Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er så heldig at jeg i an alder av 27 får begynne med tannregulering :ironi: :ironi:

Grunnen er at jeg fortsatt har melketenner og for å kunne bytte ut disse med tenner på skrue må jeg gjøre mer plass, og derfor rotere jeksler på begge sider i overkjeven.

Disse skal vel roteres så vidt jeg forsto 180 grader +/-. Tannlegen min har sagt at jeg må påberegne 1,5 år.

Jeg har nå hatt reguleringen på 2 uker og ser allerede at tennene har flyttet på seg, blant annet tannen ved siden av den ene fortannen har allerede gitt et mellomrom på ca 1 mm. Jeg kan se glippen. Det er forsovidt kanksje ikke meningen at det skal være en glippe, men regner med alle tennene flytter på seg litt hit og dit for å så til slutt bli presset sammen igjen...

Uansett, jeg synes det var meget raskt resultat? Hvis det fortsetter slik kan jeg ikke forstå at det tar 1,5 år....

Jeg har første kontroll i slutten av oktober og får sikkert vite mer da, men jeg er spent på om noen andre har erfaring med tannregulering og at tennene reagerer raskt.

jeg har forøvrig fortsatt prøblemer med å tygge pga ømme tenner...hvor lenge skal dette vare? Noe som vet? Hørte 1 uke av legen, men nå begynner det å bli slitsomt med all denne suppen, smoothies og myke maten...:ler:

Noen kommentarer? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg hadde tannregulering gikk det kjempefort i begynnelsen og så saktere etter hvert. På slutten er det mest bare finjusteringer, og det er også en fordel at tennene får stå stille en stund med reguleringen på sånn at de fester seg litt.

Rett etter at jeg fikk regulering var jeg øm i noen dager, men ikke i flere uker. Etter hvert varte ømheten i kortere tid, og det var heller ikke like vondt hver gang. Men det varierte jo også alt etter hvor mye han strammet. :)

Skrevet

Ømme tenner har du alltid i noen dager etter di har strammet. Jeg hadde regulering i 3 år, dvs etter 2 år skulle den av, men da fant tannlegen ut at jeg skulle trekke 4 tenner for å få skyve det hele inn.

Når det gjelder regulering vet en aldri hvor lenge en har den på og det gjør somregel vont hver gang di strammer, men kommer seff ann på hvor mye.

Angående mat klarer du spise alt om du bare vil... Jeg spiste noen ganger natchos samme dag som jeg hadde strammet, men fy hekkan det gjorde vont! Nå har jeg ivetfall høy smerteterskel ;)

Skrevet

Ifht ømme tenner, så husker jeg at jeg tvang meg selv til å spise som vanlig. Da slapp ømheten fortere. Tok kanskje av skorpe på brødskivene den første dagen, ellers ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...