Gå til innhold

Hva er "gode solforhold"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i firemannsbolig i 1. etasje. Stue- og kjøkkenvinduer, samt veranda er omtrent østvendt, og om sommeren kan jeg sole meg på verandaen til kl 15. Etter det må jeg gå 4 meter til fellesarealet med plen, som har innsyn fra de andre boenhetene, men det er bare jeg som bruker plenen. Her er det sol til ca kl 18.

Vinduene på soverom, barnerom og bad, samt veranda ut fra hovedsoverom, er omtrent vestvendt og har sol fra kl 20 om sommeren.

Vi synes at dette er supert, spesielt siden leiligheten vår er deilig sval om ettermiddagene om sommeren. Vi kjøpte leiligheten delvis pga solforholdene, da vi foretrekker skygge og svalhet framfor ekstremt gode solforhold.

Men nå når vi skal selge, blir dette betegnet som "gode solforhold"? Hadde DU syntes at dette høres fint ut, eller vil du heller ha en leilighet som bader i sol hele sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg synes ikke dette er gode solforhold.

Sol til kl. 15 på egen veranda betyr at det er skygge når jeg kommer fra jobb. At det er sol på fellesarealer er greit nok, men absolutt ikke det samme som å ha det på eget område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om gode solforhold snakker man vel utelukkene om fellesarealer, at det kommer sol inn vinduet har ingen betydning. Inne snakker man heller om lysforhold. Sol til kl 15, er ikke gode solforhold. På sommeren har jeg sol fra 9-20 på balkongen min, og det kaller jeg gode solforhold. Ekstremt gode solforholde er hvis man har solen fra den står opp til den går ned. Hvis man må velge er kveldssol det mest atraktive da de fleste er på jobb på morgenen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor har jeg sol på terassene fra sola står opp til den går ned. Det er å karakterisere som gode solforhold. Sol kun til kl 15 på terassen er ikke gode solforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gode solforhold" handler om balkong/terrasse/hage, ja, og jo lengre sola står på jo bedre.

Derfor lette vi aktivt etter leilighet som ikke hadde gode solforhold :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Dette hørtes ut som det stikk motsatte av gode solforhold for meg:

-sola på verandaen er borte når jeg kommer hjem fra jobb

-kun morgensol på stue og kjøkken

-kveldssol på soverommene så de blir varmet dyktig opp til leggetid

Hvis det er lyst og store vindusflater der, kall det heller gode lysforhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg unngått ordet solforhold, men nevnt østvendt veranda og sørvendt hage. Noen vil synes det er ok uten for mye sol, avhengig av hvor dere bor i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...