crazyforgum Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg ønsker meg hund,men er usikker på hvilken. Jeg ønsker meg en som kan følge meg på fjellturer og som får meg til å føle meg trygg både inne og ute. Kan tenke meg at den skal være endel i hundegård og gå tur 1-2 timer på hverdagen. Helst bør den være rolig og røyte lite. Er det noen som har forslag så blir jeg glad for det
Gjest redstar Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 Du kan jo se litt her og se om du finner litt info om rasene. Jeg tror egentlig du bare bør google deg litt rundt og se hva som passer deg:)
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 Hei:) Mange å velge mellom, men spennende med ny hund! Når jeg valgte min rase, måtte jeg tilslutt bestemme meg for at jeg ikke kunne bry meg om den røyta mye eller ikke. For min del er gemyttet det aller viktigste, så får jeg heller holde ut med litt ekstra vasking..
Capricorn Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 Hvorfor kommer Pitbull opp i den testen? Er ikke den ulovlig i Norge?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #5 Skrevet 2. oktober 2010 Se her på Canis rasevelger. Den er omfattende og bra.
Cayenne Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 Hvorfor skal du ha den en del i hundegård? De færreste hunder trives noe særlig alene ute i hundegård.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 BOUVIER DES FLANDRES De er store, så man føler seg veldig trygg, de er rolige, kosete og de røyter ikke i det heletatt. Det er en del pelsstell da de har MYE pels, men vakrere hunder finnes ikke :-)
la Flaca Skrevet 4. oktober 2010 #8 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg ønsker meg hund,men er usikker på hvilken. Jeg ønsker meg en som kan følge meg på fjellturer og som får meg til å føle meg trygg både inne og ute. Kan tenke meg at den skal være endel i hundegård og gå tur 1-2 timer på hverdagen. Helst bør den være rolig og røyte lite. Er det noen som har forslag så blir jeg glad for det Ut i fra det du skriver her så har jeg faktisk et forslag, og det er for en gang skyld en av rasene jeg har selv: eurasier. Det er en hund som er passe selvstendig på den måten at den som regel trives godt med å være ute noen timer alene.(med tilvenning) Det er lite lyd i dem, noe som er viktig dersom du skal ha hunden i hundegård. Størrelsen er både håndterbar og gir en følelse av trygghet. Supre turhunder. Voksne eurasiere fremstår rolige og pålitelige. De er enormt lettlærte og presise. (til og med sammenlinket med gjeterhunden i huset) Røyter i perioder - en til to ganger i året. Tisper også i forbindelse med løpetid. Eneste minus med rasen er at de gjennomgående har dårligere nærver enn mange andre raser. Min er skuddredd, og var en del stressa da han var valp. Ikke så miljøsterk som man kunne ønsket. Sosialisering og miljøtrening er veldig viktig, men mye av det vokser de av seg. I hverdagen er de utrolig greie og ukompliserte. Min går løs (fot) over alt. Ville også sett på berner sennen, evt. tispe.
MissMas Skrevet 5. oktober 2010 #9 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg ønsker meg hund,men er usikker på hvilken. Jeg ønsker meg en som kan følge meg på fjellturer og som får meg til å føle meg trygg både inne og ute. Kan tenke meg at den skal være endel i hundegård og gå tur 1-2 timer på hverdagen. Helst bør den være rolig og røyte lite. Er det noen som har forslag så blir jeg glad for det Stor eller liten hund? Pudler finnes i alle størrelser. Både store og små. Røyter ikke. Allsidige hunder.
Independent_ Skrevet 5. oktober 2010 #10 Skrevet 5. oktober 2010 Hei Crazyforgum. Her beskriver du veldig mange hunderaser, så jeg tror du har god sjans på å få deg en hunderase du blir fornøyd med. Men du bør vite på forhånd hvilken bruksområde rasen skal ha? Vil du ha en jakthund, eller en selskapshund, eller kanskje en vakthund? Jeg mener at det er dumt å skaffe seg en jakthund hvis man ikke går på jakt. Jeg er uenig i hva Cayenne skriver ang. hunder i hundegård. Mange hunder liker seg kjempegodt i hundegården om dagen når eierne er borte. Hunden liker seg selvsagt mye bedre i hundegården hvis de er to sammen, men det blir kanskje litt mye å anskaffe seg to hunder på en gang. Hva med en terrier? Det fins mange typer terriere. De er gode familiehunder, samtidig som de har litt jaktinstinkt og derfor elsker å gå tur og spor. De kan også brukes som vakthunder hvis du er interessert i det. Så er størrelsen ideel for tur i fjellet (avhengig av hvilken terrier-rase selvsagt). Airdale terrieren er en av mine favoritter. Det er en del pelsstell hos dem i og med at de har den strihårete pelsen som må nappes, men bortsett fra det er de kjempe flotte raser. Så er jeg en Schnauzer elsker. De er fantastiske hunder de også og passer vel alle de egenskapene du leter etter. Mitt tips til deg er å gjøre som meg når jeg letet etter min perfekte rase. Å rett og slett bare se nøye inn på alle de forskjellige hunderasene som fins. Ta kontakt med oppdrettere, og se hva de har å si. Å også kanskje møte de ulike rasene for å se hva du liker/ikke liker. Lykke til
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. oktober 2010 #11 Skrevet 5. oktober 2010 Finsk Lapphund!! den perfekte familiehund. Meget godt gemytt og atletiske men ikke hyperaktive. De har pels, men gosj for en deilig pels. Du må regne med både pels og sand etter en hund. Slik er det bare. Men det er verdt det.
crazyforgum Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #12 Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Tusen hjertelig takk til alle som har kommet med flotte svar og forslag til raser. Jeg har sjekket ut hver og en uten og falle helt for noen av de. Jeg har tatt begge rasetestene som dere la ut linker til uten å bli så veldig mye klokere. Eller, boxer kom som et forslag jeg var godt fornøyd med. Men så er det så mange andre flotte hunder også. Jeg leser om alle hunderaser jeg kommer over og spør etter rase når jeg er ute og ser fine hunder. Jeg liker nok best hunder av type korthåret, middels stor og kraftig. Bokser, rotweiler etc. Sikkert fordi de ser litt skummel ut og jeg ønsker en vakthund Men det er langt fra sikkert at det blir det til slutt. I tillegg er det jo så utrolig mange fine blandinger også. Anngående hundegård så mener jeg det er bedre for hunden å være ute i friskluft og få se hva som rører seg i nabolaget, istedenfor å ligge inne "på plassen sin" hele tiden når vi ikke er på tur. Det handler om variasjon. FINN.no er stedet jeg har funnet mest hunder til salgs. Er det noen som vet om andre steder å lete der annonsene er oppdaterte? Endret 7. oktober 2010 av crazyforgum
Envy Skrevet 7. oktober 2010 #13 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg er oppvokst med boxer og anbefaler rasen på det varmeste, morsommere hund skal du lete lenge etter! De er lekne og utrolig snille. Boxere er dessuten veldig sterke og virker "fryktinngytende" på mange. Jeg er vanligvis mørkredd, men når jeg er ute å går tur på kvelden med mine foreldres hannboxer finnes jeg ikke skuggredd i det hele tatt De er svært aktive og trenger mye tur og selskap, men det virker det jo som du har tatt med i beregningen din En liten ting, du sier hunden kommer til å være mye ute i hundegård, men skal du ha en korthåret hund som boxer eller rottweiler bør du være obs på at de helst ikke skal være så mye ute når kulden setter inn. Skal den også være mye ute vinterstid bør du velge en hund som tåler dette, men som samtidig lever opp til dine ønsker, som f.eks en husky
crazyforgum Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #14 Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Envy; nå fikk jeg enda mer lyst på boxer Du har selvsagt rett i det med pelsen ... men det må jeg bare ta hensyn til. Dessuten kan den kanskje bruke dekken de kaldeste dager? Eller er det "ut"? Husky er ikke aktuelt. Endret 7. oktober 2010 av crazyforgum
Envy Skrevet 7. oktober 2010 #15 Skrevet 7. oktober 2010 Envy; nå fikk jeg enda mer lyst på boxer Du har selvsagt rett i det med pelsen ... men det må jeg bare ta hensyn til. Dessuten kan den kanskje bruke dekken de kaldeste dager? Eller er det "ut"? Husky er ikke aktuelt. Så koselig! Skaffer du en boxer har du helt garantert en venn for livet! :happy: Hvis du har hundehus i luftegården hvor det er innlagt varme kan jo det kansje være greit, men skaffer du korthåret hund er det nok lurt å høre med en vetrinær ang. vintermånedene om hunden skal være ute over lange tidsrom. Vet ikke hvor mye ute du tenkte hunden skulle være? Hvis det er meningen at den alltid skal være ute kan det også være et tenkekors at den kan ha bruk for selskap der ute, altså at de bør være to, for å unngå at den mistrives. De er jo flokkdyr, og trenger å være med flokken sin
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #16 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg ønsker meg hund,men er usikker på hvilken. Jeg ønsker meg en som kan følge meg på fjellturer og som får meg til å føle meg trygg både inne og ute. Kan tenke meg at den skal være endel i hundegård og gå tur 1-2 timer på hverdagen. Helst bør den være rolig og røyte lite. Er det noen som har forslag så blir jeg glad for det Boxer og korthårete raser røyter like mye som andre og de strie hårene setter seg fast i møbler, klær og tepper. Har du hatt hund før? Hvis du har erfaring, har du mer å velge blant. Det finnes store og mellomstore hunder med vokterinstinkt. Men en hund skal aldri skaffes for å få deg til å føle trygghet. Trygghet er noe du må ha selv for å være lederen og kunne sosialisere den. Det finnes par raser med mørk krøllet pels fra Øst-Europa og Italia, men jeg husker ikke navnet på rasene i farta. På vinteren må ikke hunden være ute lenge når det er kaldt, hvis du ikke vil ha polarhund. Selv med dekken må du i alle fall ha varme i hundehuset. En hund sover ca 16 timer i døgnet og har det ofte bedre inne mens du er på jobb. Hund i luftegård kan føle seg forlatt hvis den bare er en. Samtidig får den ikke slappet av hvis du ikke bor på en øde øy. Den vil hele tiden følge med på det som skjer. En gjeterhund vil være lettere hvis du er førstegangskjøper. Å lete på finn.no er ikke smart, hvis du skal finne en seriøs oppretter. Gå på utstillinger, besøk opprettere og bli kjent med den rasen du tror du ønsker deg.
Independent_ Skrevet 9. oktober 2010 #17 Skrevet 9. oktober 2010 Boxer og korthårete raser røyter like mye som andre og de strie hårene setter seg fast i møbler, klær og tepper. Dette er feil. Mange korthårende raser røyter akkurat like mye, og kanskje mer enn strihårete raser. Boxeren er jeg litt usikker på, men et godt eksempel er mopsen. lete på finn.no er ikke smart, hvis du skal finne en seriøs oppretter. Gå på utstillinger, besøk opprettere og bli kjent med den rasen du tror du ønsker deg. Dette er jeg også uenig i. Jada det fins mange useriøse hundeselgere på Finn.no, men størsteparten er faktisk seriøse mennesker som selger friske, sunne hunder. Jeg kjøpte min hund fra en som hadde lagt ut valpene på Finn.no fordi han ikke fikk de solgt ellers, fordi han hadde ikke egen hjemmeside og dreiv et lite hjemmeoppdretteri. Du bør allikevel besøke oppdretteren ja, men det er inget problem å komme i kontakt med selgere over finn.no dersom man får møte de før man bestemmer seg for å kjøpe valpen, og kan se helseattest, stamtavle og veterinæranbefaling.
crazyforgum Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter #18 Skrevet 11. oktober 2010 Boxer og korthårete raser røyter like mye som andre og de strie hårene setter seg fast i møbler, klær og tepper. Har du hatt hund før? Hvis du har erfaring, har du mer å velge blant. Det finnes store og mellomstore hunder med vokterinstinkt. Men en hund skal aldri skaffes for å få deg til å føle trygghet. Trygghet er noe du må ha selv for å være lederen og kunne sosialisere den. Det finnes par raser med mørk krøllet pels fra Øst-Europa og Italia, men jeg husker ikke navnet på rasene i farta. På vinteren må ikke hunden være ute lenge når det er kaldt, hvis du ikke vil ha polarhund. Selv med dekken må du i alle fall ha varme i hundehuset. En hund sover ca 16 timer i døgnet og har det ofte bedre inne mens du er på jobb. Hund i luftegård kan føle seg forlatt hvis den bare er en. Samtidig får den ikke slappet av hvis du ikke bor på en øde øy. Den vil hele tiden følge med på det som skjer. En gjeterhund vil være lettere hvis du er førstegangskjøper. Å lete på finn.no er ikke smart, hvis du skal finne en seriøs oppretter. Gå på utstillinger, besøk opprettere og bli kjent med den rasen du tror du ønsker deg. Dette svaret tror jeg er noe av det nærmeste "typiske ikke-ønskede" KGsvaret jeg kunne ønske meg. En som tror hun kan alt mye bedre enn meg bare fordi jeg ber om råd.
caroline mari Skrevet 11. oktober 2010 #19 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg har blanding mella finsk og svensk lapphund.. Fant min på finn.no.. Men man kan være uheldig å finne litt av kvært der må jeg si XD
Fandenivoldsk Skrevet 14. oktober 2010 #20 Skrevet 14. oktober 2010 Dette svaret tror jeg er noe av det nærmeste "typiske ikke-ønskede" KGsvaret jeg kunne ønske meg. En som tror hun kan alt mye bedre enn meg bare fordi jeg ber om råd. Ser ikke hva som var så ille med det svaret? Det meste som står der er det jo sannhet i. Særlig det med at en hund ikke bør skaffes for trygghetens skyld mange "vokterraser" som krever mye av eieren sin. Ser du har sett på boxer, flotte hunder! Søskenbarnet mitt hadde en. Utrolig snill og glad, men han forble "valpete" hele livet, noe å være forberedt på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå