Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Babyen min vil IKKE legge seg. Babyen skriker med en gang den legger i sprinkelsenga og skjønner at nå skal den sove. Jeg bysser, synger, stryker på, triller i vogn, men ingenting fungerer. Jeg bysser ofte til den sovner og så legger den og dette kan ta timesvis. Og når den legges i sprinkelsenga, våkner den igjen... Må fortelle at jeg bor i leid leilighet og det er veldig bråkete fra de jeg leier hos om det har noen betydning. Jeg er så utslitt og lei nå at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre, la babyen ligge og skrike til den sovner, eller bysse og bære i tre-fire timer i strekk? For så at babyen våkner og skriker igjen når babyen legges i sprinkelsenga si. Jeg har gode leggerutiner, gir den et bad i åttetida, så på med pysj og gir grøt og amme og så pusse tenner. Likevel faller ikke babyen til ro, selv om den er trøtt... Det er vanskelig når hele kveldene går med til legging og jeg selv bruker all den tida som skulle vært alenetid på å bysse og bære og gjøre det jeg kan for at babyen skal sovne - og det funker ikke. jeg spurte på helsestasjonen og ble anbefalt skrikekur. Jeg er ikke så glad i det, har prøvd det og må hente babyen fordi den kan ligge i en halvtime i strekk og bare skrike og det er så sårt å høre på. Er redd for at babyen skal bli utrygg eller stressa eller verre av det. Har hørt historier om par som har gjort dette før, og det har funka på men jeg syns det er kjempefælt! Har noen noen gode tips og råd til meg? Jeg er utslitt og lei og har null fritid for meg selv på kveldene slik at alt bare er kaos... :s

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er babyen? Er du alene med ham/henne?

Skrevet

6 mnd, ja.

Skrevet

Kanskje du skulle tatt turen til manuellterapeut for å sjekke om han/hun har problemer med nakken

Skrevet

Jeg ville ikke brukt skrikekur på en så liten baby når det ikke er helt klart at han/hun ikke plages av noe! Har h*n vært utilpass hele tiden, eller er dette nytt? Hvordan sover h*n på dagtid, hvor mange ganger, hvor lenge, når er siste luren? Ammer du om natten, hvor mye grøt spiser h*n, kan det være sult eller magesmerter? Har h*n vært grei å legge tidligere?

Skrevet

Kanskje du skulle tatt turen til manuellterapeut for å sjekke om han/hun har problemer med nakken

Går til fysioterapeut og hun fant ikke noe galt.

Jeg ville ikke brukt skrikekur på en så liten baby når det ikke er helt klart at han/hun ikke plages av noe! Har h*n vært utilpass hele tiden, eller er dette nytt? Hvordan sover h*n på dagtid, hvor mange ganger, hvor lenge, når er siste luren? Ammer du om natten, hvor mye grøt spiser h*n, kan det være sult eller magesmerter? Har h*n vært grei å legge tidligere?

Nesten alltid. Virker som at babyen ikke liker sprinkelsenga si. I perioder gikk det greit, og babyen sovna lett og sov godt, men hver gang de jeg leier hos, bråker og hun våkner av det, så er det på'n igjen og ukesvis med problemer med legging. Ofte når jeg bysser så vrir hun seg, strekker på seg og skal se overalt og skriker. Ja, manuellterapeut hadde vært noe, bare for å kunne utelukke at det er noe sånt. Spiser grøt tre ganger, morgen, lunsj, middagsmat til middag og kveldsgrøt og da er det en stor porsjon med vann til og så ammes hun. Nå sover hun endelig, men jeg prøvde å la henne skrike, men det gikk ikke. Så det ble byssing, legging, skriking fordi hu merka at hu ble lagt ned, byssing på ny og det gjentar og gjentar seg, men nå sover hun. Problemet er at det tar timesvis, ofte opptil fem timer før hun sover.

Skrevet

Stor porsjon grøt, ikke stor porsjon vann...

Skrevet (endret)

Kanskje du må legge noe rundt babyen så senga ikke virker så stor? Vet ikke hvordan du har det i senga nå men..

Edit: Mange babyer roer seg også med en uro og/eller med musikk.

Endret av Enny
Skrevet

Er det noen av metodene du har prøvd som funker bedre enn de andre, men som du helst vil unngå fordi du er redd for "dårlige vaner"? I tilfelle ville jeg kjørt på med dårlige vaner, hvis det fungerer. Det viktigste er at babyen får sove og at du ikke sliter deg ut. Man kan plukke av babyer og småbarn de mest håpløse (u)rutiner etterhvert, noen ganger er minste motstands vei nødvendig for å overleve.

Jeg ville kanskje vurdert en tur både til lege og manuellterapeut for å sjekke om babyen plages av noe. Jeg ville ikke latt babyen skrike.

Skrevet

Det funker å legge henne på saueskinn i sofaen ved siden av meg, slik at hun får sett tv, men da kaver hun kjempelenge og vil prate og leke i timesvis før hun sovner. Har også fungert å la henne ligge på lekematta og holde på med leker til det lengste, og så har hu sovna med leker i hendene. Jeg syns det er forferdelig at hun skriker. "alle" sier til meg at hun må lære seg at det er natt og rutiner. Jeg vil helst bære henne for da faller hun til ro og sovner, er bare det at ryggen og armene mine er helt gåen...

Skrevet

Herreguuuud er det virkelig noen helsestasjoner som anbefaler skrikekur til en 6 mnd baby i år 2010?? Blir provosert merker jeg.

Godt du har mer vett enn som så TS! Men skjønner det må være ufattelig tøft.

Det aller første jeg ville gjort var å sjekke denne babyen hos manuelterapeut. Kanskje hun har låsninger og vondt?

Hvor lenge sover babyen i strekk?

Er det slik at du legger henne til et spesielt tidspunkt og "forventer" at hun skal sove da? Det syns jeg hun er for liten til. Nå husker jeg ikke nøyaktig, men mener da at babyen vår sovnet sånn "overalt" i den tiden der ...så hvis hun sovner foran tven etter mange timer, eller under babygymen, hvorfor ikke bare la henne gjøre det??

Hun er for liten enda til sånn "nå er kl 20 og du skal legge deg i senga di, god natt-opplegg!!"

Skrevet

Herreguuuud er det virkelig noen helsestasjoner som anbefaler skrikekur til en 6 mnd baby i år 2010?? Blir provosert merker jeg.

Godt du har mer vett enn som så TS! Men skjønner det må være ufattelig tøft.

Det aller første jeg ville gjort var å sjekke denne babyen hos manuelterapeut. Kanskje hun har låsninger og vondt?

Hvor lenge sover babyen i strekk?

Er det slik at du legger henne til et spesielt tidspunkt og "forventer" at hun skal sove da? Det syns jeg hun er for liten til. Nå husker jeg ikke nøyaktig, men mener da at babyen vår sovnet sånn "overalt" i den tiden der ...så hvis hun sovner foran tven etter mange timer, eller under babygymen, hvorfor ikke bare la henne gjøre det??

Hun er for liten enda til sånn "nå er kl 20 og du skal legge deg i senga di, god natt-opplegg!!"

Takk, bra noen forstår meg!!! Ja, de anbefalte det om jeg tålte det da, sa helsesøstra.

Men jeg tåler ikke la henne skrike sa jeg. Hu mente jeg var tålmodig, men herregud hva gjør man ikke for sin egen baby...

Da lar jeg henne bare sovne foran tven, så får det bli en koselig kveldsstund med babyen meg og tven da. Mye koseligere. Pludring, kaving, osv. Hu liker å prate og le endel på kveldene før hu faller til ro. Det får hu ikke om hu legges i den sprinkelsenga. Det fungerte en stund å legge henne, men så ble det forandring da. Vanligvis har hun sovet fra ni til ett, ett er det amming. Så sover hun til ca 4 så er det amming da og så våkner hun ca 6 og sovner igjen og vi står opp i åttetida. Nå sovner hun ofte ikke før elleve på kveldene om hu får ligge i stua og se tv og slik da.

Jeg ringer fysioterapeuten på mandag og ber henne sette meg i kontakt med en manuellterapeut.

Skrevet

Det høres veldig slitsomt ut! Men du huske på at det blir bedre etterhvert. Imellomtiden er jeg enig med de andre som sier at du bør oppsøke terapaut/lege så slipper du iallefall å bekymre deg for at noe er galt.

Men har du prøvd å legge babyen tidligere? Jeg vet ikke om det gjelder din baby, men min la seg åtte-ni ved 4-mnds alder, men måtte ned i seks-syv tiden ved 6-mnds alder..

Skrevet (endret)

Dette varierer selvsagt fra barn til barn. Men vi (og flere andre med barn som jeg kjenner) kunne legge babyen i senga kl 19 ved 6 mnd og ho sovna uten noe "tull". Vi begynte med det ved 4-5 mnd, og det tok oss ca 1-2 mnd før ho hadde skjønt at nå var det natt.

Det er jo i denne alderen man skal prøve å innføre gode leggerutiner, slik at babyen skjønner at nå er det natt. Men dette funker selvfølgelig ikke dersom barnet har det vondt. For oss funket det å ikke ta frøkna opp av senga når ho gråt. Vi satt attmed sengen hennes og strøk ho på kinnet og holdt ho i handa. Når ho aksepterte at vi ikke løftet ho opp, men at vi bare strøk ho på kinnet og holdt ho i handa, så ventet vi litt med å gå inn til henne, vi lot vi det gå 5 min før vi gikk inn til ho når ho gråt, trøstet henne og gikk ut igjen. Så ventet vi 7 minutter til neste gang ho gråt. Slik fortsatte det utover kvelden, og ho sovnet som regel etter tredje gangen vi hadde vært inne med henne. Frem til ho var 3-4 mnd var ho helt "umulig" når det gjaldt søvn, nektet å sove, mange sene kvelder hvor vi var ute å trillet for å få ho til å sove. Men vi hadde vært å sjekket henne hos manuellterapeut for å være sikre på at ho ikke hadde vondt noen plasser.

Dette funket veldig godt for oss, og vi har nå ei tulle som vi legger i sengen 18.30-19 og sier "god natt, mamma/pappa elsker deg", går ut av rommet og ho sover hele natta igjennom (Noen kvelder der ho våkner av hylskrik sikkert pga mareritt eller noe, vi tar ho selvfølgelig opp og trøster ho da, men disse kveldene hører til sjeldenhetene). Men selv om dette funket for oss, så er det ikke sikkert det funker for alle. Men det er kanskje verdt forsøket. :jepp:

Endret av TheaH
Skrevet

Går til fysioterapeut og hun fant ikke noe galt.

Det gjør jeg med min også, men allikevel så fant manuellterapeuten KISS på småtten.:)

Skrevet (endret)

Stakkars deg, TS. Dette høres forferdelig slitsomt ut for dere begge. Jeg ville, hvis du er sikker på at det ikke plager babyen noe (gjerne fått det sjekket ut), senker skuldrene og brukt det som funket, enten er det amming, TV-lyder eller lignende. Blås i at folk sier hun "skal" lære seg å sovne selv nå! Det lærer hun når hun er klar. I mellomtiden bruker du det som fungerer, prøver å legge alt til rette for at hun skal sovne, og ellers prøver å holde ut. Er du alene om omsorgen? Du bør prøve å få en eller annen form for avlastning når du er helt utslitt.

Angående de du leier hos, er det snakk om "normalt bråk til normale tider", eller uforholdsmessig mye støy sent på kvelden? Har du prøvd å snakke med dem om problemet?

Skrikekur har jeg ingenting til overs for. Det kan godt være at det funker for flere, men til hvilken pris? Det er gjort forskning på skrikekurer, som viser at det faktisk kan være skadelig for babyen. Dessuten, man må ofte gjennom flere skrikekurrunder, hver gang babyen er syk, får tenner, går igjennom utviklingssprang osv. Det er ikke bra for barna. Bra du ikke vil bruke skrikekur!

:klemmer: til deg, slitne mamma.

Endret av Harlekin
Skrevet

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver.

Hadde samme problemet med gutten min når han var 4-6 mnd,og jeg var også alene med han.

Man blir fryktelig sliten ja,helt på grensa på en måte..Så som enkelte sier her:Ikke bry deg om "Dårlige vaner nå,det viktigste er og få henne til og sove så du også får litt hviletid.

Man behøver vel ikke pusse tenner etter amming?

Puss tenner etter grøt og kveldsstell.

Bruk mye tid på og roe ned,kos og pupp.Kansje hun sovner ved puppen?

Jeg la meg ofte i dobbeltsenga med han og ammet han til han sovnet.

Når han sovnet satte jeg sprinkelsengen på ene siden og la noen puter rundt han så han ikke skulle dette ned.Lot han ligge en stund så kroppen hadde falt helt til ro før jeg evn flyttet han over i sin egen seng.

Det ble mange turer inn og ut av soverommet løpet av kvelden over en periode,men regelen jeg satte var at når han/vi hadde lagt oss så tok jeg han ikke med ut av soverommet igjen.

Hvis det ikke var noe spess da,bytte bleie o.l.

Dette tok tid men det funket til slutt.

Nå er han 8,5 mnd.

Vanen har blitt at jeg "bysser" sengen når han skal sove.

(Sengen har hjul foran så dytter denne litt framogtilbake)

Høres dumt ut,men gjør heller dette og får han til og sovne på 5 min,enn at han skal ligge der og skrike.For det gjør han hvis jeg ikke bysser.

Jobber nå med at jeg skal slippe denne byssinga,men ikke noe stress lixom.

Uansett er det en ting jeg har lært meg:Man kan ikke BESTEMME når ungen skal sove.Mange sier jo det,du skal bestemme når ungen skal sove osv.

Hvis ungen ikke er trøtt så nytter det ikke uansett hva man gjør.

Prøv og ha henne våken f.eks 3-4 timer der du er positiv aktiv med henne,og kansje gå en tur så hun får litt frisk luft før sengetid.

Eller hva som er normalt for henne og være våken før hun tar en dupp igjen.

Fast kveldsrutine ser jeg at dere har.

Bare pass på at hun ikke blir overtrøtt for da kan det ha negativ effekt.

Hun har ikke litt vondt i magen tror du?

Bare tenker at hun kansje får litt mye grøt?Man anbefaler grøt x2,ikke mer pga at grøt kan være litt hardt for magen.Har jeg hørt da..

Nå vet ikke jeg vekten på henne osv,men kansje kutte ut grøten mitt på dagen og gi henne litt frukt istedenfor kansje?

Skrevet

Eg ville prøvd å lagt babyen tidligere, den er ikke overtrøtt i 8 tiden da?

Skrevet

Vår lille jente var akkurat som du beskriver. Det var to ting som hjalp for oss. Det ene var å ha på musikk eller en annen form for "bråk" (hadde CD på repeat inne på rommet hennes), det andre var å bygge inn hodeenden med en dynegreie, sånn at hun kunne bore ansiktet inn i den. Dette hjalp litt ved 6 mnds alder, men det var fortsatt ganske mye styr med leggingen.

I tillegg gjennomførte vi en mild form for skrikekur, der vi lot henne skrike 1 min om gangen uten at vi gikk inn. Så var vi der så lenge vi trengte for at hun skulle roe seg (evt. tok henne opp). Så var det ny runde. Den første dagen tok det mange timer, dagen etter kanskje to timer, og tredje dagen var vi nede i 3 kvarter. Deretter var det knapt grining på kveldene. Jeg må legge til at hun var 8-9 mnd da vi gjorde dette.

Selv om dette er ca ett år siden nå, er jeg fortsatt superlykkelig over timene med "barnefri" om kvelden, for jeg husker så godt hvordan det var før leggingen fungerte. Det er kjempeslitsomt, og jeg skjønner godt at du er fortvilet. Håper du finner noe som hjelper snart!

Skrevet

Jeg ville, hvis du er sikker på at det ikke plager babyen noe (gjerne fått det sjekket ut), senker skuldrene og brukt det som funket, enten er det amming, TV-lyder eller lignende. Blås i at folk sier hun "skal" lære seg å sovne selv nå! Det lærer hun når hun er klar. I mellomtiden bruker du det som fungerer, prøver å legge alt til rette for at hun skal sovne, og ellers prøver å holde ut.

:klemmer: til deg, slitne mamma.

Enig!

Et alternativ til bæring og byssing er jo også å skaffe deg noe bæretøy, men det kan jo hende det er litt styrete å begynne med bare for kveldsbæring når hun har blitt såpass stor. Men for all del - bæretøy kan man bruke ellers også :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...