AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg elsker eggedosis Lurer på å sette eggedosis-klatter på bakebrett inn i ovnen, men blir det noe godt? Noen som har prøvd?
Jesse Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Har ikke prøvd med bare eggedosis, tror kanskje det bare flyter rett ut? men mormoren min pleier å lage noen småkaker til jul som heter Pleskner, og det er vel eggedosis tilsatt litt mel og vaniljesukker, som stekes i ovnen så vidt jeg husker, og det er kjempegodt
Aricia Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Pleskner er vel marengs, dvs eggehviter og sukker? Jeg vet ikke helt hva slags konsistens du ser for deg at stekt eggedosis skal få? For å si det sånn: Hvis du blander eggedosis med bittelitt mel, heller det i en form og steker, får du sukkerbrød. Ellers kan du google "sabayonne". Det er en italiensk dessertsaus bestående av søt vin (feks marsala) og eggedosis. Jeg har forsøkt meg med å "gratinere" sabayonne over bær. Du fyller friske bær i små ildfaste former, heller over sabayonne og svir av toppen med crème brûlée-brenner (dvs liten propanbrenner), slik at den blir lett karamellisert. Muligens går det også an å sette formene raskt under varm grill i ovnen (jeg har sett det i oppskrifter), selv om jeg også forestiller meg at sausen da lett kan "smelte ned" og bli tyntflytende. Endret 3. oktober 2010 av Aricia
venus_ Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Ser for meg at det blir søt eggerøre, så tror ikke det blir så godt. Men sabayonne som er nevnt over her er veldig godt.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #5 Skrevet 3. oktober 2010 Eggedosis i ovnen får en veldig svampete konsistens. Ekkelt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå