Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

*

Endret av Hecubaa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://detsoteliv.no/ er det flere ostekaker. For eksempel "ostekake med fersken". (er gelelokk på den) (går ikke ann å direktelinke, men du kan søke på siden). Les tipsene som står under oppskriften. Det er veldig godt å bruke bixit som kjeks til bunnen. Husk at kaka skal IKKE stekes. Er ikke så vanskelig som det virker bare du tar det steg for steg. Litt arbeid er det da. Gelelokk er veldig enkelt å få til, og skal det være glelokk på ostekaka så står det beskrevet i oppskrifta. Et lite tips når det gjelder geleen, husk å la den bli ordentlig kald før du har den i kaka og før du heller den over kaka, ikke vær utolmodig, det kan straffe seg. Lykke til!

Når det er sakt, det finnes ferdigpakke til ostekake også, men om det er like godt vet jeg ikke....

Skrevet

FEDONS UTSØKTE OSTEKAKE

10-12 stykker

Sitrongele:

1 dl Fun light sitron/lime

1 1/2 dl vann

5 plater gelatin

Bunn:

100 gr havregryn

1 ss fruktose

100 gr mandler

50 gr smør

Ostekrem:

2 1/2 dl sitrongele (se over)

3 dl kesam 1%

200 gr (1 beger) kremost naturell light

2 ss fruktose

1 dråpe vanilje essens

2 dl kremfløte

1 ss sitronsaft

Serveres med bærsaus, appelsinfileter pg sitronmelisse

Lages i springform 24-26 cm

1. Sitrongele: Bløt gelatin i kaldt vann i ca 10 min. Klem ut vannet og smelt gelatinplatene i 1/2 dl kokende vann. Bland sammen 1 dl saft og 1 dl vann,tilsett gelatin blandingen. Settes kaldt til den nesten begynner å stivne.

2. Bunn: Rist havregrynene i en tørr panne sammen med fruktose til de begynner å bli gylne. Avkjøl. Kjør havregryn og nøtter i fooprosessor. Tilsett smør slik at deigen samler seg. Press blandingen i bunnen av springformen.

3. Ostekrem: Bland kesam, ost, fruktose og vaniljeessens i en bolle. Stivpisk kremfløten. Bland alt forsiktig sammen med geleen og fordel kremen utover nøttebunnen. Sett kaken kjølig minst 1-2 timer før servering.

Rå bærsaus

200 gram bær

25 gr fruktose

1/2 dl vann

1. Kok vann og fruktose til lake og avkjøl. Mos bærene og press den gjennom en sikt for å få ut steiner og skinn.Smak til bærsausen med sukkerlake.

Har ikke prøvd meg på denne selv enda, men hvor vanskelig kan det være? Den er god, det vet jeg, har smakt den :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...