hvis det er relevant ut i fra vedkommendes historie og videre behandling blir det nok tatt HIV test osv,men vil ikke tro det blir tatt ellers.
Gjest Gjester Skrevet 4. oktober 2010 #5 Skrevet 4. oktober 2010 I en akuttsituasjon ville de fokusert på det viktigste, å få den som ligger på akuttbordet stabil. Det er ikke slik at de begynner å ta prøver av blodet o.l. før etter personen er stabil og ligger rolig i sykesengen f.eks. Etter det ville de selvsagt tatt blodprøver og alle mulige andre prøver og da ville prøven vist om personen har HIV/Aids/Hepatitt og alt annet. De vet ikke når personen er smittet utfra blodprøven, så det blir opp til helsepersonell på sykehus å spørre ut personen; var du smittet fra før av? Osv. Ser jeg skrev litt kjapt. Jeg mener selvfølgelig ikke midt i akuttsituasjonen, nei. Men etterpå. Hvis smitten er kjent fra tidligere vil det stå i journalen. Ellers er jeg enig i at det akutte priorieteres i en akutt situasjon. Det blir ikke tatt blodprøver som "viser alt",med mindre man leter spesifikt etter noe. Hvis det er relevant ut i fra vedkommendes historie og videre behandling blir det nok tatt HIV test osv,men vil ikke tro det blir tatt ellers. Vil alt stå i journalen, altså? Samme hvor langt tilbake i tid det kan dreie seg om. Jeg lurer fordi jeg kjenner til en slik situasjon.
Gjest tralala Skrevet 4. oktober 2010 #6 Skrevet 4. oktober 2010 Ser jeg skrev litt kjapt. Jeg mener selvfølgelig ikke midt i akuttsituasjonen, nei. Men etterpå. Vil alt stå i journalen, altså? Samme hvor langt tilbake i tid det kan dreie seg om. Jeg lurer fordi jeg kjenner til en slik situasjon. Ja.alt står i journalen,også evt. HIV smitte.Det som blir skrevet der står der for alltid,og HIV smitte er jo en ganske viktig opplysning..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå