Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Da har jeg nettopp sett nokas filmen. Satt meg først ned og leste "http://www.dagbladet.no/2010/10/01/kultur/film/nokas/erik_haland/erik_skjoldbjerg/13642438/".

Hovedfokuset i dagbladet sin diskusjon er om politimannn Erik Håland skjøt først eller ikke ute på domkirkeplassen. At det var han som utløste all skytingen på plassen.

Det kan godt hende han skjøt først og at det var han som utløste det, men skulle han bare la være å gjøre noe og se på?

Syns han gjorde det eneste rette. Bruke alle midler for å få de stoppet.

Nå stemmer nok ikke filmen helt overens med slik det var i virkeligheten så jeg kan kun utale meg fra det jeg husker samt det jeg så i filmen.

Men er det bare meg som syns det var litt rart at han politimannen som ble drept kjørte så nær ranerene? Han viste jo hvor de var. Han merket det jo selv så han begynte å rygge når han innså at han hadde kjørt for nærmt. Det er tragisk, men det er ikke alltid at man kan skylde på andre.

Men når dette er sagt så syns jeg det er litt risky å stå der med kun en liten pistol når ranerene er så mye bedre utstyrt. Nå vet jeg ikke hvor lang tid det reelt tok fra politiet fikk vite om det til ranerene kjørte avgåre men rart at det ikke var en eneste politimann tilstede som var bedre utstyrt til å skyte dem (skarpsytter kanskje).

Men det er som med alt annet, det er alltid lettere å sitte på sidelinjen å få med seg alt en når man står midt i en slik farlig situasjon.

Helt til sluttkan jeg legge til at jeg ble svært overrasket av hvordan publikum oppførte seg, de trodde ranerene var politi. Han ene syklisten trodde at han ble lagt i bakken av beredskapstroppen som hadde øvelse! Kan vel forstå det for er nok ganske så surealistisk å oppleve noe slikt.

Ha en fin kveld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men er det bare meg som syns det var litt rart at han politimannen som ble drept kjørte så nær ranerene? Han viste jo hvor de var. Han merket det jo selv så han begynte å rygge når han innså at han hadde kjørt for nærmt. Det er tragisk, men det er ikke alltid at man kan skylde på andre.

Men når dette er sagt så syns jeg det er litt risky å stå der med kun en liten pistol når ranerene er så mye bedre utstyrt.

Såvidt jeg har fått med sendte ikke Toska & Co. pressemelding som beskrev planer og hva slags utstyr de var i besittelse av før ranet.

Skrevet

Vel ts du har rett i det

"Såvidt jeg har fått med sendte ikke Toska & Co. pressemelding som beskrev planer og hva slags utstyr de var i besittelse av før ranet"

Vel.. politiet fikk nå ganske tidlig vite at det var ett ran og skudd hadde blitt avfyrt.

Skrevet

Mener du at det er politimannen sin egen feil at han ble skutt? Den som har skylda for det drapet er vedkommende som skjøt politimannen.

Skrevet

Mener du at det er politimannen sin egen feil at han ble skutt? Den som har skylda for det drapet er vedkommende som skjøt politimannen.

Og på grunn av det syns jeg det hadde vært mye kulere med en alternativ slutt à là "Inglorious Basterds", der alle ranerne dør i siste scene. Gjerne litt grafisk med mye blodsprut og hjernemasse og i slomo. Hvorfor er det ingen som lager DEN filmen? Den ville jeg sett.

Skrevet

Du har helt rett i at det er de som skjøt politimannen sin feil, det mener jeg også. Men når det er sagt så syns jeg det var litt merkelig at han kjørte så nær ranerene, han viste at de var på domkirkeplassen.

Men så er det mange som mener at det er han politimannen som skjøt først som fremprovoserte det, noe jeg er helt uenig i.

Skrevet

Det er nok ikke alltid så enkelt å tenke logisk i slike situajoner som det, selv for politiet.

Skrevet

Helt enig.

Skrevet

V70-politibilen i traileren er en facelift 2005-modell. Filmen skal forestille 2004 :)

Skrevet

Det JEG reagerte på i filmen er hvor dårlig planlagt ranet var!

Det første de burde ha funnet ut om,var jo selvsagt om det gikk ann å komme seg gjennom det aktuelle vinduet eller ikke!

Skrevet

Det JEG reagerte på i filmen er hvor dårlig planlagt ranet var!

Det første de burde ha funnet ut om, var jo selvsagt om det gikk ann å komme seg gjennom det aktuelle vinduet eller ikke!

Disse gutta er ikke akkurat genier. Dette er karer som falt igjennom allerede fra tidlig alder. Det er mulig at det finnes smarte ranere, men disse er helt klart ikke blant dem. Alle sammen har sonet gjentatte ganger for diverse smådrit, og nå sitter de, kollektivt og langvarig for mordet på en politimann. Hva er det som er så smart med det?

Skrevet

Disse gutta er ikke akkurat genier. Dette er karer som falt igjennom allerede fra tidlig alder. Det er mulig at det finnes smarte ranere, men disse er helt klart ikke blant dem. Alle sammen har sonet gjentatte ganger for diverse smådrit, og nå sitter de, kollektivt og langvarig for mordet på en politimann. Hva er det som er så smart med det?

helt dum er de jo ikke,i og med at de har 51 millioner å bruke når de kommer ut..

Skrevet

helt dum er de jo ikke,i og med at de har 51 millioner å bruke når de kommer ut..

Regner med politiet kommer til å følge etter de når de slipper ut... På ett eller annet tidspunkt må de jo måtte oppsøke pengene.... ?

Skrevet

Når de kommer ut, vil de ikke kunne skifte sokker engang uten at det blir registrert.

Skrevet

Ja, for da kan de leve herrens glade dager? Dream on.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...