Meridian Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg holder på å jobbe med en oppgave(stil) som skal leveres før midnatt, og jeg lurer sånn på når jeg skal bruke OG og Å?
Gjest Tipo Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 Og mellom to handlinger eller objekter.
Meridian Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2010 Og mellom to handlinger eller objekter. Vi skal gå og kjøpe noe til mor og far. Da gikk jeg og Jan og Else og Kari. Å komme for sent er bedre enn å ikke komme. Jeg gikk å tenkte lenge, og jeg kjente at jeg var sint og frustrert. Er dette skrevet rett med og eller å og komma?
Independent_ Skrevet 2. oktober 2010 #6 Skrevet 2. oktober 2010 Vi skal gå og kjøpe noe til mor og far. Da gikk jeg og Jan og Else og Kari. Å komme for sent er bedre enn å ikke komme. Jeg gikk å tenkte lenge, og jeg kjente at jeg var sint og frustrert. Er dette skrevet rett med og eller å og komma? Da gikk jeg, Jan, Elske og Kari. Ville jeg skrevet i stedet. Skal helst ikke bruke mer enn et OG der.
Gjest Ludovie Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Jeg gikk å tenkte lenge, og jeg kjente at jeg var sint og frustrert. Dette er feil. Å er nemlig infinitivsmerke, og kan dermed bare brukes i forbindelse med verb i infinitiv. (Jeg velger å si "i forbindelse med", og ikke "før" her, for det forekommer jo at det kommer ord mellom infinitivsmerket og infinitiven, som f.eks. i "å ikke like brokkoli".) Endret 2. oktober 2010 av Ludovie
Gjest Dallis Skrevet 2. oktober 2010 #8 Skrevet 2. oktober 2010 "og" binder sammen to like størrelser mens "å" er infinitivsmerke og kan kun brukes i forbindelse med infinitiv. "Jeg kan både å gå og å sykle". "Å gå" og "å sykle" er infinitiver m/infinitivsmerke og dermed like størrelser, mens "og" binder de to sammen.
Meridian Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 2. oktober 2010 Første gang jeg har fått med meg dette...er nesten litt flau. Har aldri skjønt dette med bruken av og eller å før ikveld. Tror kanskje jeg skjønte dette nå ...tror! Å skal bare brukes foran ubøyde verb? Men når man bøyer et verb må man bruke og? Er det rett hvis jeg sier: Jeg kan både sykle og gå. ? Å sykle og å gå. ? Nå sykler jeg og imorgen går jeg. ?
Meaty Skrevet 2. oktober 2010 #10 Skrevet 2. oktober 2010 Oversett setningen til engelsk. Da hører du hva som er riktig.
Meridian Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 2. oktober 2010 Oversett setningen til engelsk. Da hører du hva som er riktig. Smart, det fungerte fint med disse setningene jeg skrev.
Gjest Feline. Skrevet 2. oktober 2010 #12 Skrevet 2. oktober 2010 Enkelt forklart: OG binder to ting sammen Å brukes foran verb som ikke er bøyd (infinitiv) Eks: Lise og Kari liker å strikke
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #13 Skrevet 2. oktober 2010 Da gikk jeg, Jan, Elske og Kari. Ville jeg skrevet i stedet. Skal helst ikke bruke mer enn et OG der. Kjærlighetssyk? Sorry.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå