Gå til innhold

Smell fra lampe / stikkontakt


MaGik84

Anbefalte innlegg

Jeg har en taklampe i gangen som er koblet til en stikkontakt over paneltaket.

I dag når jeg skrudde på lyset smalt det høyt og sikringen gikk. Jeg skrudde alle bryterene av og skrudde så noen av lysene på igjen. Alle fungerte forutenom dette ganglyset..

Jeg trodde med en gang en av de to pærene i lampen hadde eksplodert, men ingen av dem er knust. Testet lampen i en annen stikkontakt og da fungerte den ene lyspæren i lampen. (mulig den ene pæren har gått tidligere uten at jeg har merket det.

Jeg lurer altså på hva dette kraftige smellet kan være??

Smellet kom helt likt som jeg trykket på bryteren. Det var høyt og sikringen til 4-5 steder gikk. Nå virker det altså som at stikkontakten ikke fungerer. Kan dette være farlig? Bør jeg rive taket så fort som mulig?

M

Endret av MaGik84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på.

Tror jeg har ganske lik problemstilling. Min lampe (i gangen den også) startet med at den ene av to pærer plutselig begynte å gå med kanskje toppen et par dagers mellomrom, før den eksploderte. Sluttet da å bruke den delen av lampa, og hadde pære i den andre. Den andre begynte også å gå hyppig, og nå virker den ikke i det hele tatt.

Hva er det som har skjedd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bump! Noen som vet hva som kan være årsaken til smellet i stikkontakten, og hvordan dette kan fikses?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jordingsfeil. Ring en fagmann på mandag, istedet for å spørre her og/eller ignorere det. Mye dyrere om det blir brann enn det er å betale den regninga til elektrikeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det elektriske anlegget gammelt? Da er det meget mulig du rett og slett overbelaster hele kalaset. Slitasje og uprofesjonelt arbeid kan også bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg har en taklampe i gangen som er koblet til en stikkontakt over paneltaket.

I dag når jeg skrudde på lyset smalt det høyt og sikringen gikk. Jeg skrudde alle bryterene av og skrudde så noen av lysene på igjen. Alle fungerte forutenom dette ganglyset..

Jeg trodde med en gang en av de to pærene i lampen hadde eksplodert, men ingen av dem er knust. Testet lampen i en annen stikkontakt og da fungerte den ene lyspæren i lampen. (mulig den ene pæren har gått tidligere uten at jeg har merket det.

Jeg lurer altså på hva dette kraftige smellet kan være??

Smellet kom helt likt som jeg trykket på bryteren. Det var høyt og sikringen til 4-5 steder gikk. Nå virker det altså som at stikkontakten ikke fungerer. Kan dette være farlig? Bør jeg rive taket så fort som mulig?

M

Høyst sannsynlig er det pære nr. 2 som har sagt takk for seg.

Smellet er lysen av en typisk kortslutning (ikke unormalt).

Bytt den pæren som ikke fungerer og prøv lampen i en annen stikkontakt.

Om lampen da virker (lys i bege pærene) så er høyst sannsynlig lampen ok.

Men... når sikringene til 4-5 kurser gikk samtidig så kan du ha en feil på fordelingsnettet inne i huset/leiligheten din.

Mulig at kursene ikke er riktig "satt opp" mht. størrelse i forhold til hverandre.

Alternativt kan det være så enkelt som at du på de 4-5 andre kursene som trippet har "raske" sikringer som kobler ut fort ved for høy strøm.

Se på stikkontakten som lampen var koblet til. Er den brun noen steder ?

Hvis ikke;

Koble inn sikringen til punktet hvor lampen satt, og så måler du om du har spenning (ca 220 - 230 V) i den stikkontakten.

Er det en elektriker som har lagt opp den kursen som lampen din hengrer på, eller et det en "hobby-elektriker" av noe slag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...