Gå til innhold

På tide med ny steikepanne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en Tefal teflonsteikepanne i Jamie Oliver-serien.

Den synger nå på siste vers.

Tenkte at jeg skulle prøve en støpejernspanne fra Le Creuset. Er det noen som har noen erfaringer med å ha en støpejernspanne som hovedsteikepanne?

Burde jeg supplere med en sautépanne i stål uten belegg evt en ekstra teflonpanne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo helt avhengig av hva du skal bruke panna til.

Spør du meg så bør man ha:

-Støpejærnspanne (anbefaler Tools serien)

-Teflonpanne (Tools, Demeyere m.fl)

-Grillpanne (Tools, Demeyere, Skephults)

En sauteuse er jo kjekkt å ha, men det faller vel ikke helt i stekepanne kategorien.

Igjen så anbelafer jeg Tools og Demeyere.

Gjest Consensio
Skrevet

En ny fra Jamie Oliver sin serie`? :)

Har dem selv og kunne ikke vært mer fornøyd

Skrevet

Ja. Går forsåvidt helt greit det. Men en slites litt mellom det å måtte bruke mer stekefett og det at fremtidig forskning kanskje vil vise uheldige virkninger etter nonstickbeleggene...

Flat fin stekepanne er uovertruffen til vanlig steking. Med god avrundet lav kant, slik at ting kan snus med spade, uten at du må angripe ovenifra, og at du kan snu og blande i lufta, uten å grave maten i stykker med spaden.

Men den er ingen erstatning for sautepanna. Den kommer først og fremst frem der en innser at stekepanna rett og slett blir for lita, og innholdet gjerne i tillegg skal tilsauses.

Du blir fort vant til å skylle av støpejernspanna i varmt vann, og vil glede deg over den når du skal koke ut panna for å sette smak på sausen. Det blir aldri helt det samme med teflon.

Men nonstick er fælt praktisk da. Riktignok er renholdet den samme varmtvannsspruten, men der slipper du å tenke på at gårsdagens hvitløkorgie skal smitte smak til creppekakene.

Kjøp begge tre! :danse:

Seriøst! :opplyser:

Skrevet

Må man greie seg med en stekepanne, så går det.

Men selv har jeg flere til ulike behov. Kan skrive opp de jeg har.

- Tefal Jamie Oliver Chefs Cuisine - http://www.tefal.dk/All+Products/Cookware/Jamie+Oliver/Products/Jamie+Oliver+-+Chefs+Cuisine/Jamie+Oliver+-+Chefs+Cuisine.htm

Denne passer til matvarer som lett kan sette seg fast, men som ikke har behov for høy temperatur ved steking. Vi har gasstopp, og da fungerer denne stekepannen fint i forhold til regulering - dvs. blir fort kald og varm.

Vi bruker den f.eks. til steking av pannekaker, egg o.l.

- Le Creuset stekepanne - http://www.lecreuset.no/Sortimentet/Stopejern/Panner/Stegepanne-m-Trehandtak-28-cm-/

Bruker den der vi trenger høy varme - altså den holder godt på varmen etter maten er lagt på. Fin til f.eks. steking av kjøttdeig o.l.

(Le Creuset-pannene er perfekte til steking og sautering. De fås i mange forskjellige farger, så de matcher din Le Creuset-samling eller kjøkkenet ditt. Panner med trehåndtak tåler ikke ovn. Alle panner har hjelpehåndtak av jern.

Det finnes glasslokk til pannene (medfølger ikke).

Velegnet til alle kokeplater, inkl. induksjon.)

- Le Creuset grillpanne - http://www.lecreuset.no/Sortimentet/Stopejern/Grillpanner/

Denne er som navnet sier velegnet til grilling.

Da jeg kjøpte den var mannen sterkt imot det. Han forstod virkelig ikke vitsen. I dag sier han på tull, at det var han som maste seg til den. Han elsker å bruke den til en god biff.

(Kun på grillpanner av støpejern kan du oppnå grillens intense varme. Støpejernet har nemlig den riktige tykkelsen og evnen til å bli rykende varm - nøyaktig som hagegrillen.

Grillpannen steker ved strålevarme. Grillpannens riller hever råvaren opp over bunnen, som er rykende varm. Rillene kan pensles lett med vegetabilsk olje før bruk, men det er ikke nødvendig. Råvarene tørkes av for saft og marinade med kjøkkenrull, og deretter pensler man lett med olje. Akkurat som med grillen i hagen. Ved steking av kjøtt vil fettet under steking smelte og samle seg i rillene under maten. Pannens helletut gjør det lett å helle fra fettet.

For å få tydelige grillstriper på maten må du la den ligge på grillpannen et par minutter før den snus. Når maten lett slipper overflaten er den klar til å bli snudd. Det er altså ikke nødvendigvis tegn på at maten er fastbrent når den er klistret til grillpannens riller.

Tåler ovn, grill, fryser og oppvaskmaskin.

Velegnet til alle komfyrer, inkl. induksjon.)

- Le Creuset stekegryte - http://www.lecreuset.no/Sortimentet/Stopejern/Gryter/Stegegryte-26-cm/

Bruker f.eks. til å lage saus. Bruner smør og mel, for deretter å ha i sjy. Videre til gryteretter, der jeg starter med å steke kjøtt i den. Fordelen er altså at vi slipper å bruke stekepanne og deretter gryte, for vi kan gjøre "alt" i denne.

Er også anvendelig som "vanlig" gryte.

(Grytene er brent ved en temperatur på 840°C, noe som gjør den glatte emaljen på Le Creuset støpejernet både holdbar og hygienisk. Det betyr at alt du koker, steker eller simrer i en Le Creuset-gryte vil smake like godt som planlagt. Det betyr også at grytene dine vil fortsette å se godt ut, fra komfyren til ovnen, fra ovnen til bordet (og fra bordet til oppvaskmaskinen

Ideell til gryteretter og til supper samt risretter. Ja, til og med til baking.

Tåler ovn, grill, fryser og oppvaskmaskin.

Velegnet til alle komfyrtyper, inkl. induksjon.).

• Liker 1
Skrevet

Rådene kort oppsummert:

Jeg anbefales å kjøpe en støpejernspanne til å bruke til sterk varme? (Jeg trodde man skulle holde seg til maks medium på disse. Medium føles jo ofte litt som høy på en jernpanne)

Planen var å bruke jernpannen til primært steking av kjøtt som kylling, biff, kjøttdeig, osv.

Grillpanne. Det har jeg forsåvidt. Har en i noe slags teflon fra Høyang. Den skal etterhvert skiftes ut med en Le Creuset i jern. Det har jeg allerede planlagt. Stekte poteter i grillpanne i ovnen smaker fortreffelig.

Sautépanne (i stål eller med belegg?) til sausing og hva annet bruker man gjerne denne til? Skal jeg kjøpe en liten til de små platene?

Jerngryte. Vet ikke helt om jeg har behov for dette enda. Har ikke så mange one-pot-wonder-oppskrifter i repertoaret enda. Har litt sansen for slow cooking, men det er ikke førstepri.

Skrevet

...

Jeg anbefales å kjøpe en støpejernspanne til å bruke til sterk varme? (Jeg trodde man skulle holde seg til maks medium på disse. Medium føles jo ofte litt som høy på en jernpanne)

Planen var å bruke jernpannen til primært steking av kjøtt som kylling, biff, kjøttdeig, osv.

Ble dårlig forklart over. Mente at Le Creuset stekepannen holder på varmen, og som du selv skriver "Medium føles jo ofte litt som høy på en jernpanne". Poenget er å unngå stekepanne til kjøtt, som avkjøles fort, slik at kjøttet blir kokt istedenfor stekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...