Gå til innhold

Ung, men høyt blodtrykk!?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at jeg hadde skyhøyt blodtrykk. Målte 160/120... dette er svært høyt til at jeg er i mine tidlige tjueår. Legen tok dette svært alvorlig og jeg må innrømme at jeg er litt nervøs...

Noen som har moe erfaring på dette området? Noen som sliter med hypertensjon eller som vet noe om dette?

Er klar over at det kan være hormoner eller nyreskade... :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men jeg kaller det ikke at jeg "sliter" med det.

Jeg går på blodtrykksdempende medisiner, og glemmer at jeg har det. :)

Skrevet

Hva er årsaken? Og får du noen bivirkninger av medisinene?

Skrevet

Jeg er også (forholdsvis) ung, med høyt blodtrykk. Men det er ikke fullt så høyt som ditt, selv om jeg har fått målt omtrent like høyt som deg ved et par anledninger.

Har fått beskjed om å gå ned noen kilo. Er du overvektig,ts? I såfall kan blodtrykket ha noe med det å gjøre. Hvis ikke du er overvektig, så må det være en annen årsak. Noen får automatisk høyt blodtrykk hos lege, pga legeskrekk. Kan det være årsaken?

Uansett, man skal ta høyt blodtrykk på alvor, fordi det på sikt kan føre til hjerneblødning og hjerteinfarkt osv. Har du andre risikofaktorer som f.eks høyt kolestrol og diabetes, er du ekstra utsatt.

Vil anbefale deg å snakke med legen igjen.

Skrevet (endret)

Jeg har normal BMI, og er langt ifra overvektig... jeg er sykepleier så har nok ikke no hvitfrakkfobi heller... Har tatt blodprøver og skal gå med en mansjett som måler BT i 24 timer... jeg er bare utålmodig og vil så gjerne ha svar fortest mulig...

Og det jeg har tenkt mest på er frykten for å ikke kunne bli gravid.... Huff... uvisstheten er grusom!

Endret av Tammie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...