Meridian Skrevet 2. oktober 2010 #1 Del Skrevet 2. oktober 2010 Jeg holder på å jobbe med en oppgave(stil) som skal leveres før midnatt, og jeg lurer sånn på når jeg skal bruke OG og Å? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tipo Skrevet 2. oktober 2010 #2 Del Skrevet 2. oktober 2010 Og mellom to handlinger eller objekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebra Skrevet 2. oktober 2010 #3 Del Skrevet 2. oktober 2010 og eller å Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 2. oktober 2010 Og mellom to handlinger eller objekter. Vi skal gå og kjøpe noe til mor og far. Da gikk jeg og Jan og Else og Kari. Å komme for sent er bedre enn å ikke komme. Jeg gikk å tenkte lenge, og jeg kjente at jeg var sint og frustrert. Er dette skrevet rett med og eller å og komma? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 2. oktober 2010 og eller å Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Independent_ Skrevet 2. oktober 2010 #6 Del Skrevet 2. oktober 2010 Vi skal gå og kjøpe noe til mor og far. Da gikk jeg og Jan og Else og Kari. Å komme for sent er bedre enn å ikke komme. Jeg gikk å tenkte lenge, og jeg kjente at jeg var sint og frustrert. Er dette skrevet rett med og eller å og komma? Da gikk jeg, Jan, Elske og Kari. Ville jeg skrevet i stedet. Skal helst ikke bruke mer enn et OG der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 2. oktober 2010 #7 Del Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Jeg gikk å tenkte lenge, og jeg kjente at jeg var sint og frustrert. Dette er feil. Å er nemlig infinitivsmerke, og kan dermed bare brukes i forbindelse med verb i infinitiv. (Jeg velger å si "i forbindelse med", og ikke "før" her, for det forekommer jo at det kommer ord mellom infinitivsmerket og infinitiven, som f.eks. i "å ikke like brokkoli".) Endret 2. oktober 2010 av Ludovie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallis Skrevet 2. oktober 2010 #8 Del Skrevet 2. oktober 2010 "og" binder sammen to like størrelser mens "å" er infinitivsmerke og kan kun brukes i forbindelse med infinitiv. "Jeg kan både å gå og å sykle". "Å gå" og "å sykle" er infinitiver m/infinitivsmerke og dermed like størrelser, mens "og" binder de to sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 2. oktober 2010 Første gang jeg har fått med meg dette...er nesten litt flau. Har aldri skjønt dette med bruken av og eller å før ikveld. Tror kanskje jeg skjønte dette nå ...tror! Å skal bare brukes foran ubøyde verb? Men når man bøyer et verb må man bruke og? Er det rett hvis jeg sier: Jeg kan både sykle og gå. ? Å sykle og å gå. ? Nå sykler jeg og imorgen går jeg. ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 2. oktober 2010 #10 Del Skrevet 2. oktober 2010 Oversett setningen til engelsk. Da hører du hva som er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 2. oktober 2010 Oversett setningen til engelsk. Da hører du hva som er riktig. Smart, det fungerte fint med disse setningene jeg skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Feline. Skrevet 2. oktober 2010 #12 Del Skrevet 2. oktober 2010 Enkelt forklart: OG binder to ting sammen Å brukes foran verb som ikke er bøyd (infinitiv) Eks: Lise og Kari liker å strikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #13 Del Skrevet 2. oktober 2010 Da gikk jeg, Jan, Elske og Kari. Ville jeg skrevet i stedet. Skal helst ikke bruke mer enn et OG der. Kjærlighetssyk? Sorry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå