Ixnay Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Hva er den beste middagsretten som du lager selv? Edit for å rette oppskrift Her er min oppskrift: (klippet ut av VG en gang) Laks med kokossaus 2 laksefileter 2 dl kokosmelk 4 ss creme fraiche 1/2 rød paprika (varierer grønnsakene litt fra gang til gang) 2 buketter brokkoli 2 små bunter hakket koriander (koriander på glass fungerer også godt) 2 lime - varm ovnen til 200 grader - Brun fileten på begge sider i litt olje Legg dem i en ildfast form og hell over kokosmelken Dekk med alu-folie og bak i 8 min Stek grønnsakene i litt olje og krydre med salt og pepper Legg på lokk /alu folie og la koke i 3 min. Legg opp grønnsakene og fisken på en tallerken. Hell kokossausen i stekepannen, tilsett creme fraiche og koriander. La koke inn og smak til med lime saft. Mmmm denne er fantastisk, i oppskriften står det bare fisk og grønnsaker, men jeg pleier å koke noen gode poteter til. Denne er også veldig god: Kalkun stroganoff. http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=11974 Håper å få tips til mange andre gode retter! Håper ikke det finnes en lignende tråd, har bladd litt gjennom mat-forumet, samt søkt litt, men fant ikke noe. Endret 3. oktober 2010 av Ixnay
Gjest Mahareth Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg lager ofte en indiskinspirert gryte, med tomat og matjoghurt og kylling. 2 finhakkede løk 2 fedd hvitløk 1 fersk chili 6 tomater 1/2 beger matjoghurt 2 kyllingfileter i biter saften av en halv sitron Måler ikke krydder, men tar i en god slump av garam masala, koriander (både blader og pulver), paprikapulver, spisskummen, litt salt og pepper. Steker løk og chili, har i tomater og hvitløk, så kyllingen, og lar det koke et par minutter. Så har jeg i joghurten, sitron og krydder. Lar koke til kyllingen er mør og tomatene smaker kokt. Smaker også godt med fersk paprika, gulrot i biter, blomkål og spuash. Serveres med ris og naan
Ixnay Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. oktober 2010 Mmm det hørtes godt ut Maharet! Den skal jeg prøve denne uken. Er garam masala noe du får på vanlige matbutikker?
Gjest Mahareth Skrevet 4. oktober 2010 #5 Skrevet 4. oktober 2010 Mmm det hørtes godt ut Maharet! Den skal jeg prøve denne uken. Er garam masala noe du får på vanlige matbutikker? Ja, jeg kjøper det på Kiwi
Eliine Skrevet 4. oktober 2010 #6 Skrevet 4. oktober 2010 Yoghurtmarinert kyllingfilet i ostesaus, med stekte poteter, ris og grønnsaker Marinaden : yoghurt naturell og saften av en halv sitron Sausen: 2 dl vann, 2 hønsebuljong terninger, matfløte,1 stk kremost krydder og fersk timian Med stekte poteter ( salt, nykvernet pepper, olje og aromat krydder), yasminris og grønnsaker ( løk, brokkoli og gulrøtter) Dette smaker helt NYDELIG!!
cilipili Skrevet 4. oktober 2010 #7 Skrevet 4. oktober 2010 Lasagne Enchiladas Nøttestek Indisk suppe Alt vegetarisk selvfølgelig
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #8 Skrevet 4. oktober 2010 Yoghurtmarinert kyllingfilet i ostesaus, med stekte poteter, ris og grønnsaker Marinaden : yoghurt naturell og saften av en halv sitron Sausen: 2 dl vann, 2 hønsebuljong terninger, matfløte,1 stk kremost krydder og fersk timian Med stekte poteter ( salt, nykvernet pepper, olje og aromat krydder), yasminris og grønnsaker ( løk, brokkoli og gulrøtter) Dette smaker helt NYDELIG!! Hvor lenge skal det marineres? Skal det så stekes i biter? Kokes i sausen? Hvor lenge skal sausen koke? Hvor mye matfløte? Utdyp er du snill.
Eliine Skrevet 4. oktober 2010 #9 Skrevet 4. oktober 2010 Hvor lenge skal det marineres? Skal det så stekes i biter? Kokes i sausen? Hvor lenge skal sausen koke? Hvor mye matfløte? Utdyp er du snill. Jeg pleier å dele opp kyllingfileten i ca 3 på langs, og marinere den i et par timer. Det blir ekstra godt hvis man steker den med litt presset hvitløk og margarin på høy varme. Jeg putter ikke kjøttet i sausen,det beste er hvis kyllingen er litt crispy utenpå Til sausen bruker jeg ca en liten kartong matfløte og lar det koke i underkant av 5 min Denne retten anbefales ihvertfall på det varmeste, da den er en av mine absolutt favoritt retter!
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 4. oktober 2010 #10 Skrevet 4. oktober 2010 Pølsegrateng! Kyllingpølser og gode grønnsaker, samt buljong av grønnsaker og kylling med en dæsj timian og paprikapulver slenges i en ildfast form og deretter i ovnen på 200 grader i ca 25 minutter.
Ixnay Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Yoghurtmarinert kyllingfilet i ostesaus, med stekte poteter, ris og grønnsaker Marinaden : yoghurt naturell og saften av en halv sitron Sausen: 2 dl vann, 2 hønsebuljong terninger, matfløte,1 stk kremost krydder og fersk timian Med stekte poteter ( salt, nykvernet pepper, olje og aromat krydder), yasminris og grønnsaker ( løk, brokkoli og gulrøtter) Dette smaker helt NYDELIG!! Løser du opp buljongen i vann etter oppskriften på esken (ofte 1 terning til 1/2 l. vann), eller bare koker du de opp med resten? Skal det være en hel boks matfløte? Edit: skrivefeil igjen! Får ikke med meg fingrene om dagen Endret 4. oktober 2010 av Ixnay
Eliine Skrevet 4. oktober 2010 #12 Skrevet 4. oktober 2010 Løser du opp buljongen i vann etter oppskriften på esken (ofte 1 terning til 1/2 l. vann), eller bare koker du de opp med resten? Skal det være en hel boks matfløte? Edit: skrivefeil igjen! Får ikke med meg fingrene om dagen Jeg gjør litt begge deler,egentlig, hehe Det raskeste er å koke opp de 2 dl vann sammen med de to buljongterningene, og deretter tilsette resten. Jeg bruker ca en hel (liten) kartong matfløte
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå