ToveM Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Skal ha bursdagsselskap for jentene i klassen til min datter på tirsdag. Nå sier datteren min at hun tror hun ene har gluten allergi og at en har egg allergi. Ville det ikke være naturlig at foreldrene til disse ungene evt ringte og gav beskjed om slike ting? Nå tenker jeg å kjøpe glutenfritt mel og bake sjokoladekake av,( for sikkerhets skyld) regner ikke med det er noe forskjell på det. Men det er jo ikke like lett å kutte ut egg i en kake. (min datter ønsker denne kaken) Hadde jeg hatt barn med allergier som skulle i bursdag, hadde jeg i alle fall ringt og gitt beskjed.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg er enig med deg, det er naturlig at foreldrene/barnet sier fra på forhånd. Du kan forresten bruke banan i stedet for egg i kake, men det gir jo banansmak.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Det var faktisk stas å hete 'et omgjort mannsnavn'. Ikke bare husmennsbarna som ble døpt det, nei. Og fx et av de navnene henger igjen enda, og jeg tror det er ganske populært og: Martine.Når det gjelder Kåra.. Jeg likte det ikke, men hver sin smak. Og det finnes mange gode formkaker som ikke trenger egg Men ja, foreldrene burde nevne det. Og ikke én dag i forveien. Ring dem og spør? For selv om foreldrene ikke sier i fra som de burde, blir det jo trist for det barnet som ikke får kake. Eller som kanskje ikke sier noe om allergien og spiser og blir syk.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Eh, ja. Det ble feil sitering, leste i en annen tråd samtidig. Ignorer det
Gjest Sobril Skrevet 3. oktober 2010 #5 Skrevet 3. oktober 2010 Hos oss er liksom bløtkaka den "ultimate" bursdagskake. Da jentungen vår hadde bursdag for ikke lenge siden, skulle det komme en liten gjest som er allergisk (mot både det ene og andre). Kaken ble bakt med glutenfrie produkter. Sukkerfritt også. Brukte menkomel istedenfor fløte f.eks. Masse bær på toppen og inni. Ble knallgod, og jeg som er en slikkmunn må si at jeg ikke synes denne var mindre god enn andre bløtkaker. Tenkte at det var hyggelig for dette barnet og for én gangs skyld kunne få noe som de andre også fikk (i fjor hadde nemlig foreldrene med eget - da visste vi ikke om allergien). Bakte muffins også gluten- og sukkerfritt. Alle ungene så ut til å kose seg Vårt barn syntes også det var fantastisk å få dele dette (da hun har vært vitne til hans "kjipe" kosthold i barnehagen). Dessuten slapp vi å få så hypre unger :gjeiper:
Leanne Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 Skal ha bursdagsselskap for jentene i klassen til min datter på tirsdag. Nå sier datteren min at hun tror hun ene har gluten allergi og at en har egg allergi. Ville det ikke være naturlig at foreldrene til disse ungene evt ringte og gav beskjed om slike ting? Nå tenker jeg å kjøpe glutenfritt mel og bake sjokoladekake av,( for sikkerhets skyld) regner ikke med det er noe forskjell på det. Men det er jo ikke like lett å kutte ut egg i en kake. (min datter ønsker denne kaken) Hadde jeg hatt barn med allergier som skulle i bursdag, hadde jeg i alle fall ringt og gitt beskjed. Tror hun eller vet hun? Kan kanskje være lurt å ringe foreldrene å sjekke det opp i tilfelle det ikke stemmer.. Så slipper du å lage gluten og egg fritt hvis det ikke trengs.. Synes det er rart at foreldrene ikke har sagt ifra selv hvis de har allergibarn, men på en annen side - hvis de ringer og sier mitt barn tåler ikke gluten/egg legger jo man opp til at de som har bursdagen må lage noe ekstra.. Noen liker kanskje ikke å lage så mye styr ut av det og velger derfor å ikke ringe på forhånd, men heller ta med allergivennlig kake selv..
jolie Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Så hyggelig å bli sitert på et 6 år gammelt innlegg fra en annen tråd! Jeg har ei frøken med intoleranse, og jeg har tidligere vært i dialog med foreldrene til bursdagsbarnet om hva de skal servere, også har jeg tatt med et erstatningsprodukt hvis det har vært behov for det. Her er det "bare" snakk om laktoseintoleranse, så det er ikke skummelt og alvorlig om hun får i seg noe med melk. Nå er det også sånn at hun tåler mer og mer, så nå styrer jeg ikke med det lenger. Nå er allergier mye alvorligere, så jeg ville nok tatt en telefon til de aktuelle foreldrene. Litt kjedelig for barnet om det ikke kan spise det alle de andre spiser, men jeg synes i bunn og grunn det er foreldrene selv som må passe på å gi informasjon til de involverte. Er det alvorlige allergier, så har de kanskje fryseren full av allergivennlige kaker også. Noen er jo så allergiske at de ikke tåler en liten smule engang, og da hjelper det ikke med en velvillig kakebaker om det lå en liten smule på benken som ble med i kaka. Endret 3. oktober 2010 av jolie
Gjest Vinni Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 Har barn med nøtteallergi, og sier bestandig fra. Hører hva de tenker å servere, og sier hva ungen kan spise. Tilbyr meg også å sende med noe. Vil ikke at de skal begynne å bake noe ekstra.
MarianneE Skrevet 4. oktober 2010 #9 Skrevet 4. oktober 2010 Ingenting og bidra med som ikke er sagt. Vil bare si -som glutenallergiker selv- HURRA for dere som faktisk gjør den anstrengelsen og bake glutenfritt eller sukkerfrit eller eggfritt osv. Det er kanskje ikke noe "vanlige" tenker over, men for oss med allergier betyr det masse!
ToveM Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #10 Skrevet 4. oktober 2010 Nå har jeg i alle fall kjøpt glutenfritt mel til sjokoladekaken, og tenker å bake noe boller uten egg, hvis jeg da bestiller en pizza med glutenfri bunn, burde det være noe for alle.
Rosalie Skrevet 4. oktober 2010 #11 Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Husk å også få pizzaen eggefri! Ellers ville jeg servert noe annet eggefritt enn boller, da det er det eggeallergikere stort sett alltid blir avspist med. Her finner du eggefri oppskrifter: http://www.matoppskrift.no/sider/UtenEggoppskrifter.asp . Glutenfritt mel kan jo erstatte vanlig mel i kakene. Endret 4. oktober 2010 av Rosalie
Gjest Rosemor Skrevet 4. oktober 2010 #12 Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Skal ha bursdagsselskap for jentene i klassen til min datter på tirsdag. Nå sier datteren min at hun tror hun ene har gluten allergi og at en har egg allergi. Ville det ikke være naturlig at foreldrene til disse ungene evt ringte og gav beskjed om slike ting? Nå tenker jeg å kjøpe glutenfritt mel og bake sjokoladekake av,( for sikkerhets skyld) regner ikke med det er noe forskjell på det. Men det er jo ikke like lett å kutte ut egg i en kake. (min datter ønsker denne kaken) Hadde jeg hatt barn med allergier som skulle i bursdag, hadde jeg i alle fall ringt og gitt beskjed. Først må jeg si at jeg er imponert over din innsats og omtanke. Det betyr veldig mye. Jeg brukte å ringe for å høre hva som ble servert i selskapet slik at jeg kunne sende med tilsvarende, men jeg sluttet etterhvert med det, mest på grunn av reaksjonene jeg fikk på grunn av at jeg ringte... Veldig mange ble stresset fordi de ikke hadde planlagt menyen ennå, andre ønsket å lage noe til ham, men fordi han må spise naturlig glutenfritt ble de fortvilet, og syntes det hele ble veldig vanskelig. (noe jeg har full forståelse for). Enkelte ble også sure fordi de mente at jeg "laget mye styr ut av ingenting". For dem var det så enkelt at "han finner alltids noe han kan spise". De mente at hvis det ble servert pølse i brød, kunne han la være å spise brødet, og hvis det ble servert pizza, kunne han bare spise fyllet og la bunnen være. Jeg sluttet altså å si i fra, og sendte med mat (minipizza og kake/muffins) uten å forhøre meg om hva som skulle serveres. Ringte foreldrene til meg, takket jeg for omtanken, og sa at jeg kom til å sende med mat til ham, og at de ikke behøvde tenke mer på det. Ellers må jeg også sitere en del av Jolies innlegg: Noen er jo så allergiske at de ikke tåler en liten smule engang, og da hjelper det ikke med en velvillig kakebaker om det lå en liten smule på benken som ble med i kaka. Dette er veldig viktig å huske på, og det er også derfor mange velger å sende med egen mat til sine barn med allergier/intoleranser. Endret 4. oktober 2010 av Rosemor
Gjest haje Skrevet 4. oktober 2010 #13 Skrevet 4. oktober 2010 jeg hadde rint og bedt dem pent om de kunne sende med noe de visste var safe. du sier det jo bare som det er, at det er litt nervepirrende i tilfelle man gjør noe feil(bruker samme kniv/glemmer å vaske en bolle skikkelig) - og at det sikkert er tryggere for dem å sende med noe selv. jeg hadde iallefall sendt med ungene noe selv, det er ALLTID noen som glemmer selv det enkleste - tilogmed ting som er innlysende. mange bruker jo eksempelvis kanskje en glutenfri kake(toro sine), men så glemmer de seg på fyllet/toppingen etc.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #14 Skrevet 4. oktober 2010 Synes du har fått mange bra svar Har lite å legge til egentlig. Har selv melkeallergi og intoleranse for en del ting her i huset. Når ungene skal i bursdag så gir jeg alltid beskjed til foreldrene til den de skal til, men nå vet nok de fleste om det siden de er mye hos hverandre. I bursdager har jeg opplevd å få barn med allergier og religiøse restriksjoner samtidig. Ganske artig bursdagsfeiring egentlig. Vi klarte å løse det også, alle ble mette og alle fikk kake!
LynetmcQueen Skrevet 4. oktober 2010 #15 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg og stiller meg i rekken av de som applauderer din innsats. Minnes en liten historie fra da jentungen gikk i første klasse. Faren fulgte en av venninnene til oss, og akkurat da han skulle gå sier ham: Forresten, hun er allergisk mot nøtter. Jo takk, hadde vært greit å vite litt før. Han kunne jo ikke vite om min supre sjokoladekake inneholdt nøtter.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #16 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg ville aldri ringt foreldrene til det barnet som hadde bursdag for å fortelle om mitt barns allergi. Synes det blir alt for påtrengende. Det er nok mange som heller sender med barnet egen kake eller rett og slett tenker at barnet får la være å spise det hun er allergisk mot.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #17 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg er mor til et barn med ganske kraftig eggeallergi. Jeg sender alltid med egen kake i bursdagsselskaper. Barnet er heldigvis så stort (9) at det ikke bryr seg om det får litt annen mat, og er vant til å spørre etter innhold dersom hun blir servert noe. I tillegg er hun veldig glad i frukt- så tar mer enn gjerne et eple fremfor en kake:-) Jeg vet hvor stressende det er å arrangere bursdager i utgangspunktet, så da skal da foreldrene slippe å bake ekstra- eller måtte huske spesialbehov. Jeg baker opp et lite lager av eggefritt som alltid ligger i fryseren her i påvente av bursdager. Dog, jeg kan ikke si annet enn at jeg ble ganske så rørt da jeg for en uke siden fikk telefon fra en forelder som lurte på noen kakeoppskrifter fra meg i forkant av bursdagsfeiring i helgen:-) (Fikk også av barnet mitt vite at de ikke hadde penslet bollene av hensyn til henne)...
Colargol Skrevet 4. oktober 2010 #18 Skrevet 4. oktober 2010 Hørte fra noen folk jeg kjenner som har barn at det var vanlig å skrive noe sånt som "har du noen spesielle matvaner så hadde det vært fint om du sa fra når du svarer på innbydelsen" -sikkert skrevet på et mer barnevennlig språk. I dag er man jo mye mer obs på alle slags mulige sykdommer og allergier, så det burde jo gå begge veier -både fra de som inviterer og de som blir invitert -er jo ingen som vil at barna skal bli syke regner jeg med. Så, jeg synes det er supert at du har den omtanken du har og at det kanskje er smart å ta kontakt, men om dette stemmer og foreldrene til allergikerebarna vet at ungene er bortbedt så synes jeg jo det er rart at de ikke har tatt kontakt selv. Nå har jeg i alle fall kjøpt glutenfritt mel til sjokoladekaken, og tenker å bake noe boller uten egg, hvis jeg da bestiller en pizza med glutenfri bunn, burde det være noe for alle. Om du aldri har laget brød/boller/pizzabunn av glutenfritt mel før så anbefaler jeg deg å prøvelage en gang eller to først. Det er nemlig ikke like enkelt som med vanlig mel, og brød/bunn/boller har lett for å smuldre opp og er vanskeligere å håndtere i bakeprossesen. Om du ikke orker å styre med dette selv så ville jeg gått til en baker med stort utvalg av glutenfrie bakevarer og bedt om å få kjøpt/bestilt pizzabunn til samme dag (ikke kjøp frossen). Lykke til med barnebursdag!
Mixelite Skrevet 4. oktober 2010 #19 Skrevet 4. oktober 2010 Som mor med et barn som spiser gluten- og melkefritt, blir jeg veldig glad for spørsmål om oppskrifter etc. For barn betyr det veldig mye at noen har tatt seg det ekstra bryet og da blir jeg også glad Jeg pleier alltid å ta kontakt for å spørre hva de har tenkt å servere, slik at jeg kan sende med noe tilsvarende. Jeg forventer aldri at de skal ordne dette selv. Jeg har aldri tenkt over at det er stressende for vertsskapet med slike henvendelser. Der fikk jeg noe å tenke på. Jeg har derimot glemt å ta kontakt noen ganger og har vært ute i siste liten med kjempedårlig samvittighet for å nesten ha glemt å ordne noe. Jeg tenker som så at det ville være dårlig gjort overfor vertsskapet å ikke si fra og la dem stå der med et barn som takker nei til det meste. Jeg har forsøkt å spare dem for den pinen. -men jeg skjønner jo nå at det kan bli feil tankegang... På den andre siden; Hvis man ikke tar kontakt og sender med barnet niste, og verten har gjort seg flid og ordnet noe alle kan spise... Blir ikke det litt feil/pinlig både for barn og vert? Jeg tror jeg velger å fortsette slik jeg har gjort, og på den måten tilrettelegge for at mitt barn slipper så mange pinlige situasjoner som mulig. En voksen(verten) er bedre rustet til å takle det, tenker jeg.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2010 #20 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg baker og styrer mer enn gjerne, og ville sette stor pris på å få vite om slike ting. tar det som et utfordring at alle kan spise. For eksempel har vi alltid kyllingpølser - da slipper vi å dele mellom dem som spiser vanlig pølser og de som ikke kan det. Alle får det samme, det tror jeg er viktig - det er ikke noe gøy å skille seg ut. Når det gjelder fx gluten, går det fint å bake sjokoladekake - browniesaktig - uten mel i det hele tatt - og igjen; alle får det samme. Men dere med barn som har ting de ikke kan spise, dere må si fra. Et barn som kommer hjem og sier at "jeg tror at den eller den er allergisk mot..." osv - hadde jeg ikke stolt på et øyeblikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå